تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

ووشوکاری که روحانی شد

  • کد خبر : 5711
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
ووشوکاری که روحانی شد
کم نیستند روحانیونی که در محافل ورزشی حضور فعالی دارند. برخی از آن‌ها حوزوی بودند و سپس پا به عرصه ورزش گذاشتند.

کم نیستند روحانیونی که در محافل ورزشی حضور فعالی دارند. برخی از آن‌ها حوزوی بودند و سپس پا به عرصه ورزش گذاشتند و برخی ورزشکار حرفه‌ای بوده و سپس سر از حوزه علمیه درآورده‌اند.

حجت‌الاسلام حمید خرمشاد روحانی ورزشکاری است که ۱۵ سال قبل از ورود به حوزه علمیه، در رشته ورزشی ووشو فعالیت داشته است. او که ریاست هیئت ووشو خراسان جنوبی و مسئولیت کمیته فرهنگی فدراسیون ووشو کشور را در کارنامه کاری خود دارد، علاوه بر تشریح فعالیت‌های ورزشی خود، بر لزوم توجه ویژه طلاب به ورزش تأکید می‌کند و آن را عامل مهمی در پیشبرد اهداف تبلیغی، فرهنگی و تربیتی می‌خواند.

ورود به عرصه ورزش از دوران کودکی

حجت‌الاسلام حمید خرمشاد که اکنون ۳۷ سال سن دارد، درباره نحوه ورود خود به عرصه ورزش گفت: «از سال ۱۳۷۲ به توصیه پدرم وارد عرصه ورزش شدم و در دوران مدرسه و دانشگاه نیز ورزش را ترک نکردم. حتی ورود به حوزه علمیه نتوانست مانع ادامه مسیر من در ورزش شود.»

او که روزی یک ساعت و نیم الی دو ساعت از زمان خود را به آموزش ورزش ووشو اختصاص می‌دهد، افزود: «از سال ۸۵ مربیگری درجه ۳ را دریافت کردم؛ در حال حاضر مربیگری پیشرفته دارم و در کنار مربیگری، داور بین المللی ووشو نیز هستم.»

تلفیق ورزش و تبلیغ

مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون ووشوخراسان جنوبی تلفیق تبلیغ و ورزش را عامل نزدیکی جوانان با روحانیت دانست و افزود: «اگرچه روحانیون معمولاً با لباس روحانیت شناخته می‌شوند، اما پوشیدن لباس داوری توسط یک روحانی نه‌تن‌ها خللی به ذهنیت مردم نمی‌زند، بلکه باعث نزدیک‌شدن آن‌ها با روحانیون می‌شود.»

او تأکید کرد: «گاهی بچه‌های ملی‌پوش، قهرمانان، داوران بین‌المللی و مربیان طراز اول کشور نسبت به وضع موجود جامعه انتقادات به‌جا و درستی را مطرح می‌کنند، اما بنده با دلیل، آن‌ها را اقناع کرده و به آن‌ها گوشزد می‌کنم که مشکلات موجود در کشور را به‌پای دین خدا نگذارند.»

حجت‌الاسلام خرمشاد شاگردان زیادی در سنین مختلف از ۶ سال تا ۵۵ سال را دور خود جمع کرده و توانسته با آن‌ها رابطه گرم و صمیمی برقرار کند. او دلیل ایجاد فاصله بین روحانیت و جوانان را اینگونه تشریح کرد: «موضع ضد دین و زاویه داشتن برخی جوانان با روحانیت اغلب به خاطر این است که ما کامل در بین نسل جوان نبوده‌ایم؛ نه اینکه روحانیت کوتاهی کرده باشد بلکه فضا به گونه‌ای نبوده که در بین جوانان حضور داشته باشیم.»

این روحانی ووشوکار با بیان اینکه ورزش موقعیت بسیار خوبی برای تبلیغ و جذب جوانان است، گفت: «ورود طلاب به عرصه ورزش یک فرصت بسیار عالی برای فعالیت‌های تبلیغی و اثرگذاری بر نسل جوان و نوجوان علاقه‌مند به ورزش است؛ لذا نهاد‌های متولی مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و… به‌منظور کم‌شدن فاصله روحانیت با جوانان و ایجاد رفاقت بین آن‌ها باید ظرفیت‌های لازم برای تحقق این مهم و حضور روحانیت در عرصه ورزش را ایجاد نمایند.»

تقویت ارتباط، بهترین راه اثرگذاری تبلیغ

حجت‌الاسلام خرمشاد بهترین راه اثرگذاری تبلیغی را تقویت ارتباط و صمیمیت روحانیت با مردم دانست و افزود: «به‌منظور اثرگذاری کلام مبلغ لازم است تا ارتباط و صمیمت ایجاد شود. وقتی روحانی از جنس مردم نباشد و ارتباط خشکی با دیگران داشته باشد، قطعاً نمی‌تواند بر روی دیگران اثرگذار باشد.»

او تصریح کرد: «ما طلاب و روحانیون زیادی داریم که در زمینه‌های مختلف حتی موسیقی سررشته دارند و این‌ها می‌توانند در زمینه تبلیغ ورود اثرگذاری داشته باشند.»

ورزش عاملی برای رفع سیاه‌نمایی از چهره روحانیت

حجت‌الاسلام خرمشاد گفت: «ورود طلاب و روحانیون به حوزه ورزش به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی بسیار مهم است؛ چراکه این ارتباط در عرصه ورزش تا حدودی باعث رفع سیاه‌نمایی موجود علیه قشر روحانیت می‌شود. از طرفی دیگر، جوانان وقتی شاهد حضور طلاب و روحانیون در ورزش باشند بهتر به آنان اعتماد نموده و ارتباط می‌گیرند.»

او توصیه کرد: «شایسته است مبلغینی که در رشته‌های مختلف ورزشی و هنری تخصص دارند، از طریق ورود جدی به عرصه ورزش تبلیغ خودشان را پیگیری نمایند، چون حضور روحانیون در عرصه ورزش می‌تواند ناخواسته دعوت و تبلیغ عملی را به همراه داشته باشد.»

پیوست فرهنگی در کنار ورزش

حجت‌الاسلام خرمشاد در کنار تمرینات ورزشی، کار‌های فرهنگی و تربیتی دیگری را برای جوانان تدارک دیده است. او دراینباره گفت: «یکی از انگیزه‌های قوی من برای فعالیت‌های ورزشی خصوصاً در حوزه مربیگری، پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی است.»

این مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون ووشو، دیدار از خانواده شهدا، رفتن به هیئت و مسجد، کوهنوردی، زیارت امامزاده‌های بین‌راهی در مسیر اعزام به مسابقات و… را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های فرهنگی خود عنوان کرد و گفت: «خاطرم است که پارسال برای مسابقه کشوری به کرمان رفتیم و قرار بود بعدازظهر برای گردش به بازار برویم. به بچه‌ها گفتم آماده شوید و وضو بگیرید تا اول به مزار حاج‌قاسم سلیمانی رفته و بعد به بازار کرمان برویم. بعضی بچه‌ها اخم‌وتخم کردند که‌ای بابا، اینجا هم آمدیم باید به مزار شهدا برویم؛ اما وقتی به آنجا رسیدیم بچه‌ها به‌اندازه‌ای جذب نورانیت و معنویت مزار شهدای کرمان شدند که تقریباً ۲ ساعت آنجا بودند و حاضر نبودند آنجا را ترک کنند.»

حجت‌الاسلام خرمشاد در کنار فعالیت‌های ورزشی، نماز جماعت و تبیین نکات اخلاقی و تربیتی را از دیگر برنامه‌های فرهنگی خود دانست و افزود: «ما هر روز سه تا پنج دقیقه از آخر کلاس را به خواندن یک جمله از وصیت‌نامه شهدا یا بیان نکاتی درباره ادب، گذشت، صبر، محبت، احترام به والدین و… اختصاص می‌دهیم. خوشبختانه با اجرای این برنامه‌ها بازخورد خیلی خوبی از شاگردان داشته‌ام و حضور بنده به‌عنوان یک روحانی ورزشکار در میان جوانان همیشه با استقبال آن‌ها همراه بوده است.»

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=5711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.