تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3
حجت الاسلام حاجیانی

طرح زیست بوم کنشگران دینی؛ راه برون رفت از مشکلات

  • کد خبر : 4502
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۶
طرح زیست بوم کنشگران دینی؛ راه برون رفت از مشکلات
حجت الاسلام حاجیانی کنشگر فعال رسانه های نوین و مدیر کل فضای مجازی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست هم اندیشی فرهیختگان و نخبگان حوزوی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد گفت: در میان حوزویان همواره پیشرانانی پویا بوده‌اند که از ظرفیت عمیق و گسترده حوزه‌های علمیه در برهه‌های مختلف تاریخ و در عرصه‌های گوناگون به خوبی بهره می‌جستند، امروز نیز چنین است.

حاجیانی افزود: ما شاهد نسل جدیدی از حوزویان هستیم که با دغدغه و جدیت خود از هر تهدیدی، فرصتی برای اهداف عالیه شان می‌سازند در حالی که بسیاری از اوقات نه دیده می‌شوند و نه مشوقی غیر از اعتماد به معبود و مقصود دارند.

ایشان ادامه دادند: بیش از ده سال است که سرمایه ی انسانیِ حوزه با دسترسی به پیام‌های عمیق دینی و معارف ناب اسلامی، در عرصه‌های جدید فرهنگی، از لایه‌های زیربنایی گرفته تا حضور در رسانه‌های نوین و قرارگیری در معرض آماج ضدفرهنگی… ، درخشیده است.

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت:

ده ها هزار فعال تبلیغی در زمینه تولید محتوا و محصولات هنری رسانه‌ای متناسب با قلمرو نوین رسانه‌های برخط، و ایجاد سکوها و پلتفرم‌های علمی و فرهنگی در تبلیغ، تبیین، پاسخگویی به سوالات و اقناعِ سطوح مختلف کاربران و اقشار گوناگون شکل گرفته و به صورت خودجوش در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا به وظایفی که به صورت واجب کفایی خداوند بر عهده عالمان دینی گذارده عمل نمایند.

کنشگر رسانه های نوین ادامه داد: اما آقای وزیر، مسئولین فرهنگی و مدیران حوزوی؛ آیا همانگونه که طلاب دغدغه واجبات کفائی خود را دارند ما نیز نگران واجبات عینی خود هستیم؟ آیا به وظایف خود در قبال آنان عمل کرده‌ایم؟ چه کسی وظیفه دارد به هویت بخشی آنان در این جهان ارتباطی جدید کمک کند و آنان را به رسمیت شناخته و حمایت نماید؟ کجا می‌تواند از حضور آنان در عرصه پر هزینه‌ی رسانه‌های نوین پشتیبانی کند و در جهت تامین ابزارها، امکانات و زیرساخت‌هایشان بدون وابسته سازی آنان اقدام نماید؟ آیا وقتش نرسیده در گام دوم انقلاب اسلامی نیز از قدرت عظیم شبکه سازی مبلغین و طلاب در راهبری جامعه که گام اول نیز مدیون آنان است استفاده ای صحیح کنیم؟ آیا وقتش نرسیده این رودخانه خروشان را به درستی زهکشی کرده و دست از این نوع فیلترینگ برداریم؟ فیلترینگی که تنها اثرش این بود که نیروهای انقلابی را از زمین مبارزه بیرون براند تا در زمین خودی به شمارش گلهای قالی مشغول شوند!؟

وی گفت: اگر راه حلی دارید بسم الله بگوئید و اگر ندارید بپرسید! بیش از یکسال است که از تدوین و ارائه طرح مفهومی زیست بوم کنشگران دینی می‌گذرد، طرحی که پاسخی عملیاتی برای این سوالات را به دستگاه‌های مختلف ارائه داده است، طرحی که هویت کنشگران دینی را تعریف کرده و رسمیت می‌بخشد و آنان را در زیست بومی شبکه‌ای مبتنی بر منطق جدید عرصه ارتباطات و رسانه‌های نوین فعال می‌سازد، طرحی که بخشی از آن هم اکنون در معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی در حال اجراست اما به اعتماد، همکاری و هم افزاییِ سایر نهادهای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارد.

و در پایان افزود: شما همت خوبی دارید و قطعا می‌توانید با کمک سایر مدیران و بزرگان حوزه مسیر دستیابی به این زیست بوم فرهنگی را تسریع نمائید. همه ما طلبه‌ها نیز برای تحقق آن به کمک خواهیم آمد. ما طلبه‌ها نجات غریقیم، جهادی به مناطق سیل زده می‌رویم، چه جایی سیل زده تر از فرهنگ؟ و چه غرقابه‌ای خطرناک تر از فضای مجازی!؟

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=4502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.