تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

توئیتر چگونه محتوای جعلی تولید می‌کند؟

  • کد خبر : 4346
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
توئیتر چگونه محتوای جعلی تولید می‌کند؟
مدارک جدید و افشاشده نشان می‌دهد که توئیتر در پشت‌صحنه از شبکه حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و شخصیت‌های آنلاین ارتش امریکا که فیک هستند، استفاده و از آنها به عنوان ابزاری برای انحراف افکار عمومی استفاده می‌کند.

به گزارش مجازینا، با وجود اینکه توئیتر ادعا می‌کند مداخله‌ای در محتوای خود نمی‌کند و فضای سالمی را بدون اعمال سیاست‌های خاص دنبال می‌کند، اما مدارک جدید و افشاشده نشان می‌دهد که آنها در پشت‌صحنه از شبکه حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و شخصیت‌های آنلاین ارتش امریکا که فیک هستند، استفاده کرده و از آنها به عنوان ابزاری برای انحراف افکار عمومی استفاده می‌کند. توئیتر با محافظت ویژه از این حساب‌ها، آنها را به درخواست دولت امریکا در لیست سفید قرار داده است. پنتاگون از این لیست و شبکه تولید شده برای شکل‌دهی افکار عمومی در کشورهایی چون یمن، سوریه، عراق، کویت، روسیه، چین و… استفاده کرده و می‌کند.

حساب‌ها در ابتدا به‌طور آشکارا خود را وابسته به دولت ایالات متحده امریکا نشان دادند، اما پس از آن پنتاگون مدل تاکتیکی خود را تغییر داد و شروع به پنهان کردن وابستگی خود به برخی از این حساب‌ها کرد؛ حرکت به سمت نوعی دستکاری عمدی پلتفرم که اگرچه مدیران توئیتر از این حساب‌ها آگاه بودند، اما آنها را تعطیل نکردند، بلکه اجازه دادند سال‌ها فعال بمانند. هر گروه از این اکانت‌ها با زبان ملیت موردنظر (عربی، فارسی، روسی و…) خود را معرفی کرده که بر اساس آن، مخاطبانی از کشور خاص را هدف قرار می‌دادند.

طبق مدارک یافت شده، در سال ۲۰۱۷، ناتانیل کالر، یک مقام رسمی که با فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) کار می‌کرد، از توئیتر درخواست کرد تا فهرستی از حساب‌های عرب‌زبان لیست سفید را برای تقویت پیام‌های خاص در اختیار آنها بگذارد.

کالر در درخواست خود یک صفحه گسترده با ۵۲ حساب را منظور کرد. او برای ۶ حساب کاربری از جمله یک حساب کاربری که برای پخش اطلاعیه‌ها درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در یمن استفاده می‌شود، درخواست خدمات ویژه کرد. این حساب کاربری که در حال حاضر حذف شده، تأکید کرده بود که حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده دقیق بوده و تروریست‌ها کشته‌شده‌اند نه غیرنظامیان، و حمله امریکا و عربستان سعودی به شورشیان حوثی در آن کشور را ترویج می‌کرد.

سایر حساب‌های موجود در این فهرست بر تبلیغ شبه‌نظامیان مورد حمایت امریکا در سوریه و پیام‌های ضد ایرانی در عراق متمرکز بود. اگرچه بسیاری از حساب‌ها روی یک موضوع متمرکز باقی ماندند، برخی دیگر از موضوعی به موضوع دیگر منتقل شدند. برای مثال، یکی از حساب های کاربری امسال از پیام‌رسانی در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن در سال ۲۰۱۷ به ارتباطات متمرکز بر دولت سوریه تغییر محتوا داد.

گزارش‌های داخلی نشان می‌دهند در همان روزی که سنتکام درخواست خود را ارسال کرد، اعضای تیم توئیتر به یک شرکت داخلی که برای مدیریت دسترسی کاربران مختلف استفاده می‌شود، رفتند و یک برچسب معافیت ویژه برای حساب‌هایی که در لیست سفید هستند، اعمال کردند. یکی از مهندسان توئیتر گفت که قبلاً هرگز این نوع برچسب را ندیده بود، اما پس از بررسی دقیق گفت که اثر برچسب برای لیست سفید اساساً امتیازات توئیتر را بدون چک آبی به حساب می‌آورد.

این حساب‌ها همگی حساب‌هایی به زبان‌های مختلف منتسب به ایالات متحده امریکا بوده که در مورد مسائل امنیتی مرتبط توئیت می‌کنند و وابستگی به دولت ایالات متحده را حذف کرده‌اند؛ به معنایی لیست سفید وابستگی خود به امریکا را حذف کرد.

به نظر می‌رسد که این موضوع با گزارشی که پیش‌تر، توسط محققان امنیت آنلاین وابسته به رصدخانه اینترنت استنفورد منتشر شد، تا حدودی مطابقت دارد که در آن گزارش داده هزاران حساب مشکوک، مربوط به بخشی از یک عملیات اطلاعاتی دولتی هستند که بسیاری از آنها از چهره‌های واقعی انسان استفاده می‌کنند. او آنها را که توسط هوش مصنوعی شناسایی شده بود «جعل عمیق» نامگذاری کرد. اما گزارش استنفورد به‌طور قطعی اکانت‌های ساختگی را به سنتکام گره نمی‌زند یا لیست کاملی از حساب‌های توئیتر ارائه نمی‌دهد. این حساب‌ها، حساب‌هایی بودند که به‌عنوان فردی عادی و در برنامه عملیات روانی پنتاگون فعالیت می‌کردند.

به‌عنوان نمونه برخی از این حساب‌های جعلی که پیام‌های پنتاگون را بدون وابستگی به ارتش امریکا منعکس می‌کردند بر ایران متمرکز شده که «امنیت آب عراق را به خطر انداخته و آب این کشور را با کریستال پر می‌کند». برخی دیگر از این ادعاها ترویج بر برداشت اعضای بدن پناهندگان افغان توسط جمهوری اسلامی است.

یکی دیگر از اکانت‌هایی که کالر درخواست کرده بود در لیست سفید قرار دهد، توسط محققان شناسایی شد که به نظر می‌رسید از یک عکس جعلی برای پنهان کردن هویت واقعی آن استفاده می‌کرد.بیوگرافی جدید این حساب ادعا می‌کرد که حساب او منبعی بی‌طرفانه از نظرات و اطلاعات است و ترجمه عربی آن به این گونه است: «به خدمت به عراقی‌ها و اعراب اختصاص دارد». این حساب کاربری، قبل از تعلیق در اوایل سال‌جاری مرتباً پیام‌هایی را در توئیتر منتشر می‌کرد که ایران و دیگر دشمنان امریکا از جمله شورشیان حوثی در یمن را محکوم می‌کرد.

یکی دیگر از حساب‌های سنتکام، که محتوای ضدایرانی و ضدداعش را با تمرکز بر مخاطبان عراقی منتشر می‌کرد در بیوگرافی، خود را از «وابسته به سنتکام» به یک عبارت عربی تغییر داد که «نبض فرات» نام گرفت.

توئیتر بعد از رسوایی‌های خود به طور ظاهری متعهد شد که تمام تلاش‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست دولتی را تعطیل کند و هرگز استثنای آشکاری برای ایالات متحده قائل نشود.

اما این گزافه‌گویی‌های مسئولان توئیتر تنها برای فریب مخاطبان بود و آنها دقیقاً از این فضا برای حمله به دشمنان خود استفاده می‌کنند؛ به معنایی توئیتر در بطن خود با سیاست‌های پنتاگون همراهی کرده و با شعار دادن سعی می‌کند که خود را از اتهامات آتی تبرئه کند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۸، توئیتر از تعلیق گسترده حساب‌های مرتبط با تلاش‌های تبلیغاتی مرتبط با دولت روسیه خبر داد. دو سال بعد، این شرکت به بستن تقریباً ۱۰۰۰ حساب کاربری به دلیل ارتباط با ارتش تایلند افتخار کرد.

طبق اســـــناد، برای اعمــــــال چنین اقداماتی، مدیران فیس‌بوک و توئیتر توسط وکلای ارشد پنتاگون برای شرکت در جلسات توجیهی طبقه‌بندی شده در یک مرکز اطلاعات محفظه‌ای حساس، دعوت شدند که برای جلسات بسیار حساس استفاده می‌شود.

یوئل راث، رئیس بخش اعتماد و ایمنی توئیتر اعلام کرده که فیس‌بوک یک سری مکالمات بین رهبر ارشد حقوقی خود و وزارت دفاع انجام داده که بر اساس آن، وزارت دفاع امریکا تمایل شدیدی برای همکاری با توئیتر در قالب مذکور نشان داده است.

جیم بیکر، معاون مشاور عمومی توئیتر گفته که به نظر می‌رسد پنتاگون، به‌طور بالقوه به دنبال پنهان کردن مسیرهای خود بوده است.

در سال ۲۰۱۹ قانونگذاران قانونی را تصویب کردند که اشاره‌ای به ماده‌ای از قانون مجوز دفاع ملی دارد؛ مبنی براین که به‌طور قانونی عملیات روانی مخفیانه ارتش را در تلاش برای مقابله با روسیه، چین و سایر دشمنان خارجی تأیید می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده درخواستی را برای ارائه «محصولات و ابزارهای نفوذ مبتنی بر وب در حمایت از اهداف استراتژیک و بلندمدت دولت ایالات متحده» مطرح کرد. این طرح، تلاش برای ایجاد سایت‌های خبری آنلاین بود که برای به دست آوردن اذهان عمومی در نبرد برای مقابله با نفوذ روسیه در آسیای مرکزی و تروریسم جهانی اسلامی طراحی شده‌اند.

آنها از برنامه‌هایی به نام «WebOps» که توسط یک پیمانکار دفاعی اجرا می‌شود، برای ایجاد هویت‌های آنلاین ساختگی برای مقابله با تلاش‌های شبکه‌های تروریستی که امریکا نامگذاری کرده، استفاده کرده‌اند.

در راستای افشا‌سازی عملیات‌های توئیتر، یکی از کارمندان سابق از استخدام روزنامه‌نگاران سابق پرده برداشت که در یک ساختمان اداری عمومی حومه شهر فعالیت می‌کردند.

فعالیت آنها به‌گونه‌ای است که سنتکام، فهرستی را که عنوان مبارزه با تروریسم دارد به‌منظور پشتیبانی از روایت‌های فرماندهی نظامی تهیه می‌کند و می‌خواهند ما روی آنها تمرکز کنیم؛ به آنها دستور داده شده که هر محتوا را با یک هدف نظامی خاص برچسب‌گذاری کنند. به گفته او، به طور کلی، اخباری که آنها ایجاد می‌کنند، همیشه به‌گونه‌ای ساخته می‌شدند که اهداف پنتاگون را به دقت منعکس می‌کردند.

جامعـــــه نظامــــــی و اطــــــلاعــــــاتی ایالات متحده مدت‌هاست که استراتژی شخصیت‌های آنلاین جعلی و اشخاص ثالث را برای تقویت برخی روایات در کشورهای خارجی دنبال می‌کند. ایده این است که یک پورتال خبری فارسی‌زبان با ظاهری معتبر یا یک زن محلی افغان نفوذ طبیعی بیشتری نسبت به یک بیانیه مطبوعاتی رسمی پنتاگون خواهد داشت. بر اساس دستورالعمل‌های نظامی، تلاش‌های تبلیغات آنلاین نظامی و فعالیت‌های اینترنتی وزارت دفاع باید علناً دخالت ایالات متحده را تأیید کند، مگر در مواردی که فرمانده رزمنده معتقد است که به‌دلیل ملاحظات عملیاتی امکان‌پذیر نخواهد بود. این روش، تنها برای عملیات در «جنگ جهانی علیه تروریسم» یا زمانی که در سایر دستورات وزیر دفاع مشخص شده باشد، مجاز است.

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=4346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.