تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

اختتامیه سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع)

  • کد خبر : 2817
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
اختتامیه سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع)
آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملت امام حسین(ع) دیروز، سه شنبه 10 خرداد ماه در سالن همایش‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش مجازینا، محمد مهدی اسماعیلی در این نشست با بیان اینکه سوگواره ملت امام حسین(ع) از نمونه کارهای خوب در حوزه هم افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی و هنری است، اظهار کرد: ما باید به سمت هم افزایی میان تمام دستگاه‌ها در برگزاری کلیه برنامه‌ها حرکت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تبریک دهه کرامت که آغاز آن با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) است و میلاد حضرت امام رضا(ع) در یازدهم ذی القعده روز آخر آن است، گفت: دهه کرامت به برکت این دو مناسبت مهم و همچنین میلاد دو تن از امامزادگان بزرگوار معصوم در کشورمان دهه نورانی است. مسئولان باید با زمینه سازی این امکان را فراهم کنند تا همه بتوانند از برکات این دهه استفاده کند

وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه برنامه‌های زیادی برای دهه کرامت داریم. الحمدالله بیش از یک میلیون نفر در مسابقه کتابخوانی مربوط به امام رضا(ع) شرکت کردند. اسماعیلی گفت: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز برنامه های خوبی در بزرگداشت دهه کرامت دارد که اوج برنامه های آنها در شب میلاد حضرت امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی است.

وی ادامه داد: موضوع امام حسین(ع) پایانی ندارد و دوستان به من گفتند که در سخنرانی ام نیز اعلام کنم که:

آیین اختتامیه سوگواره بین المللی امام حسین (ع) تنها پایان یک فصل از این برنامه مهم است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تحکیم عشق و علاقه مردم به خاندان آل الله وظیفه ماست، یادآور شد: افتخار هنرمندان ما این است که ذائقه و سلیقه خود را در قالب‌های هنری همچون نقاشی، فیلم سرود و تئاتر به خدمت اهل بیت(ع) می‌آورند. استاد فرشچیان نمونه‌ای از یک هنرمند متعهد است. چه کسی است که تابلوی روز عاشورا را ببیند و متحول نشود؟ حقیقت این است که محبت اهل بیت(ع) به کار ما ارزش و اعتبار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به توهین فیلم عنکبوت مقدس به مقدسات مسلمانان گفت: این قضیه اخیر چیزی جز ضلالت و پوچی نیست. خورشید که کارش درخشش است با این کارها از تابش اش کم نمی شود.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه تمام افتخار ما این است که کار ما و زندگی ما با محبت امام حسین(ع) عجین شده است، اظهار کرد: اگر کار فرهنگی غیر از این باشد، هدررفت است. کار ماندگار کاری است که با مهر عاطفه و محبت اهل بیت(ع) پیوند خورده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید مردمی اداره شود، گفت: همین ماجرای اخیر سرود سلام فرمانده که در یک شهرستان کوچک آغاز شد و همه روزه در تمام شهرستان های کشور اجرا می شود، یک کار بزرگ مردم محور است. این سرود نشان دهنده عظمت فرهنگ شیعی و انقلابی ماست و نقش نهادهای حاکمیتی در این زمینه باید صرفا نقش تسهیل گری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهضت بازگشت به مساجد را دنبال می کنیم و باور داریم هر کاری در حوزه فرهنگ و هنر اگر با مسجد پیوند بخورد، ارزشمند است، گفت: من در مسجد کار تئاتر انجام داده ام، در گروه سرود بوده ام، در قرائت قرآن حضور داشته ام، در روضه ها حضور داشته ام و سخنرانی مذهبی شنیده ام. ما در مسجد همه چیز داریم. به دوستان گفته ام بودجه مجلس باید به آن مصلی ها بیشتر پرداخت گردد که در طول هفته نیز محل مراجعه مردم به ویژه جوانان و نوجوانان باشد. هزینه کردیم که مصلی های بزرگ تاسیس کنیم نباید منحصر به یک روز آن هم نماز جمعه باشد. مصلی ها باید امکنه ای برای کارهای فرهنگی در طول هفته نیز اختصاص دهند. متاسفانه ریل گزاری های نادرستی در حوزه فرهنگ و هنر بودیم که ما در حال اصلاح این وضعیت و برگرداندن ریل ها به مسیر درست خود هستیم.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه امام خمینی(ره) منشور حوزه فرهنگ و هنر است، گفت: به معاون هنری خود نیز گفته‌ام که سخنان امام خمینی در شهریور ۶۷ باید ملاک کار تو باشد، گفت: الحمدالله بعد از امام خمینی(ره) مقام معظم رهبری دیده بان تحقق و تمدن نوین اسلامی هستند.

بنا بر این گزارش، مسعود کاویانی نیز در این مراسم با بیان اینکه نخستین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) از محرم سال گذشته کار خود را آغاز کرد، گفت:

نام این سوگواره از سخن شهید سردار قاسم سلیمانی گرفته شده است که فرمودند ما ملت امام حسین هستیم.

مدیر رادیو معارف ادامه داد: سوگواره ملت امام حسین(ع) حاصل تجمیع سه سوگواره اشراق، مهر و ماه و بوی سیب است. ما مشاهده کردیم سوگواره‌های مختلف با موضوع امام حسین و واقعه عاشورا به صورت مجزا و در برخی موارد به شکل موازی کاری در حال برگزاری بودند لذا تصمیم گرفتیم به منظور هم افزایی این برنامه‌ها و صرفه جویی در بیت المال این برنامه ها در قالب سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) برگزار کنیم.

وی ادامه داد:

سوگواره ملت امام حسین در واقع یک پویش تولید محتوای رسانه ای و کنشگری عاشورایی در فضای مجازی است که الحمدالله با استقبال خوب مردم در ایران و سایر کشورها همراه شد.

کاویانی ادامه داد: ما از تمام ظرفیت های مردمی و نهادهای مردمی فعال در حوزه عاشورا و کربلا باید حداکثر استفاده را ببریم و این سوگواره نیز با همین محوریت برگزار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۱ هزار و هشت اثر به دبیرخانه سوگواره بین المللی امام حسین(ع) ارسال شد، اظهار کرد: این آثار در بخش های مختلف بوده اند و آثار و نفرات برگزیده پس از چند مرحله بررسی و ارزیابی از سوی داوران ممتاز کشورمان انتخاب شدند.

مدیر رادیو معارف ادامه داد:

یکی از کارهایی که ما در سوگواره انجام دادیم استفاده از ظرفیت های روضه های خانگی در قالب شعار و طرح هر خانه یک حسینیه بود زیرا از انجا که به دلیل شرایط کرونایی برگزاری برنامه ها در برخی از محافل و اماکن ممکن نبود، بهترین کار رونق بخشیدن به روضه های خانگی بود.

وی در پایان با تشکر از همه کسانی که در برگزاری سوگواره امام حسین(ع) فعالیت داشتند از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کربلا آوردگاه پاسداری از حریم ایمان مردم و محرم فروردین وجدان‌های بیدار است، بنابراین هر چقدر برای محرم و عاشورا کار کنیم، قطعا در پاسداری از تدین مردم و افزایش بصیرت و روشنگری کار کرده ایم.

بنا بر این گزارش، مرتضی طاهری در ادامه مراسم با اشاره به توهین فیلم عنکبوت مقدس به مقدسات تشیع گفت:

امام رضا (ع) به همه جهانیان تعلق دارد و کسی نمی تواند با ساخت یک فیلم ارزش چنین شخصیت جهانی را کم کند. دشمنان با این کار یک بار دیگر رذالت و پستی خود را نشان دادند.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: ما در آستانه دهه کرامت قرار داریم بنابراین همه ما وظیفه داریم به اشکال مختلف ضمن عرض ارادت و محبت به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) در برابر توهین های دشمنان موضع گیری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی مجالس روضه و عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار بیشتر از دوره قبل از پیروزی انقلاب شده است، گفت: خدا را شاکریم که به برکت همین انقلاب بزرگ جشن های مذهبی نیز در طول سال و در مناسبت های مختلف فراگیر شده است و گسترش یافته که ابتکار نامگذاری دهه هایی همچون کرامت، ولایت و امامت در این زمینه بسیار موثر بوده است

این گزارش می افزاید مرتضی طاهری در ادامه ضمن بیان اشعاری در رسای امام حسین (ع) و شهدای کربلا ابیاتی نیز در رسای حضرت ثامن الحجج (ع) نیز قرائت کرد.

به گزارش مجازینا، در ادامه این مراسم پرچم متبرک آستان قدس رضوی توسط چند تن از خادمان حرم امام رئوف (ع) به محل برگزاری آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملت امام حسین (ع) آورده شد و فضای مجلس را متحول و معطر به نام و یاد امام رضا (ع) کرد.

بنا بر این گزارش، تقدیر از نفرات برگزیده نخستین سوگواره بین المللی امام حسین (ع) بخش پایانی آیین اختتامیه این سوگواره بود.

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=2817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.