تاریخ : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳
0

برای مقابله با سوءاستفاده کلاهبرداران به بهانه همسترکامبت چه کنیم؟

  • کد خبر : 6216
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۱
برای مقابله با سوءاستفاده کلاهبرداران به بهانه همسترکامبت چه کنیم؟
کاربرانی که تا قبل از همستر کامبت حتی وارد فضای تلگرام هم نشده بودند، حالا مشغول ضربه‌زدن روی نمایشگر تلفن همراه برای جمع‌آوری سکه هستند.

بازی کریپتویی پر طرف‌دار همستر کامبت (Hamster Kombat)، یک مینی اپلیکیشن در بستر تلگرام است که با ضربه‌زدن به نمایشگر تلفن همراه (تپ کردن) وعده کسب درآمد به‌صورت ارز دیجیتالی را به کاربران می‌دهد.

این بازی در دسته بازی‌های P۲E (Play To Ern) قرار دارد. این سبک بازی‌ها به عبارت ساده‌تر یعنی «بازی کنید؛ جایزه ببرید» اما گول این شعار‌ها را نخورید و سطحی‌نگر نباشید. هر فعالیتی در بستر فضای سایبری نیازمند دیدگاهی عمیق است؛ نه شعار و ادعای واهی!

افزایش تعداد کاربران بازی همستر کامبت به ۱۱۶ میلیون نفر در ۷۲ روز
مهیار خدادادی کارشناس امنیت سایبری و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: طراحان این ربات تلگرامی، به‌جای عرضه اولیه ارز دیجیتال که با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد و نیازمند ایجاد نوسانات مصنوعی و بازاریابی وسیع است، با هوشمندی عرضه اولیه را در قالب یک بازی با محوریت جمع‌آوری سکه به مخاطب القا کرده‌اند؛ تا هم وجهه بازی و سرگرمی داشته باشد و هم کسب درآمد! هم‌چنین اقتصادی محور بودن بازی، کاربر را مجاب به پایبندی کرده و افزایش نرخ بازگشت به بازی یکی از عوامل موفقیت بازی است.

او افزود: وجود المان‌هایی مانند دعوت دوستان در قبال دریافت سکه بیش‌تر، کاربران همسترکامبت را ترغیب به تبلیغات رایگان در پیرامون خود کرده است. به‌طوری که پس از ۷۲ روز، تعداد کاربران بازی مورد بحث به ۱۱۶ میلیون نفر رسیده است، درحالی‌که رسیدن به این تعداد کاربر برای برنامه‌های واتس‌اپ، اینستاگرام و تیک‌تاک به‌طور میانگین ۳ سال زمان برده است! در نتیجه این بازی با هوشمندی تمام، موجب افزایش تعداد کاربران تلگرام و هم‌چنین کاهش چشم‌گیر هزینه‌های بازاریابی شده است!

اپلیکیشن موفق حال حاضر در حوزه ارز دیجیتال
خدادادی ادامه داد: تلگرام با ثبت سابقه موفق در نات‌کوین و لیست شدن آن در صرافی‌ها و در نتیجه امکان تبدیل سکه‌های مجازی به پول، یکی دیگر از دلایل افزایش چشم‌گیر کاربران همسترکامبت است. در زمان ورود نات‌کوین، کاربران و حتی متخصصان این حوزه انتظار کسب درآمد از طریق تپ کردن در یک بازی تلگرامی را نداشتند؛ اما ایردراپ شدن نات‌کوین، علت ورود حجم عظیمی از کاربران به همسترکامبت شد!

او اظهار کرد: فعالیت کاربران در فضای سایبری تحت‌الشعاع امواج گذرا است. این امواج گاهی با یک توئیت موجب ایجاد ناامنی در کشور می‌شوند، گاهی با یک استوری، افکار جامعه را جهت‌دهی می‌کنند و این‌بار یک ربات بازی تلگرامی، نزدیک به پنج میلیون کاربر را درگیر خودش کرده است. کاربرانی که تا قبل از این، حتی وارد فضای تلگرام هم نشده بودند، حال مشغول ضربه‌زدن روی نمایشگر تلفن همراه برای جمع‌آوری سکه هستند! بدون آن‌که لحظه‌ای درنگ کرده باشند. مردم ناگزیر ریسک کرده و به راه‌های میانبر مانند خرید آیفون‌های ۲۰ میلیونی و موش دیجیتالی پناه می‌آورند!

احتمال تبدیل سکه‌های مجازی به ایردراپ و پس از آن به پول
کارشناس امنیت سایبری و فضای مجازی معاونت علمی گفت: با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی ارز‌های دیجیتال، به‌طور قطع نمی‌توان درباره واقعی بودن یا نبودن همسترکامبت اظهار نظر کرد. اما طبق قرائن موجود، احتمال دارد در آینده‌ شاهد تبدیل سکه‌های مجازی به ایردراپ و در نهایت تبدیل آن ها به پول واقعی باشیم. ضمن این که ربات همستر، وایت پیپر (White Paper) یا سند فنی و رسمی‌ که اطلاعات، اهداف و مسیر توسعه محصول را مشخص می‌کند، ندارد و چشم‌انداز مشخصی برای این پروژه فعلاً تعریف نشده است.

او اظهار کرد: در بررسی ارزش احتمالی همستر کامبت، اولاً روش جمع‌آوری سکه در این بازی نسبت به نات‌کوین و رقبای دیگر آسان‌تر است؛ به‌طور مثال در یک شبانه‌روز با استفاده از کد مورس (Morse Code) و دیلی کمبو (Daily Combo) به‌راحتی می‌توان ۶ میلیون سکه جمع کرد! ثانیاً اگر میانگین کاربران آن‌ را ۱۰۰ میلیون نفر در نظر بگیریم و سهم حداقلی هر نفر را ۱۰ دلار محاسبه کنیم، خروجی آن ۱ میلیارد دلار خواهد بود! بنابراین با استناد به احوال جامعه امروزی، بهتر است به‌جای امید واهی و رویا پردازی، فقط به چشم سرگرمی و بازی به آن نگاه کنیم.

خدادادی گفت: حتی در صورت لیست شدن و در بهترین حالت سوددهی، ادامه راه نیازمند آشنایی با قواعد و اصول بازار ارز دیجیتال و معاملات این حوزه است و نه صرفاً ضربه‌زدن به نمایشگر تلفن همراه! بازار رمزارز به‌عنوان پرنوسان‌ترین بازار‌های مالی شناخته می‌شود. رشد یا سقوط ناگهانی چند ده‌درصدی قیمت، طی تنها چند دقیقه یکی از اتفاقات رایج و البته پیش‌بینی‌نشدنی این بازار است که معامله در این بازار را از طرفی بسیار وسوسه‌انگیز و از طرفی بسیار خطرناک می‌کند.

هر موضوعی که در بستر اینترنت به‌روز باشد و جامعه را درگیر کند، هدف کلاهبرداران است!
او تصریح کرد: از منظر امنیت مینی برنامه همستر کامبت، توکن ربات روی شبکه بلاک‌چین اختصاصی به نام تون (TON) ساخته شده است که حفظ امنیت محرمانگی داده‌های کاربران را تأمین می‌کند. اما به‌واسطه افزایش سکه در قبال ارسال لینک دعوت به دوستان، همواره به لینک‌های ارسال شده توجه داشته باشید. مهم نیست این لینک‌ها در چه بستری برای شما ارسال شده باشند؛ پلتفرم ایرانی یا خارجی، پیامک یا ایمیل فرقی ندارد.

کارشناس امنیت سایبری و فضای مجازی معاونت علمی درباره این ادامه داد: حتی این که چه کسی آن‌ را برای شما ارسال کرده است هم دلیلی بر سلامت لینک‌ها نیست. شاید آن فرد، خودش هم مورد طعمه قرار گرفته است! یکی از روش‌های مرسوم جهت دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه، استفاده از لینک‌های مخرب است؛ بنابراین حتماً قبل از کلیک‌کردن، صحت و سقم لینک‌ها را بررسی کنید.

با دو مرحله‌ای کردن حساب تلگرامی از دام کلاهبرداران در امانید
او افزود: ضمن آن‌که حساب کاربری تلگرام خود را مجهز به تأیید هویت دو مرحله‌ای کنید، تا حتی اگر کد ورود به تلگرام در دسترس کلاهبرداران قرار گرفت، امکان ورود به حساب شما از طریق تأیید هویت دومرحله‌ای مقدور نباشد.

خدادادی بیان کرد: به افراد بی‌نام‌ونشانی که در شبکه‌های اجتماعی خود را متخصص و تحلیل‌گر حوزه رمزارز‌ها معرفی می‌کنند اعتنا نکنید! آن ها با استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی و تبلیغاتی شما را اغوا می‌کنند تا مطیعشان باشید، اما در نهایت پاسخگوی سرمایه از دست رفته‌ شما نیستند.

او در پایان تصریح کرد: به آگهی خرید یا فروش سکه‌های همستر در برنامه‌های نیازمندی محور اعتماد نکنید. همسترکامبت هنوز به‌صورت رسمی در صرافی‌ها لیست نشده است! ضمناً طبق مصوبه هیئت دولت، رمزارز‌ها مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن را در مبادلات داخل کشور مجاز نمی‌شمارد. پس اگر در دام کلاهبرداران این حوزه بیفتید، عملاً قانونی در راستای حمایت از احقاق حق شما در نظر گرفته نشده است.
گزارش از: پریزاد اقبالی

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=6216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.