تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4
مهدی شریفیان نماینده مجلس تأکید کرد:

ضرورت ایجاد واحد درسی سواد رسانه‌ای در نظام آموزشی کشور

  • کد خبر : 4033
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
ضرورت ایجاد واحد درسی سواد رسانه‌ای در نظام آموزشی کشور
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درج درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» در سرفصل دروس دبیرستان را اتفاق خوب و مبارکی خواند و گفت: این امر مطالبه جدی بنده است که در قالب تذکر به وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و با جدیت پیگیری خواهم کرد.

مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای در کشور گفت: آنچه درگذشته به‌عنوان سواد می‌شناختیم عبارت بود از خواندن و نوشتن؛ ولی در عصر جدید سواد معانی مختلفی پیدا کرده است. سواد رسانه‌ای، سواد عاطفی، سواد دیجیتال، سواد مالی از جمله مواردی است که در تعریف جدید یونسکو از سواد جای دارند. یکی از مهم‌ترین این سوادها سواد رسانه‌ای است؛ سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای مهارت‌هایی است که هر فردی باید یاد بگیرد تا در عصر رسانه بتواند قدرت تشخیص و تجزیه‌وتحلیل پیرامون خوراک‌های رسانه‌ای داشته باشد.

وی افزود: ما در حال حاضر در بطن جنگ رسانه‌ای قرار داریم و شاهد هستیم که از طریق مدل‌های مختلف رسانه از جمله فیلم، سریال، رسانه‌های آنلاین و بازی‌های رایانه‌ای تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بتوانند هرآنچه می‌خواهند را در ذهن و فکر مردم و جوانان این سرزمین جای دهند. تنها راه جلوگیری از شکست در جنگ رسانه‌ای و جنگ شناختی و حتی پیروزی در آن، آموختن سواد رسانه‌ای است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید جوان و نوجوان ما از یک مخاطب منفعل به مخاطب فعال تبدیل شده و بتواند فیک‌نیوزها را تشخیص دهد. بتواند انواع روش‌های عملیات روانی بکار رفته در رسانه‌های معاند را شناسائی کند و از تأثیرپذیری منفی خود جلوگیری کند، تأکید کرد: از سوی دیگر باید بتواند اهداف خاص تولید برخی بازی‌های رایانه‌ای و مدل تأثیرگذاری آنها را بیاموزد و علاوه بر آن رژیم مصرف رسانه‌ای مردم نیز باید مدیریت و بهینه‌سازی شود.

شریفیان درج درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» در سرفصل دروس دبیرستان را اتفاق خوب و مبارکی خوانده و افزود: در طول حدود ۱۶ سال تحصیل تا مقطع کارشناسی تنها یک کتاب کافی نیست و باید چندین و چند مورد مشابه در پایه‌های مختلف مدارس و دانشگاه‌ها وجود داشته باشد تا دانش‌آموزان و دانشجویان به اقتضای سن خود در خصوص بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای، کانال‌های فضای مجازی، فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و … به‌اندازه کافی اطلاعات کسب کنند تا قدرت تشخیص داشته و مصرف رسانه‌ای خود را مدیریت کنند. این امر مطالبه جدی بنده است که در قالب تذکر به وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و با جدیت پیگیری خواهم کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=4033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.