تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» برگزار شد

  • کد خبر : 4086
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» برگزار شد

در راستای تحقق اهداف آموزشی دومین سوگواره بین ­المللی ملت امام حسین (ع) نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» از سوی دبیرخانه بخش متون ادبی سوگواره و به شکل حضوری و مجازی در مشهد مقدس برگزار شد. اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که عهده ­دار مسئولیت دبیرخانه بخش متون […]

در راستای تحقق اهداف آموزشی دومین سوگواره بین ­المللی ملت امام حسین (ع) نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» از سوی دبیرخانه بخش متون ادبی سوگواره و به شکل حضوری و مجازی در مشهد مقدس برگزار شد.

اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که عهده ­دار مسئولیت دبیرخانه بخش متون ادبی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) است، در راستای تحقق رویکردهای آموزشی سوگواره، توانمندسازی طلاب علاقه­ مند به نوشتن و کنشگری در فضای مجازی و هدایت و راهبری علاقه­ مندان به شرکت در سوگواره، نشست تخصصی کارگاهی آموزشی را با عنوان «نوشتن برای فضای مجازی» برگزار نمود.

این نشست تخصصی با حضور سه تن از اساتید و کنشگران فضای مجازی و با حضور سی نفر از طلاب علاقه­ مند به شکل حضوری و هشتاد نفر از علاقه­ مندان از سراسر کشور به شکل مجازی و به شکل متمرکز برگزار شد. محمد جواد استادی دبیر بخش متون ادبی سوگواره در بخش نخست این نشست، پیرامون اهداف سوگواره و فرایند آن توضیحاتی ارائه نمود. در اداره این استاد حوزه نویسندگی خلاق به بیان تفاوت­ های نوشتن برای کاغذ و نوشتن برای فضای مجازی پرداخت. در ادامه نشست، استادی ضمن بیان ویژگی­ های نوشتن برای وب، به تأثیر اینترنت در شکل­ گیری تحولات نگارشی اشاره نمود.

استادی در ادامه این نشست به تعریف روایت و جایگاه آن در نوشتن پرداخت. او در ادامه ضمن تعریف اشکال سه­ گانه روایت و کارکرد هر یک از آن­ها، پیرامون این مسئله که کدام نوع از روایت می­تواند مناسب نوشتن برای فضای مجازی باشد توضیحاتی ارائه نموده و مصادیقی را نیز ارائه داد.

بخش دوم این نشست با حضور رضا حاتمی وفا، روزنامه­ نگار و تهیه ­کننده برنامه ­های تلویزیونی فضای مجازی و با موضوع «سوژه ­یابی برای نوشتن در فضای مجازی» برگزار گردید. او در این نشست با محور تجربه ­نگاری برای تولید بر بنیاد مسئله مهم نوشتن نکاتی را طرح نمود. حاتمی وفا از لزوم طبقه­ بندی منابع مورد نیاز نویسنده برای انتخاب و پرداخت سوژه با هدف انتخاب درست هدف در نوشتن برای بازتاب جهان­بینی نویسنده صحبت کرد. مخاطب­ شناسی متناسب با موضوع و هدف نویسنده در پرداخت به سوژه از دیگر نکاتی بود که در این بخش به آن پرداخته شد. به اعتقاد حاتمی وفا، موضوع انسان-رسانه­ ها به‌عنوان موضوعی جدید در فضای مجازی و تأثیرگذاری از دیگر موارد برجسته­ تر است و برای انسان-رسانه شدن لازم است تا بایستگی­ های کنش در فضای مجازی و هویت اختصاصی آن مشخص گردد. ماندگاری محتوا زمانی محقق خواهد شد که در فرم و چارچوب هنری منعکس شود.

حاتمی وفا از سه‌ضلعی مهم رسانه در فضای مجازی نام برد و سه ضلع این مثلث را فرم، سازمان­دهی و محتوا دانست و اشاره کرد که برای ماندگاری تولید و اثربخشی آن در فضای مجازی باید از تعامل این سه ضلع بهره برد. او اشاره کرد که در فضای مجازی همه قالب­ های هنری برآمده از یک متن خام هستند. درواقع بسیاری از فرم­ های هنری منتشر شده در فضای مجازی برآمده از یک متن هستند.

حاتم وفا در ادامه این نشست اشاره کرد که ذائقه­ شناسی مخاطب در تولید و نوشتن برای فضای مجازی حساس­تر و مهم­تر از حوزه­ های دیگر است، به دلیل آن‌که حضور و توقف مخاطب در یک مطلب در فضای مجازی بسیار کوتاه و پرشتاب است. در ادامه بحث ارزش ­های مهم برای جذب مخاطب در تولید متن مورد بحث و گفت­وگو قرار گرفت.

در بخش سوم این نشست محمد جواد میری مدرس نویسندگی پیرامون برخی نکات فنی و تکنیکی نوشتن برای فضای مجازی ارائه بحث کرد. انتخاب زاویه دید درست برای نوشتن، نخستین موضوعی بود که او میری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار داد. تعریف زاویه دید و چگونگی انتخاب زاویه دید درست از سوی میری طرح شد و مثال­ ها و مصادیقی نیز برای درک بهتر موضوع مطرح شد. انتخاب زاویه دید جدید در نوشتن امکاناتی را برای نویسنده به وجود می­ آورد و البته با محدودیت­ هایی نیز مواجه است. یکی از ویژگی­ های مثبت انتخاب زاویه دید جدید، طرح مباحث کلیشه ­ای با زبان جدید است. میری به‌عنوان نمونه ضمن اشاره به بایستگی طرح مباحث دینی همانند عاشورا پرداخت و اشاره کرد که چنانچه بتوان از زاویه دید جدید برای طرح این مباحث استفاده نمود امکان خلق آثار جدید و پرکاربردی فراهم خواهد آمد و بازخوانی یک دغدغه واحد از زوایای دید متنوع یک اصل الزامی است.

میری در ادامه این نشست به اهمیت و جایگاه «ایجاز» در فضای مجازی پرداخت. این استاد نوشتن ضمن بازتعریف ایجاز متناسب با فضاهای جدید نوشتن ازجمله نوشتن برای رسانه و فضای مجازی، به چگونگی برخورداری متن از ایجاز مناسب پرداخت.

«عینیت» و اهمیت آن برای نوشتن فضای مجازی از دیگر مباحثی بود که در این نشست بدان­پرداخته شد. میری، تصویری و عینی بودن متن­ هایی که برای فضای مجازی نوشته می­ شوند را یکی از ویژگی­ های الزامی نوشتن محسوب می­گردد. حدود و شیوه­ های عینیت بخشیدن به آنچه موضوع نوشته است از دیگر مواردی بود که درباره آن گفت­گو شد. از دیگر مباحث ارائه‌شده از سوی میری، مسئله اهمیت تیتر و چگونگی انتخاب یک تیتر درست برای نوشتن بود.

شرکت­ کنندگان در این نشست ضمن انجام کار عملی طرح‌شده با عضویت در سامانه اشراق دفتر تبلیغات اسلامی و برخورداری از مزایای آن، گواهی شرکت در نشست را نیز دریافت نمودند.

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=4086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.