تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8
نتایج نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی اعلام شد:

کسب رتبه دوم دولت الکترونیکی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران

  • کد خبر : 3060
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
کسب رتبه دوم دولت الکترونیکی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران
سازمان فناوری اطلاعات ایران، رتبه دوم دستگاه‌های پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص داد.

به گزارش مجازینا، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نتایج نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی، با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در چندین برهه در دولت‌های مختلف به صورت جدی پیگیری شد، گفت: در انتهای دولت دوازدهم و همزمان با دوران کرونا با نگاه جدیدی به دولت الکترونیک پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک در دولت سیزدهم هم از اولویت‌های رییس جمهور است، افزود: در این دولت نیز دولت الکترونیک با عنوان دولت هوشمند رنگ دیگری گرفت و بر اساس قانون بودجه سال جاری نیز برای دستگاه‌های مختلف به یک الزام قانونی تبدیل شد و فرصت بی نظیری برای رفع عقب ماندگی‌ها در این حوزه ایجاد کرده است.

باقری اصل با اشاره به تغییر شاخص‌ها با توجه به نیازمندی‌ها و فناوری‌های جدید، گفت: این شاخص‌ها بر اساس قوانین جاری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مجلس به صورت الزامات رعایت می‌شود و دارای پیچیدگی و پویایی است که با تحولات به روز می شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: ارزیابی در محور دولت کاربر محور امتیاز ۵۲، دولت یکپارچه امتیاز ۳۵، دولت مشارکتی ۴۱ و دولت شفاف ۳۰ به دست آمده که در ارزیابی دوره هشتم این امتیازها به ترتیب ۵۳، ۳۱، ۳۶ و ۲۹ بوده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به وضعیت دستگاه های اجرایی اصلی در این دوره اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با ۷۴٫۱۷، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۶۷٫۲۳ و وزارت امور اقتصاد و دارایی با ۶۴٫۰۲ رتبه های نخست تا سوم دستگاه ها را به دست آورده‌اند و وزارت دادگستری با ۱۳٫۲۹، وزارت امور خارجه با ۱۸٫۳۱ و بانک مرکزی با ۲۴٫۶۴ امتیاز سه دستگاه آخر در بین دستگاه‌های اصلی هستند.

وی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را سه دستگاه برتر بین دستگاه‌های پرمراجعه اعلام کرد و افزود: امتیاز کیفی نهایی ارزیابی این دستگاه ها به ترتیب ۹۸٫۴۲، ۹۸٫۴۲ و ۹۷٫۹۲ شده است که نسبت به دوره قبل افزایش داشته اند.

باقری اصل گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را برترین ها بین تمام دستگاه های اجرایی در شاخص های دولت الکترونیک و هوشمند اعلام کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حج و زیارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، رتبه های ۴ تا ۱۰ را در این شاخص ها به دست آورده اند.

دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات برترین های شفافیت را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری در رتبه نخست معرفی کرد و گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در رتبه دوم و بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی در رتبه سوم این شاخص قرار دارند.

باقری اصل درباره میزان الکترونیکی کردن خدمات نیز گفت: ۲۱ درصد خدمات شامل ۳۵۰ خدمت کاملا الکترونیکی شده و ۱۰۱۴ خدمت که ۶۱ درصد خدمات است به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می شود و ۱۱۶ خدمت که ۷ درصد خدمات است به ذات الکترونیکی نمی شود و هنوز برای ۱۸۳ خدمت که ۱۱ درصد خدمات است اقدامی برای الکترونیکی شدن آنها انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به اقدامات انجام شده برای پنجره واحد خدمات اشاره کرد و افزود: ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز پنجره واحدی ندارند و ۲۵ درصد دستگاه ها نیز با کمتر از ۳۰ درصد خدمات راه اندازی کرده اند و ۱۶ درصد دستگاه ها نیز با ۳۰ درصد خدمات پنجره واحد خود ارائه کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=3060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.