تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
15

این خبر فیک است- راهبرد انتخابات اجباری در ایران!

  • کد خبر : 5492
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۵۵
این خبر فیک است- راهبرد انتخابات اجباری در ایران!
در ۲۵ کشور جهان شرکت در انتخابات، اجباری است . در ۱۱ کشور نیز اگر شهروندی در انتخابات رأی ندهد، مجازات می‌شود از جریمه نقدی تا محرومیت از حقوق شهروندی ! بر اساس این گزارش، کشورهایی بزرگ و کوچک از قاره‌های مختلف جهان از جمله استرالیا ،بلژیک، برزیل ،سنگاپور، کنگو ، پرو،اروگوئه و...در این فهرست قرار دارند.

مسعود صفی زاده (ملقب به مسعود شهرکی)در گفتگوی اختصاصی خود با فرانس ۲۴ انگلیسی بیان کرد: در ۲۵ کشور جهان شرکت در انتخابات، اجباری است . در ۱۱ کشور نیز اگر شهروندی در انتخابات رأی ندهد، مجازات می‌شود از جریمه نقدی تا محرومیت از حقوق شهروندی ! بر اساس این گزارش، کشورهایی بزرگ و کوچک از قاره‌های مختلف جهان از جمله استرالیا ،بلژیک، برزیل ،سنگاپور، کنگو ، پرو،اروگوئه و…در این فهرست قرار دارند.

وی افزود: در یکی از ایالت‌های سوئیس نیز شرکت در انتخابات اجباری است. ۱۴ کشور از جمله مصر، لیبی، مکزیک و تایلند هم قوانینی برای رأی‌گیری اجباری دارند ولی معمولاً آن را اجرا نمی‌کنند یا در برخی دوره‌ها اجرا نمی‌کنند.

این عضو ارشد منافقین جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی را بهترین راه برای افرادی دانست که در انتخابات شرکت نمیکنند و پیش نویسی را برای اجرای انتخابات اجباری در ایران ارائه داد.

مهم‌ترین جریمه‌های انتخاباتی در برخی کشورها :

برخی کشورهای جهان از اروپا گرفته تا آمریکای جنوبی، رأی‌ ندادن تخلف محسوب می‌شود و مجازات قانونی در پی دارد.

سنگاپور هر کسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری شرکت نکند، حق رأی وی برای همیشه باطل می‌شود و برای کسب دوباره این حق باید به دادگاه برود و سند و مدرک بیاورد تا دلیل غیبت را توجیه کند.بلژیک هم بیش‌از ۱۰۰ سال است که هرکسی رأی ندهد، جریمه می‌شود. دفعه اول ۲۵ تا ۵۰ یورو و دفعات بعد ۵۰ تا ۱۲۵ یورو و در صورت عدم پرداخت راهی زندان می شود.

اگر هم شهروندی ۴ دوره در انتخابات شرکت نکند به مدت ۱۰ سال از حق رأی محروم می‌شود و نمی‌تواند استخدام دولت شود و هیچ نوع امتیاز یا کمکی از دولت دریافت کند.اغلب کشورها حق رأی تبدیل به وظیفه شهروندی شده است.در استرالیا شرکت‌ نکردن در انتخابات جریمه نقدی دارد.در برزیل و یونان، محرومیت از خدمات اجتماعی از جمله دریافت گذرنامه.

یا در پرو برای انجام هر کار اداری و دولتی باید کارت حاوی مهر شرکت در انتخابات را نشان داد.در بولیوی، نمی‌توان از حساب بانکی‌ پول برداشت کرد!حتی در بلژیک حتی در صورت سفر به خارج باید به سفارت رفت و رأی داد. خلاصه اینکه از یک رأی هم نمی‌گذرند!

لازم به ذکر است مسعود صفی زاده از اعضای اصلی و فعال منافقین(مجاهدین خلق) است و باید این سوال اساسی را طرح کرد که در بهبوهه انتخابات و لزوم حفظ آرامش عمومی مردم ذکر این نکات و مطلب برای انتخابات به چه منظوری انجام میشود و منافقین در این پروژه چه راهبردی را انتخاب کرده اند؟ برخی خبرگزاری های داخلی هم بدون اینکه نامی از مسعود صفی زاده ببرند محتوای این مصاحبه کوتاه و جنجالی را به همین شکل منتشر کرده اند.

مسعود صفی زاده شبستری(نام سازمانی مسعود شهرکی) متولد ۲۱/۰۵/۱۹۶۰ از هواداران فاز سیاسی تشکیلات در سال‌های ۱۳۵۷تا ۶۰ بود. پس از انتقال وی به پادگان اشرف، تحت آموزش‌های نظامی و ایدئولوژی قرار گرفت و در مراکز نظامی سازمان‌دهی شد. سازماندهی وی اغلب در قسمت‌های نظامی و رسته مخابرات و ارتباطات بوده است.

وی تمامی آموزش‌های رسته مخابرات اعم از بی‌سیم و باسیم و بعد‌ها رایانه و امور فنی، کلاس‌های آموزش عکاسی و فیلمبرداری را گذراند. شبستری از سال ۱۳۸۲ و بعد از سقوط صدام به‌عنوان یکی از نفرات تخصصی در امور رایانه، فیلمبرداری و عکسبرداری به‌طور تمام‌وقت تحت امر ستاد تبلیغات فعالیت می‌کرد. وی در سال ۱۳۹۴ به همراه سایر اعضا به آلبانی منتقل شد و در حال حاضر معاون ستاد تبلیغات سازمان است.

دبیر محتوایی۳-۱۲-۱۴۰۲:
 اصل این خبر؛ فیک و جعلی است باید از سایت حذف میشد اما با توجه به واکنش فعالان فضای مجازی نسبت به خبر، برای ثبت تحلیل کاربران در مجازینا باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه : https://majazina.ir/?p=5492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 602در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 602
  1. اجبار در رای اصل دومکراسی اسلامی را زیر سوال می برد اما باید راهکارهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی برای این موضوع اندیشیده شود

  2. مردم سالاری دینی در تناقض با اینگونه اجبارهاست… اگر دیدگاه ایرانی-اسلامی به طور صحیح تبیین شود مردم واقف خواهند بود که شرکت در انتخابات به عنوان حق و تکلیف توامان برایشان مطرح است و به بهترین صورت از حقشان استفاده می کنند.

  3. به نظرم همه شهروندان باید در انتخابات که رفراندوم ملی است شرکت کنند چاشنی اجبار هم در بعضی جاها مناسب است
    این مشارکت شهروند گاهی ممتنع است گاهی انتخاب است به هر حال شرکت کردن هر ایرانی لازمه ماندگاری و جاودانگی ایران است
    ممکن است کسی بگوید همین شرکت نکردن برابر است با ممتنع که من این مطلب را قبول ندارم
    کسی که شرکت می کند و حتی رای ممتنع می دهدیعنی چند قدم برا کشورش برداشته یا مشارکت کرده

  4. رای دادن ما امنیت برای ما میاره همین و هیچ اجباری هم نیست هر کسی امنیت خود و خانوادشو میخواد بره رای بده

  5. با سلام به چند دلیل اجباری بودن رای گیری در ایران منتفی هست :
    اولا با یک مثال ساده میگویم بنده کسانی را سراغ دارم که الان در سن ۳۵ سالگی افتخار میکنند که تا به امروز یک رای هم نداده اند اگر اجباری در کار بود باید مانند کشورهایی که مجازات در نظر میگیرند از حق شهروندی و عامه خود محروم میشد در حالیکه از هیچ حق عمومی و شهروندی در این کشور محروم نیست.
    ثانیا حکومت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مردم هست ینی حکومتی مردمی دارد و گردانندگان آن خود مردم هستند پس کاملا مخیر به رای دادن یا ندادن هستند برای آینده خود.
    ثالثا اجباری بودن رای گیری در کشورهایی رخ میدهد که دیکتاتوری هست و تمامیه احکام و قوانین بصورت دیکته شده و از قبل تعیین شده صادر میگردد.
    رابعاً اگر اجباری در کار بود پس حرف آن عده ای که میگویند در انتخابات تقلب میشود چه میشود!! این که تناقض هست ! و گزینه تقلب زمانی به میدان می آید که حرف از مخیر بودن و اختیار مردم در انتخابات در میان باشد.

  6. اگر مردم به این نتیجه برسند که رای هر کدام ازآنها مثل تکه پازلی است که با درکنار هم قراردادن آنها باعث انتخاب امنیت همه جانبه خواهد شد حتما در انتخابات شرکت میکنند وآن را امری عقلایی ومنطقی قلمداد میکنند

  7. اول باید تبیین شود که آیا رای ما تاثیر گذار است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت اگر رای ما فایده و تاثیری نداشت آیا رسانه های معاند و یک عده افرادی که زیر سایه پرچم دشمن دارن بین مردم جامعه یاس پراکنی میکنن و با شبهاتشون مردم رو از امدن پای صندوق های رای باز میدارن این همه تلاش میکردن؟؟
    پس قطعا رای ما تاثیر گذاره و از طرفی هم کسی که خودش انتخاب نمیکنه حق اعتراض به انتخاب دیگران و شرایط پیش اومده رو نداره!
    یک سری چیز ها باید در جامعه تبیین بشه تا مردم خودشون به این نتیجه برسن ک باید رای بدن و فرد اصلح رو انتخاب کنند ک این همون فرمان رهبر تحت عنوان جهاد تبیین…

  8. عقل سالم حکم می کند به شرکت کردن شهروندان که صلاحیت شرکت کردن در انتخابات کشور خود دارد چرا بخاطر اینکه مستقبل کشور خود به تصمیمات نمایندگان خوب و صالح بستگی دارد

  9. با سلام و احترام
    انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در این دوره بسیار اهمیت است ، علتش وقایع جهانی در حال وقوع میباشد، حضور پر شور در این دوره از انتخابات میتواند در وقایع جهانی تاثیر به سزایی داشته باشد، از تمامی هم میهنمان مان درخواست دارم که در انتخابات حتماً شرکت کنند

  10. اولاً انتخابات در کشور ما کاملا اختیاری ودر فضایی کاملاً سالم برگزارمیشود وهیچ مقام ومسئولی مردم را به شرکت به انتخابات نه تحدید ومجبور می‌کند .واین جزء قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میباشد
    اینگونه حرفها از روی غرض ودشمنی با ملت ایران میباشد.
    ومردم ما از روی بصیرت وآگاهی در انتخابات شرکت می‌کنند واین راز پیروزی انقلاب اسلامی و تمایز آن با دیگر کشورهاست

  11. مهم ترین موضوع در حال حاضر شناخت دوست و دشمنه،به قول یه عزیزی ، همونایی که دستور حمله به ایران رو داده بودن الان به ما میگن رای ندید،خلاصه هر کسی به یه طریقی تمید داره حتی شده یه نفر رو از رای دادن منصرف کنه،اما خب خیال باطله دیگه ، بذار همینقدر فعلا خودشون رو مشغول کنن مثل اینکه سال

  12. برخلاف تبلیغات ناکامان سیاسی گذشته و حال سیاست ایران، آنچه در جهان امروز به عنوان کنش سیاسی موثر مورد پذیرش است؛ بهره‌گیری از حق انتخاب است نه پرهیز از آن. کناره نشستن و نظاره کردن به امید تنبیه مسوول ناکارآمد و نظام سیاسی، گزاره امتحان شده‌ای است که از آزمون‌های مختلف در نقاط متنوع جهان سربلند بیرون نیامده است اما حضور هدفمند و انتخابی درست در بسیاری از مواقع راه اصلی در بیراهه‌های پیشنهادی این روزها خواهد بود

  13. با سلام رای گیری اجباری در ایران اصلا معنایی ندارد چون اولا در قانون هیچ اجباری نیست در رای دادن یا ندادن. دوما اینکه در تبلیغات جمهوری اسلامی برای رای دادن ازهیچ گونه ابزار فشاری استفاده نمیکند. وفقط درحال روشنگروتبیین تبعات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی عدم مشارکت در انتخابات است
    ضمنا چون جمهوری اسلامی یک حکومت مردمی وبا رای مردم بوجود آمده چطور میشه در آن انتخاباتی اجباری وجود داشته باشد

  14. باسلام خدمت شما

    ب نظر من شرکت در انتخابات نشانه قدرت مردمی بودن جمهوری اسلامی ایران و هر کشور دیگه ای د هست و دشمن ازاین قدرت بیمناک هست لذا بحث اجباری بودن رو مطرح کردن ک مردم دل زده بشن برعکس مردم انقلابی ما همیشه نشان داده هستن ک با طرح نقشه های مختلف دشمن ناامید نمیشن و همیشه بااختیار خود و ب دورازاجبار درهمه صحنه ها علی الخصوص انتخابات شرکت میکنند

  15. بسمه تعالی
    اگر در ایران بخواهد رای دادن و انتخابات به اجبار باشد پس آن مردم سالاری دینی که اولین پرچم دار این کلمه امام خمینی ره بود را زیر سوال میبرد چرا که حکومت جمهوری اسلامی بر پایه جمهوریت که مردم داری است و اسلامی که بر پایه شرعیت است می چرخد گس باید با انتخاب خود مردم شکل گیرد وگرنه اجبار اگر باشد همان حرف معاندین میشود که میگویند دیکتاتوری اما چرا دیکتاتوری در حکومت ما معنا ندارد چون مردم پایه می باشد

  16. آن مولفه ای که باعث قدرت جمهوری اسلامی میشود ، با انتخابات اجباری حاصل نمیشود
    وقتی رای دادن سبب قدرت جمهوری اسلامی میشود که با رشد اگاهی و بصیرت افراد همراه باشد
    و الا رای دادن اجباری فایده ای ندارد

    البته پخش این خبر در این زمان بیشتر برای تحریک افراد لجوج است که ممکن است رای ندهند و به خاطر این خبر می‌گویند رای نمیدهیم ببینیم چه کسی میتواند با ما برخورد کند

  17. سلام انتخابات اجباری در ایران بیشتر شبیه به طنز وشوخی میماند مردم ایران انقلابی مومن و ولایت مدار هستند در طول ۴۵سال به ندای رهبر در هر زمینه لبیک گفتند و با انتخاب شایسته خود در تمامی انتخابات گذشته همراه با بصیرت وولایتمداری وبا اشتیاق از روی میل و رغبت شرکت کردن حتی بعضی افراد به نیابت از شهدا و معصومین پای صندوق رفتن.بعضی با وضو باقصد قربت وبا ذوق و شوق شرکت میکنن.لذا منافقین همیشه کارشان سیاه‌نمایی ودروغ پردازی جهت ناامید کردن مردم چیزی میگویند که مناسب خودشان خوش خدمتی به اربابان غربی‌شان باشد.

  18. گرچه انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است اما نظام جمهوری سلامی به دلیل خواستگاه مردمی ، این بایسته را اجباری نکرده وچون همیشه خود را در راستای خدمت به مردم می داند و همیشه بخش قابل

    توجهی از مردم حامی وپای کار این نظام می دانند ،ضرورتی نمی بیند که این امر را یک ضرورت قانونی کند

  19. حکومتی که بر دلها حکمرانی میکند نیازی به اجبار در انتخابات ندارد. انچه نیاز دارد دفع شبهات و روشنگری است و با همین ابزار بعد از ۴ دهه از انقلاب اسلامی مردم به وظیفه خود عمل کرده و میکنند.

  20. سلام
    واقعا انتخابات به معنای واقعی کلمه در ملت ایران تجلی می کند چون با توجه به اجباری بودن شرکت درانتخابات دربسیاری از کشورها وتعیین مجازات و۰۰۰با دمکراسی وازادی که ادعا میکنند تناقض وجود دارد
    از موارد موفقیت ملت ایران درانتخابات درایران چون به عنوان یک تکلیف شرعی و۰۰۰انجام می شود وبرای مشارکت بیشتر بایید فرهنگ سازی وتبیین اهمیت انتخابات انجام شود

  21. شرکت در انتخابات یک وظیفه اجتماعی نیست، چون قرار نیست کسی به خاطر رای ندادن، ما را تنبیه یا جریمه کند. رای دادن یک حق است که در صورت تمایل میتوانیم از آن استفاده کنیم. حقی که برای داشتن آن زحمت بسیاری کشیده شده است. امروز زنان و مردان، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارند که رای خود را در صندوق بیندازند. از این حق استفاده کنیم. از دلایلی که باید در انتخابات شرکت کنیم می‌توان به تمام تلاش دشمن این است که مردم را از انتخابات ناامید کنند، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام را واکسینه میکند، اولین سود حضور حداکثری در انتخابات به خود مردم برمی گردد، حضور گسترده مردم در انتخابات، اقتدار نظام را افزایش میدهد، حضور حداکثری در انتخابات بیعت مجدد با جمهوری اسلامی است.

  22. سلام
    تشویق به اجباری کردن رای دادن در ایران یک روی سکه
    و در صورت اجباری کردن رای دادن نسبت دادن دیکتاتوری به نظام روی دیگر سکه است
    هشیار باشید

  23. راه کار،، تبیین چالش های شرکت نکردن در انتخابات و تبیین منافعی که در صورت شرکت در انتخابات به کشور می رسد است… اجبار هیچگاه راه خوبی نبوده و نیست.

  24. بعضا دولتهایی که بدون خواستگاه مردمی شکل گرفته اند مثل کودتای نظامیان (مثل دولت ترکیه که این قانون میراث آنان است ) یا نظامهای سلطنتی و نه چندان دموکراتیک شاید با این روش مردم را مجبور به رای

    دادن کنند نه جمهوری اسلامی که نظامی از آغاز مردمی بوده و هست اتفاقا اختیاری بودن این وظیفه باعث می شود که نظام تلاش کند همیشه نظر مردم را جلب کند

  25. سلام علیکم
    در نگاه اول بله رای دادن در انتخابات اجباری است.
    چرا که تک تک ما مردم موظف هستیم تا از آرمان و هدف امام ره و شهدا با شرکت کردن در انتخابات حفاظت و حراست کنیم.
    تحت قانون انتخابات ایران، تمام شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال برای شرکت در انتخابات ملی و محلی موظف به رأی دادن هستند. این اجباری بودن (شما بخوانید واجب بودن) به منظور ارتقای نقش مشارکت مردمی در فرایند انتخابات و تقویت دموکراسی در کشور است.
    در ایران اسلامی، رأی دادن در انتخابات به عنوان یک حق شهروندی مهم تلقی می‌شود و شهروندان موظف به شرکت در انتخابات هستند. این وظیفه شهروندی به منظور تشویق مردم به مشارکت فعال در امور سیاسی و تقویت فرایند دموکراتیک و ارتقای نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کشوری و محلی تعیین شده است.
    اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات و رأی دادن به عنوان یک ابزار بسیار مهم در تقویت سیاست‌های عمومی و تعیین سرنوشت کشور تلقی می‌شود. این مشارکت مردمی باعث می‌شود که نظرات و انتخابات شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری‌های کشوری و محلی مورد توجه قرار گیرد و دموکراسی در کشور تقویت شود.

    در پایان میخوام عرض کنم که شرکت کردن در انتخابات ایران اسلامی، دلی است نه اجباری…
    تا حالا ندیده و نشنیده ایم کسی را بخاطر عدم شرکت در انتخابات جریمه، زندان یا از کار بر کنار کنند.

    التماس دعا

  26. بسمه تعالی
    اسلام دینی اجتماعی که به دموکراسی و مشارکت سیاسی مردم به عنوان حق و تکلیف شان معتقد است ، به اینکه هر انسانی می توانددرکمال آزادی واختیار در سرنوشت کشور خویش دخیل باشد اما در نظام سیاسی غرب با وجود ادعای دموکراسی،درصورت تضاد منافع با سردمدارانشان، حقوق سیاسی مردم نادیده گرفته می شود.

  27. اینکه این کشورها رای دادن رو اجباری کردند، صرفا هدفشون این هست که مشارکت را عمومی کنند و به نوعی حکومت کثیر بر قلیل دموکراسی را تحقق بدهند اما نظام مردم‌سالاری ما از آنجایی که هدفش رشد مردم هست هیم گاه نباید به سمت رویکرد اجباری بره ،همانطور که خداوند در قرآن می فرماید که من می‌توانم همه را با ایمان کنم اما میخواهم تا انسان ها به کمال برسند

  28. محور اصلی در جمهوری اسلامی مردم هستند
    و قدرت مردم نقش آفرینی بسیاری در حکومت دارد
    تفاوت عمده‌ی جمهوری اسلانی با حکومت های دیمر این است که قدرت در برخی حکومت با سیاست و زور اعمال میشود اما مبنای قدرت مردم و ایمان آنها هست

    پس انتخابات اجباری با این مبنا ناسازگار هست و برخلاف سیاست های انقلاب اسلامی است

    و مردم خودشان برای مملکت و آینده خودشان تصمیم میگیرند

  29. با نگاه کردن به قوانین کشورهای دیگر درباره رای دادن که در بعضی از آن ها رای دادن اجباری است و در بعضی دیگر باعث مجازات و جریمه و….. می شوداز اینها معنای آزادی در ایران را بهتر می توان فهمید چون اجباری بودن و جریمه و مجازات برای کسی که رای نمی دهد در کارنیست فرد آزاد است در انتخابش و اینکه رای بدهد یا ندهد پس قدر این کشور و نظام را بدانیم با رای دادن پشت کشور خود و نظام خود در مقابل دشمنان بایستیم

  30. این راهبرد برای کشورهای بدون مقبولیت است نه کشور ما که با تمام فشارها و مشکلات هنوز مردم پای کارش هستند.
    لذا این دید غلط باید اصلاح کرد.

  31. اجباری برای رای دادن نبایستی وجود داشته باشد زیرا گاهی اصلا کسی را نمیشناسیم یا اصلا نامزدی را قبول نداریم یا حتی سیاست های کلی حاکمیت را ممکن است قبول نداشته باشیم و با رای ندادن بخواهیم اعتراض خود را نشان دهیم. لذا بایستی به اختیار انسان ها احترام قائل شد و اساسا انتخاب زوری هیچ ارزشی هم ندارد و تمام ارزش انسان به قدرت اختیار و انتخاب گری اوست.

  32. طبیعی است که وقتی حکومت جمهوری است، همه مردمی که از درک و عقل کافی برای انتخاب کردن برخوردارند، حق رأی و شرکت در انتخاب دارند.
    بنابراین با اجبار چه چیزی را انتخاب کنیم؟؟ اگر شرکت در اصل انتخابات اجباری شود نتیجتا محدوده اختیار مردم کم می‌شود که این چیزی نبوده که حضرت امام و رهبری اراده کرده باشند…

  33. سلام علیکم
    اول اینکه باید تبیین بشود که رای دادن چه تاثیری دارد و دوم اینکه همانطور که دشمنان علیه انتخابات تبلیغ می‌کنند مقابله شود آن گاه تکالیف مشخص می‌شود

  34. بسم تعالی
    بنده به عنوان یک شهروند میگویم بله درسته هرکس برای سرنوشت کشور عزیزمان موظف است در انتخابات شرکت کند اما اجباری کردن راه خوبی نیست چون مردم ایران همیشه حداکثر افراد پای انقلاب خود ایستادگی کرده اند والان هم مطمئنا خود را موظف رای دادن میدانند و اون تک تکی که گول حرفهای بقیه را میخورند ومیگوند من رای نمیدهم ما به جای اجبار باید روشنگری کنید همون طور که آقا مذمه کلامشون جهاد تبیین هست .

  35. با سلام و احترام
    اولا اوضاع جامعه بدلیل رشد قیمت‌ها و گرانی‌های اخیر و همچنین اوضاع منطقه بدلیل حملات وحشيانه رژیم جعلی اسرائیل در حال حاضر بسیار بحرانی می‌باشد فلذا از بیان چنین مطالبی که بیشتر از پیش اوضاع را وخیم و حتی بحرانی‌تر می‌کند باید دوری جست.
    دوما در ماهیت خبر فوق باید تامل نمود بدلیل اینکه تاریخ دشمنی این اشخاص با حاکمیت اسلامی و مردم ایران بسیار قدیمی و مشهود است فلذا در ماهیت این چنین سخنانی از چنین افرادی باید بسیار تامل نمود
    سوما الحمدلله مردم کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران بسیار بابصیرت بوده و اصلا دلیلی بر این اجبارها یا تهدیدها نمی‌باشد و ما مردم بصورت خودجوش به پای صندوق‌های رای می‌آییم انشاالله.

  36. سلام علیکم
    اینکه مردم براساس بینش وآگاهی در انتخابات شرکت کنند به معنتی اجبار نیست .اجبار یعنی استفاده از اهرم حاکمیت ومحدودیت خدمات وتحریک جامعه برای شرکت در انتخابات که در سابقه هیچ کدام از انتخابات های ایران چنین چیزی وجود ندارد والا اگر حتی یک مورد پیدا میشد ولو اینکه از لحاظ اجتماعی به چشم نمی آمد همه ی دشمنان برای مستند نشان دادن ادعای خود از آن استفاده میکردند پس در یک جمله مستند شما برای ادعایتان چیست؟

  37. تأمل در اهمیت انتخابات و تلاش برای اصلاح امور به جای پاک کردن صورت مسأله‌ها در فرصت اندک باقی‌مانده تا انتخابات اسفندماه برای تمامی افراد جامعه ضروری است تا در آینده شاهد شکل‌گیری مجلسی شایسته و پرتوان برای حل موضوعات و معضلات کشور باشیم.تجربه ثابت کرده که کاهش مشارکت مردم در انتخابات، سبب طمع ورزی دشمن شده و کاهش امنیت و افزایش تحریم‌ها و تهدید‌های دشمنان را درپی داشته و از همین رو مهمترین هدف دشمن در جنگ شناختی تأثیرگذاری منفی بر باورها، امید و اعتماد مردم و کاهش مشارکت مردم در حمایت از نظام است و انتخابات بهترین فرصت برای تحقق این هدف را در اختیار دشمن قرار می‌دهد و به همین دلیل است که گاهی از سال‌ها قبل برای یک انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند.

  38. باسلام اجبار کردن در رای دادن از سوی حکومت اصل دمکراسی دینی را زیر سوال میبرد
    از همین مطلب فهمیده میشود دمکراسی و مردم سالاری ای ک سردمداران غرب آن را برای بقیه دنیا هم میخواهند تنها ابزاریست برای پیشبرد اهداف خبیثانه خودشان و هیچگونه اهمیت خاصی برای خودشان ندارد
    حکومتی ک حمایت مردمی دارد نیاز به انجام همچین کاری ندارد
    یاحق

  39. جمهوری اسلامی بدون اجباری بودن رای یکی از بالاترین آمار ها را در شرکت در انتخابات دارد و روز به روز با توکل به خدا و پشتیبانی مردم قوی تر شده و ان شاءالله ایرانی قوی تر را با رای هایمان نشان جهان میدهیم

  40. راه کار،، تبیین چالش های شرکت نکردن در انتخابات و تبیین منافعی که در صورت شرکت در انتخابات به کشور می رسد است… اجبار هیچگاه راه خوبی نبوده و نیست.و همین که مردم با بینش و آگاهی در انتخابات شرکت کنند این یعنی از روی اجبار نیست.

  41. با سلام
    خود شرکت نکردن در انتخابات نوعی انتخاب است!
    یعنی فرد سرنوشت وآینده کشورش را به دست دیگری می سپارد ومی گویدتو سرنوشت کشورم را رقم بزن واین دلیل بر اجباری نبودن انتخابات است.
    پس درانتخابات به دلایل ذیل شرکت میکنم .
    -امنیت میخواهم
    -یک وظیفه شرعی،عقلی واجتماعی است.
    -بیعت مجدد با رهبر وانقلاب اسلامی است.
    -اقتدار کشورم افزایش پیدا می‌کند
    -و…

  42. سلام
    لزومی به اجبار نیست هر شخصی خودش مطلع هست که باید شرکت کنه
    این شخص کلا تو زندگی دائما مجبور بوده و فکر می کنه همیشه باید از زور استفاده کرد
    ما که حکومت دیکتاتوری نداریم.

  43. باسلام.
    باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی هیچگاه درطول ۴۵ سال گذشته اجباری را برای مردم از جهت شرکت درانتخابات در نظر نگرفته ودرجمهوری اسلامی هم ثابت شده و مردم از هرگروه ودسته وطیفی که باشند در رای دادن آزادند فلذا قانون اساسی کشور اسلامیمان هم براین مطلب صحه گذاشته و می‌توانیم با اقتدار بگوییم که آزادترین انتخابات را دراین بیش از ۴ دهه داشته ایم و روز بروز بر اقتدار مملکتمان هم از هر جهت افزوده شده است.

    پس درانتخابات شرکت میکنم چون:
    -امنیت را برای من به ارمغان می آورد
    -یک وظیفه شرعی و عقلی و وجدانی است.
    -شرکت درانتخابات بیعت مجدد با رهبر عزیزمان و آرمان‌های امام راحل(ره)وانقلاب اسلامی است.
    ودرنتیجه:
    #ایران_مقتدر

  44. انتخاب صرفا تکلیفی از سوی نهاد حاکمیت بر عهده مردم نیست بلکه حق اجتماعی مردم هست در تعیین مسیر حکمرانی.متاسفانه منافقین فقط از جنبه تکلیفی به انتخابات نظر کرده و عنصر اجبار را در آن برجسته سازی می نمایند اما با نگاهی جامع تر متغیر حق را در ناخودگاه جامعه میتوان بازیافت. که این حق ریشه در همبستگی مردم با پدیده انقلاب اسلامی و نظام برساخته از آن دارد.

  45. سلام ، هیچ نظامی به اندازه ی جمهوری اسلامی در عرض این چند سال بعد از انقلاب خود را در معرض وامتحان رای ونظر مردم قرار نداده است ، (انتخابات شوراها ، مجلس ، ریاست جمهوری ، خبرگان ) این همه رفراندوم نشانه جمهوریت (مردمی) بودن این نظام است اولا
    ثانیا هرجای دنیا ، قوانین خاصی را برای رای دادن دارند که در واقع بوی اجبار در آن است. اما خدایی من حدود بیست ساله در ایران عزیز رای دادم هیچ کس تا الان دست زور نگذاشته رو سرم ، .. یاعلی

  46. مردم ایران همیشه پای کار اسلام و انقلاب بوده اند بدون اجبار
    تفاوت این انقلاب با دیگر انقلاب ها همین است که بدون اجبار و فقط بخاطر ایمان به خداو عشق وطن جان و مال و …می دهند چ برسد به یک رای دادن
    ۴۵سال تلاش و ایستادگی کردیم و حالا دختی شده ایم که هیچ طوفانی مارا نمی لرزاند
    می خواهند موریانه به جانش بیندازند
    اما و مکرو مکرالله

  47. حق شرکت در انتخابات برای همه واجدین شرایط حقی اختیاری است و هیچ قانونی آن را الزامی و اجباری ندانسته است.
    البته شرکت در انتخابات یک تکلیف ملی، فردی و شرعی است چون اساس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای رای مردم بوده و در تمام مراحل مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سرنوشت خود تاثیرگذار بوده‌اند.

  48. انتخابات پایه و اساس کشور هست ، مردم با مشارکت بالا می‌توانند پایه های کشور را مستحکم کنند در برابر دشمنان خارجی که چشم طمع به ایران عزیز ما دوخته اند و مشارکت بالا استقلال و تمامیت ارضی ایران رو حفظ خواهد کرد

  49. ایران انتخاباتش اجباری نیست و هر کسی با مبنای خودش رای میده

  50. با سلام
    چنین گزاره هایی که درباره کشور ایران بیان می شود ناقص و صحت قانونی و عینی ندارد.
    به علت این که ما هیچ قانونی مبنی مجازات عدم شرکت در انتخابات نداریم بلکه در اصل ۵۶قانون اساسی به مردم حق تعیین سرنوشت داده ایم تا انتخاب کنند.
    از جهات عینی هم افرادی هستند که تا به حال رای نداده اند و هیچ مجازاتی نسبت به عدم مشارکت آنها ومنع کردن از خدمات اجتماعی چنین افرادی رخ نداده است.
    و دلیل های گوناگون می شود بیان کرد که انتخابات به صورت اختیاری و آزادانه و بدون تقلب همه ساله برگزار شده است.

  51. با اینکه در ایران اجباری در رای دادن نیست، اما بیشترین شرکت کننده در انتخابات را همیشه داشته، اونم به خاطر خون شهداست و خود را مدیون آن می دانند و با این تکه کاغذ مشتی محکم بر دهن منافقین و زورگویان جهان می زنند

  52. باید تبیین بشود که رای دادن چه تاثیری دارد و دوم اینکه همانطور که دشمنان علیه انتخابات تبلیغ می‌کنند مقابله شود آن گاه تکالیف مشخص می‌شودبنابراین با اجبار چه چیزی را انتخاب کنیم؟؟ اگر شرکت در اصل انتخابات اجباری شود نتیجتا محدوده اختیار مردم کم می‌شود که این چیزی نبوده که حضرت امام و رهبری اراده کرده باشند…

  53. مردمی که با جان و مالشان سالها جنگیدند و شاه را بیرون انداختند و سالها در برابر صدام مقاومت کردند و در طول سال در گرما و سرما و برف و باران همراه با خانواده و بچه‌های کوچک در راهپیمایی ها شرکت میکنند، نیازی به اجبار و قانون و … ندارند
    ملت ما غیور و با بصیرت هست و همیشه در صحنه
    و این شایعات بافته دشمنان ایران و اسلام است که همیشه ناکام بوده‌اند
    #همه_میآییم #رأی_میدهیم #انتخاب_قوی #ایران_قوی

  54. مردم سالاری دینی در تناقض با اینگونه اجبارهاست… اگر دیدگاه ایرانی-اسلامی به طور صحیح تبیین شود مردم واقف خواهند بود که شرکت در انتخابات به عنوان حق و تکلیف توامان برایشان مطرح است و به بهترین صورت از حقشان استفاده می کنند.

  55. ۱اینکه گفته شده اجباری است این حرف از اساس باطل است بخاطر آنچه عیان است چه حاجت به بیان است شواهد هم میشه دربین مردم دید که چندبار رای دادن و ندادن
    و خود این نوع تفکر و اطلاعات اشتباه نشان از حال روز گوینده و تابعین این خبر می باشد
    ۲واینکه شرکت کردن در انتخابات باتوجه به اهمیت و جایگاه رای هر فرد درانتخاب اصلح و نتایج آن در برابر فاسدواهمیت و عرق ملی و وطن پرستی ایجاب میکند که در رای دادن شرکت کنم نه اینکه کسی من رامجبور کند که در انتخابات شرکت کنم و به شخص که مد نظر خودم نیست رای دهم مادر ایران به کوری چشم دشمن هم در انتخابات مختاریم که شرکت کنیم یانه و هم در نوع رای که به چه شخصی رای بدهیم.
    ۳نتیجه پس من به عنوان یک ایرانی در انتخابات شرکت میکنم تا خودم با انتخابم آینده کشور را بسازم و پیش ببرم

  56. وقتی ما نگاه در پایه گذاری این انقلاب میکنیم اینو می‌فهمیم که وقتی نظامی با جمهوریت انتخاب میشه پس هیچ اجبار برای رای گیری نیاز ندارد چون وقتی افکار پلید و شوم دشمنان اسلام ظاهر میشه وبرای ما بارز میشه می فهمیم تنها دولتی که وصل به دولت امام زمان میشود همین دولت ونظام است در حقانیتش شکی نیست. پس تنها راه موفقیت همین راه ونظام است

  57. مردم سالاری دینی در تناقض با اینگونه اجبارهاست… اگر دیدگاه ایرانی-اسلامی به طور صحیح تبیین شود مردم واقف خواهند بود که شرکت در انتخابات به عنوان حق و تکلیف توامان برایشان مطرح است و به بهترین صورت از حقشان استفاده می کنند.

    اگر انتخاب اجباری باشد فرقی با دیکتاتوری ندارد و کیفیت انتخاب بسیار پایین می آید.چون هدف فقط رفع تکلیف ظاهری می شود.

  58. در ایران هیچکس را به خاطر شرکت نکردن در انتخابات مجازات نکردند و این خود نشان دهنده رد دیدگاه اجباری بودن انتخابات است .
    و اینکه من با رای خودم سرنوشت کشورم را تعیین میکنم باعث شده که خود جوش در انتخابات شرکت کنم .
    #ایران_قوی. #من_رای_میدهم

  59.  یکی از دلایل رای دادن تامین همبستگی ملی هست یعنی اصل حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومی نشان‌دهنده‌ی همبستگی ملی است و همبستگی ملی می‌تواند در مقابل توطئه‌های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود می‌برد و از اختلاف نظرمردم سوءاستفاده می‌کند. دشمن از دودستگی‌ها و فتنه‌گری‌ها و جنگ‌افروزی‌های داخل کشور استفاده می‌کند. وقتی یک ملت یکپارچه و یکدست باشد و مسئولان کشور همه با یکدیگر همدل و همراه باشند، شمشیر دشمن کُند می‌شود و جرأت نمی‌کند به چنین کشور و ملتی نظر بد بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه کند. مشارکت مردم در امر انتخابات می‌تواند این همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله‌گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد.

  60. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    آه از این همه بینات و واضحات و بدیهیات اما کجاست چشم بینا و گوش شنوا…… چشمها را باید شست جور دیگر باید دید ببینید که رهبری چندین سال پیش، از کی می‌فرمودند بصیرت، بصیرت، بصیرت…. حداقل اندر احوالات کشورهای دیگر مطالعات که نمیخاد کمی توی فضای مجازی چرخی بزنیم تا قدر ایران خودمون بدست آورده شود 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  61. اولا رای اجباری با اصل دموکراسی و مردم سالاری دینی در تضاد است و دوما اگر مردم به این نتیجه برسند که رای هر هر شهروند مثل تکه پازلی است که با درکنار هم قراردادن آنها باعث انتخاب امنیت همه جانبه خواهد شد حتما در انتخابات شرکت میکنند وآن را امری بعنوان امری منطقی قبول میکنند.

  62. سلام علیکم
    این گونه اخبار بیشتر برای این هست که نشون بدن مردم برای استفاده از خدمات حکومتی مثل استخدام و غیره به اجبار در انتخابات ایران شرکت میکنند.
    البته در انتخابات اجباری در کشور های دیگه حسن و قبح هایی داره بدی اون نبود دموکراسی در جامعه و خوبی اون اینکه بالاخره کسی که با زور شرکت میکنه اونی که حداقل های خوب بودن رو داره انتخاب میکنه و از امدن افردا فاقد صلاحیت جلوگیری میشه.
    یاعلی

  63. سلام.اجباری بودن رای با اساس اسلام سازگاری ندارد
    اثرات سوء رسانه ها و فضای مجازی ایران را کشوری زورگو تلقی می‌کند .اما ایران کشوری است .با بهترین نوع برخورد با مردم

  64. در ایران اجباری در کار نیست و هر کس سربلندی کشورشو بخواد توی انتخابات شرکت میکنه، شرکت توی انتخابات به دشمنان ایران اسلامی که کم هم نیستن این پیام میرسونه که مردم هنوزم پشت جمهوری اسلامی و کشورشون هستن، هر چند که از مسئولین کم کار دل خوشی نداشته باشن.

  65. باسلام وادب
    خداروشکر در جمهوری اسلامی ایران هیچ اجباری برای رای گیری نیست و مردم خود جوش پای صندوق های رای تشریف میارن چرا که اینده خودشون و مملکتشون براشون مهمه همین بس که ایران درحال حاظر کشوری شده که پرچم دار اسلام بخصوص شیعه شده و باوجود این کشور و اقتدار این کشور شاهد افزایش امار تشیع دردنیا هستیم و باید گفت به همین حضور مردم پای‌ رای و لبیک گفتن به نظام باعث ترس امریکا و تمام کشور ها از ایران شده

  66. _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا برخلاف بسیاری از کشورها انتخابات اجباری نیست
    _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا اگر رأی ندهی جریمه نمی شوی
    _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا اگر رأی ندهی شغلت ازت گرفته نمی شود
    _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا برخلاف بسیاری از کشورها اگر رأی ندهی حقوق شهروندی ازت گرفته نمی شود
    _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا فرد فرد افراد جامعه حق انتخاب دارند نه فقط رئیس ایالات
    _ما در ایران زندگی می کنیم اینجا حکومت بر پایه مردم سالاری دینی است

  67. سلام
    اجباری بودن انتخابات با عقل و همینطور احکام اسلامی در تضاد است.
    گره زدن بخشی از معیشت یا آینده شغلی فرد به شرکت در انتخابات درست نیست.

  68. همین طوری که نظرات را خواندیم به اجباری بودن انتخابات در ایران عزیز ؛ جواب رد می دهیم و آن را قبول نداریم چرا که افرادی را داشته و داریم که رای ندادند و نمی دهند و زندگی خودشون را دارند و خبر از جریمه و محرومیت و اینا حرف ها نیست …و اگر هم اجباری بود پس دیگر چرا این همه صیانت و حفاظت از آرا مردم اهمیت داشت و دارد ومهم است …واین همه افراد ؛روز رای گیری برای این کار گماشته شده اند و فعالیت دارند …ودلایل دیگر که اجباری بودن و دیکتاتوری را رد می کند ….قدر این نعمت را باید بدانیم ….ما برای این که ایران به این جا برسد خون دل ها خورده ایم ….

  69. هر کشوری و هر سیستم اجرایی یکسری عوامل تصمیم گیرنده دارد. برای اینکه امورات کشور بهتر اداره شود ضرورت دارد که مردم در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند تا فرد اصلح برای قانون گذاری بهتر انتخاب شود. اگر مسئولان خود را به مردم نزدیک کرده و در کنار مردم باشند می توانند بخش عمده ای از مسائل و مشکلات مردم را مرتفع کنند. اگر مردم مسئولان را در کنار خود حس کنند، تاثیر مثبتی در افزایش انگیزه آنان برای مشارکت در انتخابات دارد. در ۴۵ سال بعد از انقلاب نیز این مردم بودند که با حضور خود در صحنه های مختلف از انقلاب خود دفاع کردند. حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند تامین کننده امنیت کشور باشد و توطئه دشمنان را نقش برآب کند

  70. شرکت در انتخاب در واقع اتخاب برای آینده خودمان و فرزندانمان است ما با شرکت کردن در انتخابات برای خودمان و آینده مردم رای میدهبم پس این که انتخابات اجباری باشد صحیح نیست

  71. رای دادن یعنی انتخاب فرد اصلح ،
    اجبار درست نیست .ما باید مخالف سیاست های کشورهای دیگر عمل کنیم و اجباری برای رای دادن نباشد
    بلکه اگر مردم را بطور دقیق تبیین کرد و ازشان خواست که رای دادن یعنی تو انتخابگر سرنوشت مملکتت هستی و حقی داری در انتخاب این رای و تبین های لازم صورت گیرد حتما مردم ایران برای انتخاب سرنوشت خود و جامعه و انتخاب اصلح رای خواهند داد .

  72. انتخابات ،حق مردم ، ادای امانت ، نشانه خودباوری و ابزاری مهم ،برای قدرت گرفتن و تعیین نوع پیشرفت در آینده است.
    کسی که باور ندارد را با اجبار نمیتوان باورمند کرد بلکه با تبیین و روشنگری و معرفی صحیح مزایا ومعایب ، میتوان ،متوجه کرد.

  73. به نظر میرسه برای برقراری دموکراسی اجباری در کار نباشد وبه همه احترام گذاشته شود اما میتوان تشویقی برای افرادی که در انتخابات شرکت میکنند قرارداد

  74. از منظر اسلام، رای دادن یکی از وسایل تحقق اقتدارحکومت از طریق مشورت و شورا است که در قرآن و سنت تأکید شده است. اگر بر این مبنا پیش برویم ، اسلام می‌خواهد که مردم در تعیین انتخاب نمایندگان خود مشارکت کنند و از این حق و تکلیف در راستای مردم سالاری دینی حکومت خود استفاده کنند در عین حال مردم نه تنها از این حق خود استفاده می کنند بلکه در مسیر رشد و پویایی جامعه در انتخاب فرد خداترس، عاقل، ناصح و مطلع بر اوضاع سیاسی و اجتماعی سهیم هستند لذا اجباری لازم نیست مسلمان آگاه خود دنبال رشد و پیشرفت کشورش است که انتخابات یکی ازاین راه هاست

  75. سلام علیکم
    جمهوری اسلامی ایران به برکت قوانین اسلامی،الحمدلله سیستم انتخاباتی مناسبی را به وجود آورده است که مردمان ما قبل از این انقلاب بزرگ، کوچکترین حق نظردهی در مسائل کشوری را نداشتند.
    اما متاسفانه وعده های دروغ بعضی از کاندیداها که اصلا در حیطه مسئولیت او هم نیست،باعث دل سردی مردم عزیز میشود که این باید به طور اساسی با حذف رانت خواری و حق ویژه،به طور کلی معدوم شود.

  76. سلام
    آیا اجبار در انتخابات اگر باشد
    نیاز هست که اینقدر تلاش کرد برای افزایش مشارکت.؟
    حقیقتا از واضحات هست که کشوری که انتخابات اجباری داشته باشد نیاز نیست تلاش کند برای افزایش مشارکت…

    طبق آمار کشور ایران در بین کشور های جهان دومین کشور هست که بالاترین متشرکت رو دارند.

  77. اجبار همیشه جامعه را به نتیجه مطلوب نمی رساند آنچه که مهم است افزایش سطح آگاهی مردم است که در اسلام در این زمینه نیز تاکید شده است

  78. حضور در انتخابات تضمین کننده امنیت کشور است

  79. سلام و وقت بخیر
    انتخاب برای هر فردی در هر کشوری که زندگی می کند ، یک حق است.
    حالا اگر این انتخاب به اجبار باشد ، این ضایع کردن حق است ، و از نظر شرع اسلامی هم ایراد خواهد داشت.
    ولی شرکت در انتخابات برای هر آدم وطن دوست جدای از اینکه با جمهوری اسلامی موافق است یا مخالف ، واجب می باشد ، چون برای حفظ کیان مملکت واجب است.
    و حضور پرشور مردم در انتخابات نشانه این است که مردم به کشور خود با توجه به هر مشکلی علاقه دارند ولی این موضوع با اجبار شدنی نیست.
    و با آگاهی بخشی به مردم عزیز کشورمان میشه آمار شرکت مردم رو بالا برد.

  80. چرا باید رای بدهیم؟؟

    ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم”(رعد -۱۱)
    خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند

  81. انتخابات نشانه مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.طبق قانون اساسی مردم ایران با شرکت در انتخابات می‌توانند به طور مستقیم با انتخاب رئیس جمهور در اجرای قوانین و مقررات دخیل باشند و با انتخاب نمایند و با انتخاب نمایندگان به طور مستقیم بر تصویب قوانین نظارت داشته باشند و سرانجام با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان به طور غیر مستقیم در انتخاب رهبر جامع سهیم هستند.همان گونه که می‌دانیم انتخابات در ایران اجباری نیست و نمی‌تواند اجباری باشد زیرا با اصل مردم سالاری دینی مغایرت دارد مردم برای شرکت در انتخابات و نیز انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند اما نکته مهم این است آنچه که اهمیت دارد میزان مشارکت مردم در انتخابات است.همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند خط فکری دشمن عدم شرکت مردم در انتخابات می‌باشد. به نظر می‌رسد انتشار این خبر آن هم از زبان دشمن دیرینه انقلاب اسلامی یعنی منافقان،در راستای رسیدن به هدف شوم خود یعنی دلسرد کردن مردم و در نتیجه شرکت نکردن آنان در انتخابات است. که این امر می‌تواند تبعات سنگینی را برای کشورمان در پی داشته باشد.زیرا اگر مشارکت مردم کمرنگ باشد دشمنان انقلاب در مرحله بعدی این مفهوم را القا خواهند کرد که مردم ایران از نظام ناراضی هستند و سپس به فکر تفرقه افکنی بر هم زدن امنیت ملی کشورمان می‌افتند پس ما به عنوان عضوی از جامعه باید در انتخابات حضور پرشوری داشته باشیم تا تا مشت محکمی باشد بر دهان یاوه گویان و بدخواهان کشور عزیزمان ایران. انشاءالله.

  82. اساساً چون ما میدانیم نظام مقدس جمهوری اسلامی چه سرمایه ی باارزشی است در همه عرصه ها از جمله انتخابات تلاش میکنیم (بدون هیچ اجباری)حضور فعالی داشته باشیم . مردم ما علاقه مند به سرنوشت کشور عزیزمان هستند و باوجود برخی از مشکلات و رفتارهای غلط افراد، باز هم در انتخابات شرکت میکنند چرا که برای ما ، نظام ملاک است.

  83. نظام و کشور ما نظامی است که متکی به ایمانها و عواطف و علایق مردم می باشد.اساساً سرّشکست ناپذیری این نظام این است که به مردم متکی است.
    در کشور ما نیاز عمومی به پیشرفت و بالندگی و مطالبه‌ی آن در رفتار انتخاباتی مردم نهادینه شده، و این ها ثابت میکند که در انتخابات ایران اجباری وجود ندارد.

  84. انقلاب اسلامی برخاسته از توده های مردم است و همه مردم پای آرمان های این انقلاب هستند و لذا اجبار برای حضور و مشارکت در انتخابات در این کشور معنی ندارد. مهم این است که مدیران و دست اندرکاران با اقدامات خود مردم را از صحنه دور نکنند و دلسرد نسازند.

  85. سلام
    یکی از امتیازات جمهوری اسلامی این است که با وجود آنکه مردم را تشویق و ترغیب می کند که در انتخابات شرکت کنند اما هیچگاه اجباری در کار نبوده و جریمه هم نکرده است و این خود نشان دهنده دموکراسی واقعی است.

  86. بهترین راه برای افرادی که در انتخابات شرکت نمیکند افزایش بصیرت آنها نسبت به عواقب شرکت نکردن در تعیین سرنوشت کشور است و انتخابات تنهاترین راه برای ساختن ایرانی بهتر و قدرتمند تر هست

  87. احسنتم

  88. #ایرانی_قدرتمند

    🔴 مرد با همسر و فرزندش در حال عبور از پل معلق اهواز بودند.
    از روبرو دو سرباز آمریکایی و انگلیسی مست! به طرف آنها می آمدند.
    سرباز آمریکایی با چشمان دریده به زن خیره شده و تلوتلوخوران به سمتش می آمد.
    گویا قصد بدی داشت؛ مرد جلو رفت تا از ناموسش دفاع کند؛ دعوا شد.
    مردم جمع شدند؛ پاسبان های ایرانی هم بودند!!
    سربازهای مست، مرد را از بالای پل به رودخانه انداختند.
    مردم با عصبانیت از پاسبان ها خواستند تا آنها را دستگیر کنند؛ گفتند: ماحق دستگیری و محاکمه آنهارا نداریم!! (بخاطر قانون کاپیتولاسیون)
    پدر جلوی چشم زن وبچه اش غرق شد.
    دو سرباز آمریکایی و انگلیسی بلندبلند میخندیدند و دور می شدند.
    مادر و فرزند نرده های پل را گرفته بودند و هق هق کنان می گریستند.

    ❌ ۳۷ سال بعد

    📢 “شما وارد محدوده آبهای جمهوری اسلامی ایران شده اید. بدون مقاومت تسلیم شوید.”👊

    👈این صدای بلندگوی قایق سپاه ایران🇮🇷 بود که به طرف تفنگداران امریکایی 🇺🇸 در نزدیکی یک جزیره ایرانی می آمد…

    وقتی شناورهای ایرانی به قایق امریکایی رسیدند،آنها با ترس و خفت، دستها را بالا بردند.

    و برای همیشه تصویر درازکشیدن سربازان امریکا در مقابل ایران را بر صفحه رسانه ها حک کردند.

    و سرانجام، با عذرخواهی از ایران، آزاد شدند.

    💠 خدایا ما را قدردان #انقلاب_اسلامی قرار ده و نگذار با دیدن کاستی ها چشم مان را از خدمات انقلاب مان ببندیم.
    پس در انتخابات شرکت می کنم چون جمهوری اسلامی ایران به من عزت و شرافت انسانی داده است ودر دنیا دست بسته نیستم و اینجا هیچ اجباری در کار نیست مثل ترکیه که جریمه نقدی در پی دارد البته هر انقلابی ریزش ورویش به دنبال خواهد داشت
    ولی چشم باز کنی اجبار در کار نیست و نمی گذارم سرنوشت مرا بایدن ومریم رجوی رقم بزند
    #انتخابات_قدرتمندانه

  89. امنیت و پیشرفت کشور درهمین حضور و مشارکت در انتخابات است و اجباری هم نیست اما برای کوری چشم دشمنان همه مردم موظف هستن که در این انتخابات شرکت کنند و ضرورت دارد که مردم در این انتخابات حضور حداکثری داشته باشند
    بنابراین اجباری نیست و ایران اجبار را نمی‌پذیرد و رد میکند تا حالا خداروشکر هیچگونه اجباری نبوده و همین طور هیچ جریمه ای هم صورت نگرفته بلکه مردم خودجوش به پای صندوق های رای میروند و رای میدهند چون آینده و سرنوشت کشورشون خیلی مهمه
    #ایران_قوی
    #رای_میدهیم

  90. دو دیدگاه اصلی را می‌توان مورد توجه قرار داد. دیدگاه اول رای دادن را حق افراد دانست و دسته دیگر آن را یک عمل اجتماعی و یک تکلیف برای افراد اجتماع می‌دانند.

    دیدگاه اول مبتنی بر نظریه «حاکمیت تقسیم شده» شکل گرفته که معتقد است اگر حاکمیت مردم ماحصل جمع سهام حاکمیت هر شهروند باشد پس صاحب سهم حاکمیت یعنی “شهروند”، حق دارد که سازماندهی حکومت و صورت‌بندی اقتدار عالی سیاسی همکاری و مشارکت کند. اگر این همکاری و این مشارکت از راه انتخابات تحقق یابد پس هر شهروند حق دارد رای بدهد و هیچ مقامی نباید بتوان این حق را از او بگیرد. از سوی دیگر، چون رای دادن حقی است متعلق به فرد، لذا وی مخیر است از آن استفاده کند یا خیر.

    دیدگاه دوم ناشی از اندیشه «حاکمیت ملی» است. ملت کلیتی است تقسیم‌ناپذیر و حاکمیت متعلق به این کلیت یعنی ملت است، نه شهروندانی که جزو عوامل سازنده آن هستند. اگر قدرت انتخاب کردن به یکایک شهروندان سپرده شده باشد نه از باب این است که خود اصالتاً صاحب این حق هستند، بلکه با انجام یک عمل در گزینش کارگزاران حکومتی شرکت می‌جویند. شهروندان با رای دادن در واقع وظیفه اجتماعی خود را انجام می‌دهند. بنابراین اگر منافع جامعه ایجاب کند می‌توان رای دادن را به عنوان تکلیف صرف اجتماعی الزامی سازد و امتناع از آن را ممنوع نموده و حتی مجازات نماید.

    محصول این نگاه آن خواهد شد که در برخی از کشور‌های جهان شرکت در انتخابات اجباری است. بر این اساس هر یک از واجدان شرایط رأی دادن که از شرکت در انتخابات سر باز زنند به تحمّل مجازات‌هایی مثل پرداخت جریمه نقدی یا محرومیّت از بعضی از خدمات اجتماعی محکوم می‌شوند. به این وسیله اطمینان حاصل می‌شود که اکثریّت مردم در تشکیل نهاد‌های انتخابی نقش داشته‌اند. کشور‌هایی نظیر انگلیس، هلند، بلژیک، استرالیا، ایتالیا، سوئیس، اتریش، یونان، ترکیه، آرژانتین، لوکزامبورگ به این اصل معتقدند که شرکت در انتخابات یک تکلیف است و شهروندان با رأی دادن وظیفه اجتماعی خود را انجام می‌دهند. بنابراین اگر منافع جامعه ایجاب کند که شهروندان باید در انتخابات شرکت کنند لازم است که شرکت کنند و در صورتی که به این الزام عمل نکنند مجازات می‌شوند. بر این اساس افراد در هر صورت باید به تکلیف اجتماعی خود عمل کنند و در انتخابات شرکت کنند نه این که با استدلال‌هایی از قبیل این که با رأی دادن آن‌ها چیزی تغییر نمی‌کند، از شرکت در انتخابات سرباز زنند.

  91. هیچ اجباری برای شرکت در انتخابات نیست،چون حکومت جمهوری اسلامی یک حکومت مردمی است شرکت در انتخابات حق مردم است تا با انتخاب درست خود آینده کشور خود را بسازند

  92. بديهي است که ابزار اجبار در اين دو محدوده اساسا بي معنا است؛ نه اجبار در انديشه و فکر؛ و نه اجبار در ايمان و باور، هيچکدام معنا ندارد و امکان پذير نيست تا بگوئيم شما با آن مخالفيد يا موافق؟!

  93. با سلام
    به نظر بنده باید جریمه ای برای افرادی که رای نمی دهند در نظر گرفته شود اما تصویب چنین قانونی باید بعد از آگاه سازی مردم درباره علت لزوم شرکت در انتخابات باشد.
    یعنی تصویب این جریمه باید بعد آگاه شدن مردم به تأثیر انتخابات در زندگی باشد.

  94. با سلام
    کمترین فایده شرکت در انتخابات این است که به نمایندگانی که در دوره قبل خوب عمل نکردن ، رای نمی دهیم تا حذف شوند.

  95. سلام،
    حکومتی که بر دلها حکمرانی کند، نیازی به اجبار در انتخابات ندارد ومردم خودشان برای مملکت وآینده شان تصمیم می گیرند

    ،

  96. هنر جمهوری اسلامی این است که بدون اجبار این مشارکت بی نظیر رو در سطح دنیا دارد

  97. سلام
    اگه توجه ایی به فلسفه دموکراسی و جمهوری بکنیم یا به ساختار واقعی این نظامات توجه بکینم کاملا روشن و واضح میشه گفت که جبر به هرنوعی و هر میزانی کاملا در تضاد و تقابل با این نظامات هست و رکن اصلی این نظامات رو مورد خدشه قرار میده، در عوض برای این که آمار مشارکت در این جوامع بالا بره باید دست به بالا بردن سطح علمی و آگاهی افراد این جامع زد و اثرات این مشارکت رو براشون بیان کنیم و سهیم بودن جامعه در سرنوشت جامعه رو متذکر بشیم، این موارد در سخنرانی های اخیر رهبری تحت عنوان تبین و جهاد تبین از جانب ایشون اشاره شده.

  98. من به شخص افرادی رامی شناسم که رای نمیدهندولی سرکاردولتی هم مشغولند،بعدشم دم خروس پیداست اونم خانه منافقین ،شما کی دلسوز مابودید؟!اگراجباری درکاربود تواین۴۵سال خودتان رابه اب واتش میزدید…

  99. انتخابات اجباری با جمهوری اسلامی بودم کشورمون منافات داره

  100. حق شرکت در انتخابات برای همه واجدین شرایط حقی اختیاری است و هیچ قانونی آن را الزامی و اجباری ندانسته است.
    البته شرکت در انتخابات یک تکلیف ملی، فردی و شرعی است چون اساس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای رای مردم بوده و در تمام مراحل مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سرنوشت خود تاثیرگذار بوده‌اند.
    #همه_میآییم #رأی_میدهیم #انتخاب_قوی #ایران_قوی

  101. بنا به فرموده رهبر انقلاب ما باید زمینه انتخاب درست رو برای مردم فراهم کنیم.
    از طرفی تمام آحاد مردم در آینده کشور اثر گذارند
    و علاوه بر حقی که در ساختن آینده دارند
    وظیفه شرعی-انسانی تمام مردم هم ایجاب می‌کند که هم خودشان در انتخابات شرکت کنند هم دیگران را به این امر تشویق کنند
    گرچه در نظر برخی اجبار در این زمینه اثرات مثبتی در درصد مشارکت دارد
    اما آنجا که آزادی از انسان سلب شود
    فرقی با فرومایه تر از انسان ندارد
    و این آزادی است که به انتخاب ما ارزش میدهد
    نه صرف انتخاب ها

  102. باسلام خدمت شما
    درمورد اینکه انتخابات اجباری است یاخیر۲نکته وجود دارد:
    اول اینکه باید ببینیم انتخابات از چه نظر مهم است یعنی آیاکسی که میخواهد درانتخابات شرکت کند جقدرانتخابات برای اومهم است یعنی جایگاه او درانتخابات چقدر ارزش برای کشور دارد؟
    دوم اینکه اصل موضوع انتخابات واجباری بودن آن درکل درکشور ایران منتفی است به دلیل اینکه شرکت مردم درانتخابات بخاطر ارق ملی ومیهن دوستی وآرمانهای شهداست وداشتن این حس هیچکس رامجبور به شرکت درانتخابات نمی کند.

  103. در کل انسان در مقابل هر کار اجباری گارد میگیرد پس باید به گونه ای طرح و ب نامه ارائه شود تا اغلب افراد میل و رغبت پیدا کنن

  104. به نام خداوند سبحان
    رای دادن لیاقت و افتخار میخواد
    رای دادن امنیت میاره
    به عشق رهبرم آیت الله العظمی الامام سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) و به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی رای خواهم داد و علاوه بر رای، دیگران رو نیز ترغیب به شرکت در انتخابات خواهم کرد.
    سایه مقام معظم رهبری مستدام

  105. واقعا آیا کسی هست باوجود دیدن و خواندن حقایقی در باره نحوه انتخابات ، مجازات و محدودیت های کشورهایی که با مردم در صورت شرکت نکردن در انتخابات ،از جمهوری اسلامی ایران دفاع نکنه ؟! واقعا انتخابات در ایران اختیاری است یا اجباری ؟! چرا قدر نشناسی از این کشور ، رهبری معظم و شهدای عزیزمان زیاد شده ، مراقب حربه و فریب دشمن باشیم .
    جبهه حق را خدا، پیامبر ، امام معصوم ،علما و حتی شهدا نظیر شهید همت نشانمان داده اند‌.
    جبهه حق، حرم اهل بیت ، ایران است.

  106. رای گیری و احترام به رای اکثریت از سنت های نبی مکرم اسلام بوده و جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدای مسیر خود به این امر پایبند بوده و هست.به گونه ای که برای افراد جامعه خود حق رای قائل شده است و آن ها را در انتخاب فرد مورد علاقه خود و یا عدم شرکت در انتخابات مخیر کرده است …مبحث انتخابات اجباری مخالف با عقل و شرع می باشد به گونه ای که از لحاظ شرعی دلیلی بر اجباری بودن آن موجود نیست و از نظر عقلی هم دارای اشکالات بی شماری است..
    اما بیان این موارد از سوی منافقین در این مقطع حساس و در بهبوهه انتخابات عملا آرامش عمومی مردم را هدف قرار داده و این موضوع را دنبال میکند که با برانگیختن احساسات مردم نسبت به اینکه حکومت میخواهد آن هارا مجبور به انجام دادن عملی بکند که شاید بعضی از افراد علاقه ای به انجام آن ندارند باعث بر هم خوردن آرامش اجتماعی شود

  107. با انتخابات اجباری مخالفم اما چرا؟
    چون باید جامعه به این درک، منطق شعور سیاسی برسد که رای ندادن من یعنی سه تا رای و سه تا رضایت
    ۱. رضایت اول اینکه من رضایت می دم که تو به جای من انتخاب کنی و من مجبورم انتخاب تو رو هم قبول کنم.
    ۲. رضایت دوم اینکه هر کسی که می خواد بیاد مسئول بشه و من ناچارا باید بپذیرم.
    ۳. رضایت سوم هم یعنی اینکه من به همین وضع موجود با همین مسئولین و همین قوانین راضی هستم.
    هر انسان عاقلی در صورت اندک تاملی به این مطالب مجاب می شه که رای بده. اما مسئولین خائن در هر لباسی که هستند فراموش نکنند عده ای که رای نمی دهند از سر لجبازی و خالی کردن عقده ای است برای ضربه زدن به این نظام مقدس که مسبب اول و آخر این حقد و کینه شماها هستید.
    والعاقبة للمتقین

  108. انتخابات خودش یکی ازمصادیق احترام به ازادیه اجتماعیه در جمهوری اسلامی وبه امید خدا مردم ایران باز بامشارکت اگاهانه و حداکثری امید دشمنان کشور عزیزمون ایران رو به یاس تبدیل میکنن ایشالله مثل هر سال

  109. سلام علیکم
    الزامی بودن شرکت در انتخابات معقول است وقتی برای اصل نظام رفراندوم برقرار شده و اکثریت قریب به اتفاق به آن رای مثبت داده‌اند، برگزاری انتخابات، صرفا برای تعیین افراد اصلح برای قانونگذاری و اجرای قانون میباشد.
    درست است در جمهوری اسلامی برای عدم شرکت در انتخابات الزاماتی پیش بینی نشده اما عقل و وجدان حکم به شرکت در انتخابات می‌کند.

  110. انتخابات با اینکه یکی از ارکان اصلی دولت های دموکراتیک است، اما در سراسر جهان نمونه هایی مشاهده می شود که بخاطر عدم اقبال اجتماعی بر خلاف روح تفکر دموکراتیک، مردم را بالاجبار و با جریمه و سایر ابزار حکومتی پای صندوق های رای می کشانند.
    پس نتیجتا اینکه جمهوری اسلامی با تمام هجمه هایی جهانی، هیچ گاه جمهوریت را توام با زور و اجبار و مجازات نکرده است، از تمام این مدعیان مردم سالاری جلوتر می باشد.
    که این مساله آزادی در مشارکت و انتخابات، با شواهد موجود بسیار قطعی است و هیچ گونه خدچه ای به آن وارد نیست.

  111. انتخابات یک حق و استفاده از آن منوط به شرایط همدلی و امید به آینده در جامعه است، می توان آن را اجباری کرد، اما نتیجه مثبت نمی شود.

  112. باعرض سلام
    دراین چهل وپنج سال جمهوری اسلامی به جهانیان عملا به اثبات رساند که انتخابات اجباری درکشوراسلامی راه ندارد ،بله درکشورهایی که دموکراسی وآزادی واقعی وجودندارد امکان انتخابات اجباری وجوددارد وبه وقوع هم پیوسته چنانچه دراین خبر چند کشورنام برده شد.
    اما هدف مسعود صفی زاده متشنج کردن اوضاع داخل ایران هست او وهم قطارانش ازتبلیغات واغتشات نتیجه نگرفتندحالادرآستانه انتخابات آزاد ایران این خناسان شروع به وسوسه نمودند که راه بجایی نمی برند زیرا کید ومکرشیطان ضعیف است ان کیدالشیطان کان صغیفا
    ان شاءالله مردم ببصیرت ایران باحضورگسترده جواب این یاوه سرایی هارا خواهند داد.

  113. به نظرم اجبار با اصل آزادی و مردم سالاری دینی در تضاده ولی کسی که رأی نمیده و این حق انتخاب رو از خودش میگیره دیگه حق نداره به مسائل و مشکلات کشور اعتراض کنه

  114. اساس رای گیری در اسلام، بیعت با امام جامعه است؛ نه انتخاب امام جامعه یا انتخاب مسئول برای امام جامعه.
    آنچه ما در اسلام داریم، مشورت است نه انتخابات چون در نگاه اسلام صحیح، انتخاب فقط با خداست و خداوند بعد از عصر معصومین علیهم السلام ولی فقیه را به انتخاب خبرگان منصوب از جانب خودش قرار داده است. حال مردم با انتخاب خبرگان در واقع بیعت میکنند با مقام فقاهت که مصداق آن در عصر حاضر مقام معظم رهبری است و انتخابات مجلس هم در پرتو همان امامت امام است و تایید شورای نگهبان از این جهت لازم است که مسئولین نظام باید از جانب امام جامعه مشخص شوند حال نمایندگان رهبری عده ای را به مردم معرفی میکنند و مردم با برخی بیعت می‌کنند. پس حقیقت انتخابات بیعت است یا با امام جامعه یا با مسئولین مورد نظر امام جامعه و علت آن هم آیات و احادیث صحیح و مورد اجماعی است که علمای ما آن‌ها را بیان فرمودند و در اختیار قرار دادند.
    نتیجه انکه وقتی امام جامعه از جانب خداوند با تعیین منصب، انتخاب میشود در واقع بیعت با او اجباری است لکن از باب سیره عقلا و سیره اهل بیت علیهم السلام اگر مردم به میدان نیامدند، امام مسئولیت اجتماعیش تعطیل میشود اما امامتش باقی است و آن مقدار که او را بپذیرند لازم است از او اطاعت کنند. برای مستندات این مطالب مراجعه شود به کتاب آیه الله العظمی مظاهری تحت عنوان فقه الولایه و الحکومه الاسلامیه.

  115. آيا این تضاد در حرف و عمل نیست که در حکومتی که خود را دموکراسی می‌داند، مردمش را مجبور کنن رأی بدن؟
    به عبارت دیگر در حرف، نظریه دموکراسی میگه عموم مردم حاکم به حساب می‌آیند، یعنی قدرت انتخاب و تاثیرگذاری دارند، ولی در عمل مجبور باشن رأی بدن، سؤال اینه آیا بین قدرت انتخاب کردن و اجبار برای انتخاب کردن تضاد پیش نمیاد؟ آیا تضاد در حرف و عمل نیست؟ آیا این با آزادی که ناشی از مختار بودن است در تضاد نیست؟ یعنی آیا این رفتار نمونه ای از دیکتاتوری نیست همان گونه که محروم کردن از حق رأی دیکتاتوری است؟

  116. به خاطر ولایت شرع رای بدین💖

  117. پس مردم سالاری دینی کجا میره بااین کار کسی که خودش کشور وامنیت واقتصادو.. روخواسته باشه حتما درانتخابات شرکت میکنه چون سرنوشت کشور بارای های مردم مشخص میشه

  118. همانطور که شرکت در انتخابات و رای دادن نوعی انتخاب است، شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیز خودش نوعی انتخاب است.
    و همانگونه که رای دادن حق شهروندی است، شرکت یا عدم شرکت هم حق شهروندی است.
    کشورهایی که انتخابات را اجباری می‌کنند قطعا درصدد مشروعیت بخشی به نظام حکومتی خود هستند و عدم شرکت شهروندان در انتخابات نشانه‌ای خواهد بود برای عدم مشروعیت آن نظام و یا بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به آن نظام حکومتی.
    حال اگر حکومتی ترس عدم مشروعیت را داشته باشد سعی می‌کند بالاجبار مردم را به پای صندوق‌ها بکشاند.
    ولی وقتی نظام مستحکم و مردمی باشد و بین مردم و حاکمیت پیوند باشد دلیلی نمی‌بیند که برای رای دادن و مشروعیت بخشیدن به نظام حکومتی خود به زور مردم را به پای صندوق بیاورد.
    از طرفی

  119. سلام…کسی که زندگیش؛ جامعه ؛امنیت ؛انتخابش؛براش مهمه رای میده

  120. سلام
    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق انتخاب را برای همه مردم به رسمیت می‌شناسد و هیچ کس را مجبور به شرکت در انتخابات نمی‌کند.
    مشارکت در انتخابات یک حق و تکلیف است و مردم باید برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند.
    عدم شرکت در انتخابات به معنای عدم رضایت از نظام نیست.ولی شرکت در انتخابات نشان دهنده این است که ما پای این نظام هستیم.
    یه سوال تاحالا کی تو ایران مجیور شده که تو انتخابات شرکت کنه ؟؟
    یا اگر شرکت نکرده جریمه یا زندانی شده ؟؟

    اگه ایران مثل خیلی ازکشورهای عربی که پادشاهی مطلقه یه دونه انتخابات هم ندارند اینا چیکار میکردند
    اما چون دیدند تو ایران بیشتر از همه جا انتخابات برگزار میشه دیدن نمیشه اشکال گرفت گفتند چیکار کنیم ؟؟؟ بگیم انتخابات اجباری

    دشمن همین قدر پست و بی وجدان هست ….

    به خاطر کوری چشم دشمنان حتی اگه گله هم داشته باشیم از مشکلات ولی تو انتخابات شرکت خواهیم کرد.
    #ایران_قوی
    #انتخابات
    #آزادی

  121. در این ایامی که خاورمیانه پراز اشوبه جهان در شرف جنگ جهانی سومه جمهور اسلامی نه حفظ یک پارچگی ایران نیاز به مشلرکت بالا داریم الان وقت بازی های سیاسی حزبی نیست الان وقت حرف زدن از دلار فیلترشکن نیست

  122. این بیان خود متناقض است.
    مدعیان اجباری بودن انتخابات در ایران از طرفی می‌گویند عدم شرکت در انتخابات پرداخت جریمه را به دنبال دارد؛ و از طرفی دیگر مردم ایران را از شرکت در انتخابات نهی می‌کنند. و این یعنی یا می‌خواهند مردم مجبور به پرداخت جریمه شوند و یا اگر این حرف غلط است می‌خواهند با عدم شرکت مردم در انتخابات امنیت و قدرت کشور را تضعیف کنند که در هر دو صورت به ضرر مردم بوده و هیچ منفعتی برای آنه‌ا ندارد.
    در نتیجه یا ادعای اجباری بودن دروغ است یا فایده داشتن عدم شرکت در انتخابات.
    مردم عزیز بدانند که این افراد خیر و صلاح ما را نمی‌خواهند…

  123. هیچ گونه اجباری درکارنیست ومن چون آینده کشورم برام مهمه رای میدم

  124. به عقیده مامسلمانان شرکت درانتخابات واجب شرعی وعقلی هست،هرچندازلحاظ فرهنگی واقتصادی بامشکلاتی روبروهستیم که ان شاءالله باقوانین درست ولازم الاجرابه حول قوه الهی قابل حل خواهدبود.

  125. حضرت امیر خانه نشین شد و قیام نکرد
    نمی‌توانست به جای خانه نشینی دست به شمشیر ببرد و قیام کند؟!
    چرا این کار را نکرد؟!
    حکومت باید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد در حالیکه حکومت حضرت امیر مقبولیت نداشت حضرت صبر کرد تا مردم به آگاهی برسن بعد تشکیل حکومت بدهد.
    اگر رای گیری اجباری شود درصد مقبولیت حکومت از کجا فهمیده شود.
    ارزش اعمال در حالت اختیار است نه جبر

  126. اجبار با قوه ی اختیار آدمی در تضاد است مخصوصا در مردم سالاری دینی که اصل اولیه آن رساندن به کمال و خدمت به خلق خدا با قانون کامل خود خداوند متعال می باشد پس زمانی ما این اصول را رعایت کنیم مردم طبق فطرت و با قوه ی اختیار خود وظایف خود را انجام‌ خواهند داد.

  127. انتخاباتِ اجباری نیست بلکه مردمی است، این مردمند که دارند تصمیم میگیرند، مردمند که دارند تشخیص میدهند. ممکن است این تشخیص یک جا درست باشد، یک جا غلط باشد،بحث در این نیست اما تصمیم‌گیر، خود مردم هستند. اصل حکومت از پهلوی به انقلاب اسلامی با چی تغییر کرد!؟ رای مردم.. دوسال سربازی با پونصد هزارتومن حقوق چطوری تبدیل شد به کمتر از دوسال سربازی بادوازده برابر حقوق بیشتر؟ با رای مردم و غیره… پس اینکه میگن انتخابات تاثیری ندارد و فرمایشی و انتخاب شده است، کاملا غلط است و دشمنان با انتخابات بشدت مخالف اند. اگر رای دادن ما تاثیر نداشت، دشمن براچی میگه رای ندید، پس رای ما مساوی با عزت و استقلال ملی ماست.

  128. گرچه انتخابات در کشور ما یک وظیفع شرعی و قانونی است ولی اجباری در ان نیست و مجازاتی هم برای ان در نظرنگرفتع شده و با توجه ب این میشود گف ک یک انتخابات پاک وسالم پار برجا است و مردم با اختیار کامل پای صندوق رای حاضر میشوند

  129. اگر این سخن صحیح باشد باید کسانی که در انتخابات شرکت نکردند مجبور به پرداخت جریمه شوند در حالی که افراد زیادی هستند که هم خود شرکت نکردند و هم دیگران را نهی می‌کنند ولی از هیچ امتیاز شهروندی محروم نبوده و به راحتی به زندگی خود در کشور مشغولند…
    همه ما حد اقل چند نفر از این افراد را سراغ داریم

  130. سلام
    انتخابات یک حق آزاد و طبیعی هر شهروند ایرانی است.و اجبار در انتخابات با دموکراسی و مردم سالاری دینی در تضاد است. هیچ وقت اجبار مخصوصا در امور سرنوشت ساز کشور مخصوصا انتخابات کار ساز نبوده و لذا زمانی کشور به اهدافش خواهد رسید که مردم با اختیار در رسیدن به اون اهداف و قله هراهی کنند. اگر زمینه و موانعی در کار نباشد مطمئنا همه احاد ملت در انتخابات مثل همیشه با مشارکت حداکثری شرکت خواهند کرد. و جمهوری اسلامی باید به خود ببالد که همچین مردمانی دارد که بدون قوانین اجباری یا بدون چشم داشت منافعی مردمش با طیب نفس و اختیار در انتخابات شرکت میکنند.و این یعنی مردم سالاری دینی.

  131. باسلام.در ایران انتخابات اجباری وجود ندارد ومردم فهیم وموقعیت شناس ما بر اساس عرق ملی ومذهبی واحساس ادای دین به اسلام وانقلاب وشهدا در انتخابات شرکت میکنند چون برای خود نقشی فعال وسازنده در پیشرفت مادی ومعنوی جامعه قائل هستند.

  132. سلام
    حق رای حق مسلم‌افراد است که با انتخاب اصلح ویا اشتباه در چند سال ویا تاثیرش در چند دهه می تواند قابل مشاهده باشد
    بهتر است از این فرصت استفاده کرده تابا انتخابات حد. اکثری بهترین واصلح ترین راانتخاب کرد

  133. ٤٥ سال پیش ٩٨ درصد مردم ایران با بصیرت و آگاهی و بدون هیچ اجباری به میدان آمدند و به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند.
    جمهوری اسلامی هیچ گاه اجبار را به مردم تلقین نکرده و همیشه مردم سالاری در رأس همه ی برنامه ها بوده و هست و خواهد بود .
    باید در نظر داشت که اگر شخصی رأی ندهد در اصل ایشان هم انتخاب کرده , انتخاب کرده تا دیگری برایش تصمیم بگیرد پس دیگر نباید جای گلایه باشد که فلان نامزد کارکردش اشتباهه.
    من رأی میدهم چون یک وظیفه ی شرعی است , چون خودم میخواهم برای خودم تصمیم بگیرم .
    مردم شریف ایران همیشه بالاترین میزان شرکت در انتخابات را داشتند.
    #لبیک یا خامنه ای

  134. 👌

  135. همون طور که در انقلاب پیروز شدیم
    همون طور که هشت سال در جنگ تحمیلی با دست خالی از کشورمون دفاع کردیم
    باز هم مثل همیشه برای کشورم وطنم رهبرم و مردمم حتما رای می‌دهیم چون اجباری نیست
    و از روی عقل و اختیار و البته عاشقانه ست

    ما رأی می دهیم

    چون وقتی اکثر شیعیان نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوت باشند کربلا رخ می دهد نه ظهور …

  136. دموکراسی یک نوع از مردم سالاری است که لازمه هر حکومتی است که آرامش و آسوده خاطری مردمش را می‌خواهد دموکراسی یعنی امید به زندگی و پایه ریزی ساخت جامعه متمدن که مردمانش شیفته ساخت مملکت خود هستند و شاید اوقاتی نظرات مردمان با خواسته های آنان بر روی مسئولان اثر بسزای خو را نداشته باشد ولی دموکراسی زمینه تجربه و اصلاح جامعه را به مردمان آن حکومت دموکراسی می‌دهد در مقابل فضای دیکتاتوری یک حکومت نه تنها باعث کاهش همکاری مردمان میشود بلکه مردم را از آن جامعه خسته و دل آزرده می‌کند.
    بحمدالله نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو ورود به عرصه حکومت مردم محور بوده و هست و پایه و اساسش مردم سالاری دینی است که از سایر حکومت ها متمایز می‌شود .

  137. واقعا در ایران میشه مردم سالاری دینی رو فهمید، چون بدون اجبار قانونی مردم در انتخابات شرکت میکنن و به رای شون احترام میزارن و در آینده کشورشون بهترین تاثیر رو دارن، همه جا وحدت مردم کمر دشمنان رو شکوندن

  138. در لغت فارسی این انگشت 👆 راانگشت اشاره مینامند.چون نوک این انگشت لامسه قوی دارد اثر این انگشت به اسنادمالی وملکی وبه قراردادهای بین المللی اعتبارمیبخشددرفرهنگ عربی نام این انگشت 👆 سبّابه میگویند معنی سبّ یعنی فحش دادن ودشنام دادن به دشمنان است وقتی روز انتخابات انگشت مان را جوهری میکنیم وبه سمت دشمن اشاره می‌کنیم که یعنی داریم پیمان میبندیم به نظام و حکومت مانرا تائید میکنیم وبااین عمل به دشمنان بخاطر دشمنی شان که به ما گفتنددرانتخابات شرکت نکنید داریم ( سبّ و لحن) ویا فحش و دشنام می دهیم بنابراین اثراین انگشت 👆 درروز انتخابات ازموشک پیشرفته مان هم برنده ترومخرّب تر خواهد بود و ما به اختیار کامل رای می‌دهیم .
    ‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‎‎‌‌‎‌‌‍‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍

  139. انتخابات چنان امر مهمی برای جبهه مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهره های سوخته از سازمان سوخته ای که قلم هم از نوشتن اسم اون سازمان سر باز می زند، حاضرند با آبروی نداشته شان به حساب تحریک افکار عمومی خودشان را نشان بدهند این افراد مصداق بارز برای این مثل که (عرض خود می برند و زحمت ما می دارند) هستند، جمهوری اسلامی ایران در هیچ برهه از زمان بر مردم عاقل و نجیب ایران نیاز به اجبار نداشته و ندارد این مردم ما هستند که تاریخ را به نفعشان رقم می زنند و حکومت و نظام جمهوری اسلامی وظیفه یاری و به درایت ولایت فقیه، این مردم به قله واقعی دست خواهند یافت.
    مردمی که عیارشان از طلاست، چه باک از فلز بی خاصیت که عیارش چُدن است.
    من الله توفیق

  140. کشوری که برپایه ملت باشد و برای مردم حقی در اداره کشور قائل باشد به هیچ صورتی از هم نمی پاشد .
    شعار اجباری کردن انتخابات ، حجاب و … از ذهن کسانی بالا می آید که از حضور مردم در صحنه ها بیزارند ولی باز همین مردم هستند که حتی با وجود مشکلات کشور برای حفظ نظام عرصه را خالی نمی‌کنند .
    #ایران_قوی
    #انتخابات_پرشور

  141. اجبار با قوه اختیار در تضاد هستش.
    مردم باید به این نتیجه برسند که رای دادن یا ندادن کدومش به صلاحشون هست.
    هرچند که باید تبلیغات بشه و اثر مثبت و منفی رای دادن و ندادن به مردم اطلاع رسانی شود.

  142. انتخابات سرنوشت هر ملتی را تغییر میدهد… ملت فهیم با انتخاب اصلح هویت ملی خود را ثابت میکنند… انقلاب اسلامی بر پایه مردم سلاری دینی نهادینه شده و هیچ وقت اجبار را بر مردم تلقین نکرده

  143. اگر اجباری بشه من یکی رای نمیدم چون توهین به شعور مخاطبه.
    اما علاوه بر فرهنگ سازی اگر مردم نتایج خوبی از شرکت در انتخاب ببینن خود جوش میان و رای میدن.
    مردم نباید فقط انتخابگر باشن باید سوال کننده از منتخب خود و توبیخ کننده نماینده …هم باشن که در این صورت شور و شوق برا شرکت بیشتر میشه.
    .

  144. جالب هست در کشور بلژیک که مقر اتحادیه اروپا است و انتخابات کشور ما را غیر آزاد می خوانند، اگر کسی در انتخابات شرکت نکند جریمه می شود و در صورت عدم پرداخت جریمه راهی زندان می گردد!! واقعا این اروپاییها خیلی وقیح و پر رو هستند!

  145. اجبار در انتخابات با مردمی بودن یک حکومت تنافی دارد! هر حکومتی به اجبار روی آورده، مردمی بودن اصل حکومت‌ش را زیر سوال می‌برد.

  146. جهاد در مقابل دشمن

    رهبر معظم انقلاب:
    جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد، جهاد کاری است که در مقابل دشمن انجام میگیرد.
    برای مقابله‌ی با دشمن، حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن؛ اینها همه جهاد است. مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است.

  147. همینکه این مطلب از طرف یکی از منافقین مطرح شده معلومه به خیر نیست

  148. شرکت در انتخابات علاوه بر این که حق مردم هست وظیفه آنها هم می‌باشد. اثرات مثبت انتخابات در صورتی است که آزادانه و آگاهانه باشد. مردم خودشان باید برای استفاده درست از این حق احساس تکلیف کنند وگرنه انتخاب از روی اجبار قطعا اثرات و کیفیت انتخاب آزادانه و آگاهانه را ندارد.

  149. به نام خدا
    مقام معظم رهبری ایت الله خامنه ای حفظه الله فرمودند: «انتخابات دارد نزدیک می شود. مردم باید آگاهانه پای صندوق‌های رأی بروند و انتخاب کنند. همان‌طور که عرض کردیم، انتخابات جلوه‌ی بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است؛ مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان‌ها و خواست‌ها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند.» ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
    انتخابات در ایران اجباری نبوده ولی مردم آن را یک وظیفه ی عقلی و شرعی و عرفی و ملی می دانند و به همین دلیل انتخابات ایران جلوه ی بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است و مردم برای تعیین مسئولین کشور در قوه ی مجریه و مقننه شرکت می کنند.
    ان شاء الله ملت ایران بار دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان حضور پرشوری را رقم می زنند و خاری در چشم دشمنان انقلاب و منافقین ایجاد می شود.

  150. یک نکته ای که به نظر من رسید این که در کشور های که همیشه دم از آزادی و دموکراسی میزنند طبق اعتراف خودشان اجبار در شرکت در انتخابات وجود دارد
    که اگر شرکت نکنید بسیاری از خدمات اجتماعی محروم می‌شوید
    اما در کشور جمهوری اسلامی ایران که از نظر دشمنان دیکتاتوری وجود دارد
    اکثر مردم با انتخاب و اراده و اعتقاد خودشان میان در پای صندوق های رای و شرکت می کنند
    و هیچگونه محدودیت یا ممنوعیتی هم برای کسانی که رای نمی دهند وجود ندارد و از خدمات اجتماعی محروم نمی شوند
    و این با کمی تحقیق کاملا واضح است
    پس امسال که دشمنان ملت ایران تلاشش می کنند حضور مردم را کمرنگ کنند معلوم می‌شود اثر گذاری وجود دارد که آنها می ترسند
    پس با قدرت شرکت می کنیم انشاءالله مثل هرسال

  151. هرکسی که دوست دارد از خاک خودش ،از ناموس خودش در برابر دشمنان دفاع کند باید رای بدهد چون هر یک رای مساوی است با یک قدم عقب راندن دشمن و نا امید کردن آنها ،پس رای دادن اجباری نیست بلکه یک تکلیف در مقابل حفظ امنیت خانواده وخاک عزیزمان ایران هست

  152. این نظریه یک نوع طعنه به ایران است که میخواهند جوری جلوه دهند که رای گیری در ایران هم اجباری می باشد و مردم به اجبار به پای صندوق های رای می آیند در صورتی که مردم با رضایت کامل خود از انقلاب و نظام به پای صندوق های رای می آیند همانطور که در راهپیمایی ها با حضور جانانه و پرشور رضایت خود را نسبت به انقلاب و نظام تایید میکنند.

  153. انتخابات نماد دموکراسی و آزادی در هر نظامی محسوب می شود.
    جمهوری اسلامی ایران از محدود کشور های است که دارای بیشترین انتخابات می باشد.
    دعوت از آحاد مختلف ملت برای شرکت در انتخابات نشانه اختیاری بودن است.

  154. به عقیده من اجبار با قوه اختیار که خدا در انسان قرار داده در تضاد هست و اگر یه امری رو اجبار کنیم اون کار ما میشه اعمال زور و استبدادی.
    و به عقیده من باید برای رای دادن افراد جهاد تببین برگزار بشه و تبلیغات گسترده رسانه برگزار بشه که افراد رو بتونه قانع کنه .
    همچنین مناظره بین نمایندگان منتخب برگزار بشه تا مردم بتونن این افراد رو تجزیه و تحلیل کنن و براساس منطق و عقل خودشون رای بدن.

  155. قانونی کردن و اجباری شدن انتخاب نیاز به مبنا و پشتوانه شرعی یا سیاسی دارد، حتی در فرض وجود چنین مبنایی با توجه به اینکه اجبار روی انسان ها اثر عکس دارد لذا باید با رفع عوامل نارضایتی افراد جامعه باید مردم را به رأی دهی ترغیب کرد، گرچه برخی در هر صورت مخالف خواهند بود اما با فرض مشارکت حداکثری در صورت عدم اجبار، یک برد بسیار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، البته که بسیاری از عوامل مؤثر در عدم مشارکت را می توان با امور فرهنگی برطرف کرد.

  156. البته بایددرنظرداشت دولتی که مردم رودرانتخابات که حق شهروندی است،اجبارمی کند،یک دیکتاتوری به معنای واقعی است..
    دولتی که برگرفته ازانتخاب مردم باشد،چنین حقی هرگزنداردازاهرم فشاراستفاده کند..
    دولت واقعی دولتی است که ازمردمی شکل گرفته باشد که ازشوق وذوق رای دهند

  157. انتخابات در ایران نه تنها نمایشی نیست، بلکه بستری برای چرخش مسالمت‌آمیز قدرت است.دشمنان نظام جمهوری اسلامی با تحریم انتخابات، به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای اغتشاش و خشونت در ایران هستند.انتخابات به وحدت ملی کمک می‌کند و وحدت ملی به امنیت ملی منجر می‌شود.امنیت ملی نیز اقتدار ملی را در پی دارد.دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از یک سو خواستار وحدت ملی و از سوی دیگر نیز خواستار اقتدار نظام نیستند.

  158. اجبار در انتخابات با نظام دیکتاتوری هیچ فرقی نداره. اساس انتخابات بر این است که مردم با دست خودشون سرنوشت و آینده خود را رقم بزنند. علاوه بر اینکه انتخابات اجباری با مردم سالاری دینی که مورد تاکید رهبری است در تضاد است.

  159. انتخابات در ایران علاوه بر اختیاری بودن یک تکلیف دینی و سیاسی است. در نظام جمهوری اسلامی ایران با عامل درونی و اشتیاق درونی (یعنی تکلیف دینی بودن) باعث تحریک مردم به حضور در پای صندوق های رای می شود. برخلاف نظام اجباری که از عوامل بیرونی و جریمه مردم را مجبور به رای دادن میکند

  160. در بد بودن ومکره بودن رای اجباری همین بس که به شعور مردم توهین میشود . یعنی نحوه برخورد با مردم مثل کودکی نادان است

  161. مردم نقش تعیین کننده در سرنوشت مملکت خود دارند و رای دادن مردم ایران اجباری نیست لذا این رای دادن پشتوانه ی ملت است.

  162. بسم الله الرحمن الرحیم
    در انتخابات جمهوری اسلامی ایران هیچ فردی را مجبور به رای دادن نمیکنن و هیچکس را بخاطر رای ندادن مجازات نمیکنن
    جمهوری اسلامی همیشه عرصه ی انتخاباتش پر شور برگزار شد مردم همیشه با دانایی و هوش و ذکاوت خودشون رای دادن و فرد مورد نظرشون رو انتخاب کردن
    دشمن همیشه انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران رو بی تاثیر میداند و مردم رو تشویق به رای ندادن میکردن و همانطور که عرض کردم دشمن برای مردم ایران نخ نما شده سیاستش و مردم دیگر گول رسانه های بی اثر دشمن رو نمی‌خورند
    ملت همیشه در صحنه ایران عزیز نقشه های دشمن رو بی تاثیر گذاشتن و دشمن رو عقب زدن و نا امیدشون کردن
    و جمهوری اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در رای شریف و مخلص مردم خیانت نمیکند همانطور که در سال های گذشته نکرده است
    انشاالله که خداوند دشمنان جمهوری اسلامی رو ریشه کند و عقب بزند همانطور که قبلنم هم عقب زدیم
    وسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته

  163. به نام خدا
    سلام
    حقیقتا حضور در انتخابات و احساس مسئولیت، یک بلوغ سیاسی است؛ یک فرهنگ متعالی است. پس اجبار در آن معنا نداشته و نقیض این معناست.

  164. ✌️

  165. ✌️

  166. باسلام
    درسته مشکلات هست فساد هست اما کشور مثل مادر می ماند و وقتی مادر بیمار است باید بیشتر از قبل از او پرستاری کرد و هوای او را داشت
    رای ما اثر دارد

  167. انتخابات برای تغییر یا تداوم وضعیت فعلی یک قوم است و طبق آنچه در قرآن آمد: انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ معلوم میشود انسان در اصل انتخاب سرنوشت خود اختیار دارد و حق تعیین سرنوشت خود را دارند و امری اجبارآور نیست. البته مسلمانان و ایرانی ها از لحاظ شرعی و اخلاقی مکلف هستند که تحت هر شرایطی جامعه اسلامی خود را حفظ کنند که این خود برای مردم تکلیف و اجبار میآورد اما طبق این آیه و آیات مشابهه دیگر و البته آموزه های دینی به نظر میرسد مردم در پذیرش این اجبار و زیر بار این تکلیف رفتن نیز اختیار دارند و کسی نمیتواند این حق را از آنان سلب کند.

  168. سلام علیکم
    هرکسی که ایران خود را دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند
    هرکسی که رهبر خود رو دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند.
    صحنه انتخابات برای ملت اسلامی در حکم روز عاشورا است هرکسی که رای بدهد در خیمه اباعبدالله الحسین علیه السلام هست و هرکسی که رای ندهد یا رای باطله بدهد در سپاه یزید است

  169. با عرض سلام
    مخالفین نظام طوری اخبارها رو به دنیا و عل الخصوص به کشور خودمون القا میکنن
    که کشورهای که اجبار در رای دادن دارن اجبار خودشون رو فرهنگ میپندارن
    در حالی که در کشور ما رای دادن بالاختیار است ولی تشبیه به اجبار با تنفر میکنن حتی کشورهای با اجبار فراموش میکنن

  170. رای دادن وظیفه شرعی و اخلاقی هر شهروندی هست
    و انتخابات در ایران اجباری نیست اگر اجباری بود و مجازات داشت کسانی که ۳۵ سال هست حتی یه رای ندادن با امنیت در ایران زندگی میکنن.
    با توکل بر خداوند متعال و پشتیبانی رهبری نقشه های دشمنان نقشه برآب میشود.

  171. یکی از تفاوت های اساسی و بنیادین بین حکومت طواغیت و حکومتی که برپایه مردم سالاری دینی تشکیل شده، اینه که در حکومت طواغیت برای حفظ یکپارچگی ظاهری متوسل به جبر می شوند و امور اجتماعی ای که مردم خودشون باید با ادراک خودشون و با شوق انجام بدند رو اجباری می‌ کنند. در حالی که در حکومت اسلامی همین امورات اجتماعی و مشارکت در اونها به خود مردم واگذار شده و انتظار میره که مردم خودشون به این درک برسند که اولا مشارکت در امورات اجتماعی فایده داره و ثانیا ثمره اش هم به عموم میرسه و انتخابات تنها نمونه ای از همین امورات هست.
    اما اینکه چرا در ایام مصادف با انتخابات یک همچین چیزی بولد میشه از سوی منافقین صرفا برای تشویش اذهان و مانور رسانه ای حول محور انتخابات هست که شاید به دنبال اتهام زنی به کشور و انقلاب اسلامی باشند.هرچند که بعضی ها در داخل کشور ممکنه از همین توطئه منافقین خط بگیرند…

  172. سلام این حرفها زمانیست که جامعه ماجمهوری اسلامی نباشد دیکتاتوری باشد ولی ازطرفی باید عواقب عدم رای هم معرفی بشه

  173. جدای از این اینکه این کلام از دهان چه کسی آمده و ایشان از منافقین هستند یاخیر، باید این خبر و پیشنهاد را بررسی کرد!
    به نظر بنده هم اگر جامعه به بلوغ حق انتخاب برسد بی راه نمیباشد که انتخابات هم اجباری شده و قانونی برای توبیخ ویا محروم شدن از حقوق شهروندی برای تخطی از شرکت نکردن در انتخابات تدوین شود و به هیچ وجه با اصل دموکراسی منافاتی ندارد چرا که اصلا فلسفه وضع قوانین در امور روز مره جامعه به خاطر هرج و مرج نشدن و تامین امنیت و عدالت نسبت به سایر افراد جامعه هست و امر انتخابات هم از این جریان مستثنی نیست چرا که
    اگر رای ندادن مردم مصادف با ناامنی کشور ومسلمانان باشد به طریق اولی باید قوانینی تدوین شد که مردم در امر انتخابات مجبور به حضور باشند وتخطی از آن مجازات های مربوطه را داشته باشد

  174. بسم رب الشهدا
    این مطلب فقط برای افرادیست که میگویند اجباریست رای دادن
    بنده به جمهوری اسلامی رای میدم چون اسلام دین کاملی است و هیچ مشکلی ندارد ولی رای خودمو سفید میدم چون اعتقاد دارم از بین افرادی که هستن در شهر ما فرد لایقی وجود ندارد ولی رای که میدم بخاطر امنیت من بخاطر اسلامم هست

  175. سلام و ادب
    در جمهوری اسلامی ایران که یک حکومت مردمی است، مردم با بصیرت و آگاهی خود از حق قانونی خود و بدون هیچ اجباری در انتخابات شرکت می‌کنند تا در ساختن ایرانی آزاد و قوی مشارکت حداکثری داشته باشند و شرکت در انتخابات را حق خود میدانند نه اجبار.

  176. عرض سلام وادب
    هرچند شرکت در انتخابات یک امر شخصی بوده و حضور یا عدم حضور افراد در آن در اکثر نظام‌های سیاسی بر اساس اختیار است، ولی هستند نظام‌هایی که شرکت در انتخابات و دادن رأی در آنجا اجباری است. در نظام‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه این حضور اختیاری است از نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه و تکلیف است. به تعبیر دیگر به حضور مردم پای صندوق رأی بار ارزشی داده می‌شود و کسانی هم که در آن شرکت نمی‌کنند هیچ گونه بازخواست نمی‌شوند و به اعتبار اینکه نخواسته‌اند از حق قانونی و تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند، هیچ گاه مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند و از حقوق اجتماعی هم محروم نمی‌شوند.

  177. سردار عزیز فرمودند:امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است/ بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند.
    مردم ما با رای اختیاری خود چهل و اندی سال از این حرم مراقبت کرده اند اگرچه که کم کاری از سوی بعضی مسولین بوده اما دلیل بر این نیست که مردم پای انتخابات نباشن بلکه به خاطر حفظ همین حرم با اختیار کامل به پای صندوق رأی میروند و نیازی به اجبار نمیبینند

  178. رای دادن نباید اجباری باشه اما باید جوری فرهنگ سازی کرد که هر کسی رای دادن رو برای خودش اجباری بدونه

  179. سلام
    کسی که جامعه وامنیت و کشورش براش مهمه رای میده

    گرچه انتخابات در کشور ما یک وظیفع شرعی و قانونی است
    ولی اجباری در ان نیست و مجازاتی هم برای ان در نظر گرفته نشده
    و با توجه ب این میشود گفت که یک انتخابات سالم لازمه جامعه است و مردم در این صورت با اختیار کامل پای صندوق رای حاضر میشوند

  180. انتخابات یکی از جلوه های مردم سالاری دینی است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت در انتخابات آزاد است. بر خلاف بعضی از کشورها که مدام بر طبل دمکراسی می کوبند اما در عمل خلاف آن را انجام میدهند. واین آزاد بودن در انتخابات کشور خودش عامل مشارکت گسترده مردم در انتخابات شده است.

  181. بنظر میرسه اصلاح طلبان که از شجره ی خبیثه ی منافقین هستند برای اینکه نگران به خطر افتادن سیستم غربی جمهوریت در ایران هستند و نمیخواهند تن به پذیرش پایان دوران جمهوریت علیل در ایران شوند و کار به دست رهبری بیفتد و حکومت اسلامی شکل بگیره حاضرن آخرین ورق قمار قدرت رو برای حفظ نفوذ خود در ایران از طریق جمهوریت رو کنند و بخوبی نشان میدهند که بله جمهوریت به نفع آنهاست چرا که نه؟ جمهوریت فشل و علیل باید هم بماند تا انقلاب امام خمینی را بی آبرو و ناکارآمد کند

  182. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و عرض ادب، اعیاد تبریک عرض میکنم.

    وقتی متن را میخواندم فقط منتظر بودم اسم از وطنمون ایران بیاد. چرا نیومد؟ بنده میگویم چرا،چون در ایران به معنای حقیقتاً انتخابات اختیاری است و هیچ اجباریتی و هیچ جریمه و مجازاتی ندارد.مردمان کشور عزیزمان میدانند که وقتی رای میدهند چقدر در امورات و… کشور تاثیرگزار است و مردمان شریف ایران به کشورشان رهبرشان مسئولینشان چقدر احترامگزار هستند که همیشه به طور داوطلبانه پای صندق رای هستند و دوست دارند، اعتقاد دارند که در هر دوره باید نفرات برتری جای قبلی باشند این خودش امیداور است و قطعاً آینده درخشانی خواهیم داشت همینطور که مشخص است کشوری پیشرفته داریم و یکی از دلایل دشمنی کشورهای مثل آمریکا انگلیس و اسرائیل و حتی منافقین این است که حسد و حرصی که نمیزارد آرام باشند انسان باشند. و همه تلاش انقلاب و مسئولین فقط فقط غرضشان ظهور حضرت حجت است. موفق و پیروز باشید دوستان.
    اللهم عجل لولیک الفرج

  183. سلام رای دادن درایران اجباری نیست که اگراجباربود مثل تمام آن ۳۲ کشور که اگه رای ندی مجازات میشی بود این مشارکت یک وظیفه است برای من توشما که به مااین اجازه راداده اند که برای ایران خودمون تصمیم بگیریم اصلح ترین راانتخاب کنیم برای آبادی ایران

  184. بالاترین علم تجربه است.مهم نیست که چی میگن مهم اونیه که مردم با چشم خودشون دیدن که هیچ اجباری در کار نیست.

  185. دشمن همیشه اتهاماتی را وارد میکنه ولی شنونده باید عاقل باشه؛ به هیچ عنوان در کشور ما انتخابات اجباری نبوده به دو دلیل؛
    اول اینکه کشور ما برا اساس اصول و منویات اسلامی و عدالت اجتماعی و نه تحکمی اداره میشه که اصلا اجبار با شعائر مقدس انقلاب مردمی تناقض داره؛
    دوما: بسیاری از اطرافیان ما خودشان گفتن: من تا حالا رأی ندادم یا کم رأی دادم، ولی الان هم تحصیلات شون رو ادامه دادن و در بسیاری ادارات با امنیت کامل مشغول خدمت هستند
    پس کدام الزام و اجبار اگه اینطور بود که خیلی از این رأی نداده ها الان بیکار و منزوی و یا زندانی بودن 😌👌

  186. سلام علیکم،این فکر به همین اندازه اشتباه است که خود گروهک جنایتکار منافقین اشتباه و منحرف هستند.
    انتخاب با اجبار در تناقض است،انتخاب همراه اختیار معنا پیدا می کند.با تشکر التماس دعا

  187. سلام انتخابات در ایران اجبار قانونی ندارد و این کار غیر قانونی و قابل تعقیب است.انتخاب یک حق است و این حق و فواید آن باید به درستی معرفی شود قطعا افراد جامعه به استفاده از این حق تمایل بیشتری پیدا می‌کنند.

  188. سلام در کشور ما چیزی به اسم انتخابات اجباری صحت ندارد انتخابات ما تجلی مردم سالاری دینی و مصداق بارز استبداد ستیزی است.

  189. 🔷اولا در ایران به چند دلیل رای اجباری وجود ندارد:
    🔴چند سوالی که براندازها نمیتونن جواب بدن

    ۱️⃣اگر حکومت ایران به قول بعضی دیکتاتوری است، چرا اصلا انتخابات برگزار می‌کند؟ خوب مثل عربستان عمل کند که در آن هیچ رای گیری انجام نمیشود.؟؟

    ۲️⃣اگر حکومت ایران اهل ارائه آمار دروغ است پس چرا اینقدر سعی می‌کند مردم را به مشارکت قوی در انتخابات دعوت کند؟ مگر نمی‌تواند با ارائه یک آمار دروغ میزان مشارکت را بالا اعلام کند؟

    ۳️⃣اگر آنچه در ایران رخ می‌دهد انتصابات است، نه انتخابات، پس چرا در هر دور از انتخابات این همه افراد مختلف نامزد می‌شوند و این همه هزینه تبلیغات می‌کنند؟!

    ۴️⃣اگر وجود مشکلات در کشور باید دلیلی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات باشد، چنانچه مشکلی در کشور وجود نداشته باشد پس افراد منتخب قرار است چه فعالیت مثبتی انجام دهند و کدام گره را از کار مردم بگشایند؟

    ۵️⃣اگر مسئولان در جهت حل مشکلات مردم فعالیت نمی‌کنند، پس اینهمه مراجعه حضوری مردم به مسئولان با چه امیدی است؟ اعتراضاتی که گاهی به برخی تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود، با چه نیتی است؟!

    ۶️⃣اگر ایران در مسیر پیشرفت حرکت نمی‌کند پس این همه تحریم برای چیست؟ مگر قطاری که حرکت نمی‌کند را کسی سنگ می‌زند؟!

    ۷️⃣اگر انقلاب اسلامی در مسیر فروپاشی پیش می‌رود، پس راه‌اندازی این همه کانال ماهواره‌ای فارسی‌زبان توسط تحریم‌کنندگان ایران و هزینه کردن برای آن‌ها چه توجیهی دارد؟!

    ۸️⃣اگر نخبگان از ایران فراری‌اند، پس این همه موشک و پهپاد فوق پیشرفته را چه کسی می‌سازد؟ انرژی هسته‌ای را چطور؟! پیشرفت‌های حیرت‌آور در سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، لیزر، هوافضا، واکسن، رباتیک، جنگ سایبری و.. توسط چه کسانی انجام شده است؟!
    ((البته ممکنه مثل خیلی کشورها عده ای برن فرنگ که ما امید داریم پس از تحصیل بیان کشور برا خدمت))
    🔷دوما رای اجباری فی الواقع بر خلاف اهداف انقلاب است:استقلال آزادی جمهوری اسلامی یعنی نه با جمهوریت می‌سازد و نه با آزادی
    و از طرفی رای بدون پشتوانه واقعی خودش عدم رای است،یعنی میزان رای واقعی تا حدود قابل قبولی نشان می‌دهد مردم چقدر پشت این نظام در بحران خواهند ماند.
    و از طرفی فقط نباید به مردم فشار بیاریم تا بیشتر دلسرد شوند بلکه منتخبین به وظایفشان باید عمل کنند و انتفاقا اگر از قصد سهل انگاری کنند مجازات شوند بیشتر مردم دلگرم خواهند شد.

  190. با سلام
    اون عضو منافقین پیشاپیش خواسته مشارکت حداکثری مردم ایران رو تحت الشعاع قوانین جبرگرایانه دیگر کشور ها نشون بده که نشانگر اینه که از مشارکت بالای مردم ایران و وجهه اجتماعی و مشروعیت ایران در جهان هراس دارند!

  191. سلام
    ب نظرم اجباری کردن انتخابات و گذاشتن اهرم فشار یک شمشیر دو لبه ست در عین حال مفید بودن مضر هم هست خصوصا برای ایران ک در تیر رس تمام رسانه های دنیاست ب نظرم رای اجباری مثل نماز خوندن اجباریه ک فایده ایی ندارد
    باید اهمیت این کار تبیین شود تا فرد با میل بیاد
    باید شبهات رو حل کنیم واسه فرد
    بله قطعا اوضاع اقتصادی بی تاثیر نیست در اینکه فرد رای ندهد اما باز اکثر قشر خاکستری عنادی با نظام ندارند بلکه تحت تاثیر رسانه قرار میگیرند

  192. به نظر من تنها کشوری که مردمش رو آزاد گذاشته برا انتخابات کشور ایران عزیزمان هست
    که متاسفانه امروزه شبکه های معاند این اصل را زیر سوال برده و یه عده از مردم که یا عامدانه یا هم که آگاهی کامل ندارند حرفهای بی اساس مخالفان جمهوری اسلامی ایران را تکرار میکنند
    وظیفه افراد متدین و دلسوز کشور ما تبیین است که انشاالله اثر بخش است
    به فرموده حضرت آیت الله خامنه ای
    مجلس جایگاه بسیار مهمی است . خانه ملت است .تجلی‌گاه عزت ملی ماست .

    اللهم عجل لولیک فرج

  193. با سلام
    اولا انتخابات در کشورمان کاملا به صورت سالم و شفاف برگزار میشود و کاملا اختیاری است نه اجباری/ ثانیا انتخابات اجباری دقیقا برعکس انتخابات اختیاری هست و انتخابات اختیاری به چند دلیل ارجح تر از انتخابات اجباری است.معایبی که انتخابات اجباری دارد به چند دلیل است:
    ۱٫ محدودیت حقوق شهروندی: این نوع انتخابات ممکن است حقوق و آزادی‌های شهروندان را محدود کرده و حق انتخاب شخصی را از آنان سلب کند/
    ۲٫ فرار از شفافیت: این مدل ممکن است باعث کاهش شفافیت و افزایش احتمال فساد در فرآیند انتخابات شود/
    ۳٫ نقض حقوق بشر: اجبار به مشارکت در انتخابات ممکن است باعث نقض حقوق بشر، از جمله حق انتخاب آزاد، گردد./
    و اما مزایایی که انتخابات اختیاری دارد ، بدین صورت است:
    ۱٫ تعیین دقیق تر اراده مردم: انتخابات اختیاری ممکن است تعیین دقیق‌تر اراده و نیازهای واقعی مردم را نشان دهد/
    ۲٫ ترویج آزادی و حقوق شهروندی: این نوع انتخابات ممکن است آزادی و حقوق شهروندی را ترویج کرده و به تقویت حقوق بشر کمک کند/
    با توجه به مسائل مختلف، هر کدام از این مدل‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که وابسته به شرایط خاص هر کشور و جامعه می‌توانند تغییر کنند/
    ودر نهایت مواردی که منجر به اختیاری بودن انتخابات در کشور ایران میشود ، به دلایل زیر است:
    ۱٫ فعالیت‌های فرهنگی: اطلاع‌رسانی و ترویج آگاهی در مورد اهمیت مشارکت در انتخابات می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش مشارکت اختیاری مردم شود/
    ۲٫ ترویج مشارکت سیاسی: انگیزه و تشویق مردم به مشارکت فعال در امور سیاسی و انتخابات می‌تواند نقش مهمی در اختیاری بودن انتخابات داشته باشد/
    ۳٫ توسعه فرآیند دموکراتیک: اصلاحات در ساختارها و فرآیندهای دموکراتیک می‌تواند به افزایش اختیاری بودن انتخابات کمک کند/
    ۴٫ توسعه حقوق شهروندی: بهبود حقوق و آزادی‌های شهروندی می‌تواند مردم را به مشارکت فعال‌تر در امور سیاسی ترغیب کند/
    ۵٫ افزایش شفافیت: افزایش شفافیت در فرآیند انتخابات و حفظ شفافیت در موارد مختلف می‌تواند به افزایش اعتماد مردم و مشارکت اختیاری کمک کند/
    ۶٫ ارتقاء سطح آموزش سیاسی: ارتقاء آگاهی مردم در زمینه‌های سیاست و نقش انتخابات می‌تواند تأثیرگذار باشد/
    ترکیب این عوامل می‌تواند به تغییر از انتخابات اجباری به اختیاری در کشور ایران منجر شود.
    در کل انتخاباتی که به صورت اختیاری و کاملا سالم و شفاف برگزار میشود ، ارجح تر از اجباری است.و شرکت کردن در انتخابات و رای دادن به فرد اصلح ، میتواند از همه جانب ، موجب پیشرفت و توسعه ی کشور شود.

  194. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار مردم آذربایجان شرقی: لازم می‌دانم از ملت ایران به‌خاطر راهپیمایی پرشور ۲۲ بهمن تشکر کنم/
    همه باید در انتخابات شرکت کنند، انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است/
    راه اصلاح کشور انتخابات است

  195. گفتن چنین مطلبی در این زمان کاملا واضح است که به دنبال ایجاد تنش خواهد بود. اما اونچه که روشن است اینکه در ایران انتخابات اجباری وجود نداشته. و کسی رو مجبور به رای دادن نکردن. من به عنوان شهروند این کشور حق دارم در سرنوشت و تصمیماتی که برای کشورم گرفته میشه مشارکت کنم . این حق شهروندی منه هست و با افتخار پای صندوق رای خواهیم رفت.

  196. مشارکت حداکثری نه مشارکت اجباری
    انتخاب مردم به خودشون بر میگرده اگه انتخاب خوبی داشته باشند خوبیش به خودشون بر میگرده اگه انتخاب با غفلت انجام بدهند، انتخاب بدی از کار در میاد و بدیش به خودشون بر میگرده

  197. باسلام
    باتوجه به اینکه ایران درکانون توجهات جامعه جهانی قرارگرفته است وباتوجه به هویت هرایرانی مبنی براینکه جبر غیر عقلایی رانمی پذیرد می توان کمترین نتیجه را به این صورت گرفت که انتخابات اجباری اصلا قابلیت بیان وارائه را درکشور عزیزمان ندارد
    باعنایت به تقدسی که کشور عزیزمان داردو با وجودپیشرفت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی برای میهن نازنین من رقم خورده است آنچه که مشخص است این هست که ما در مسیر درست پیشرفت و تعالی قرارگرفته ایم
    اما بعضی از کوردلان و دشمنان کشور اسلامی ما نمی‌خواهند و یا اصلاً دوست ندارند که این موفقیت‌ها را ببینند به همین جهت برنامه ربزی می‌کنند تا مسیر موفقیت ما را مسدود کنند و و دستاوردهای ما را به گوش مردمان نرسانند به همین خاطر هر از چند گاهی شروع به لجن پراکنی می‌کند یکی از این لجن پراکنی‌ها همین بحث انتخابات اجباری است.

  198. به نظر من در ایران انتخابات یک امر اعتاقدی باید باشد وقربه الی الله وباید این فرهنگ جا بیفتد……………درگر ان موقع برکت واثر ان روشن می شود……………………..اجبار هم دیگر معنا ندارد…………………کسی که برای خدا بیایید اجبار وسختی وتبلیغ دشمن و…….کان لم یکن می شود برایش

  199. اجبار به چیزی شاید تأثیر مقطعي داشته باشد و تنها انگيزه فرد برای انجام‌ صرفا فرار از عاقبت انجام ندادن آن عملی است فرد به آن اجبار شده
    بهتر اینه با گفتمان و تبیین رأی و تأثیر مستقیم آن بر سرنوشت یک ملت طوری شود که فرد با تمایل خود برای هدفی غیر از اجبار اقدام به کار کند.

  200. این توضیحات درباره ی کشورهای مختلف، ما را به اين نتيجه می رساند که حکومت جمهوری اسلامی ایران ، برای شهروندان خود ، بیشترین احترام و ارزش را قائل است که حق رأی آنان را همواره محفوظ می دارد و علاوه بر اختیاری بودن حق رای، هیچ گونه مجازاتی برای کسانی که رأی نمی دهند، اعمال نمی کند. این نشان می دهد حضور مردم ایران در پای صندوق های رأی، به علت این حق اختیار، خیلی باارزش تر از کشور های دیگر مثل استرالیا و بلژیک است.

  201. با سلام وعرض ادب
    یک سوال داشتم فقط جواب همین را بدهند برخی از ملت افتخار این را می کنند که ما تا الان رای ندادیم حالا از اینها سوال بشه که چه جریمه ای شده اید یا از کدام حق قانونی خود منع شده اید به نظر شما چه می گویند کسانی که می گویند انتخابات اجباری در ایران وجود دارد تا به حال چند نفر را جریمه سنگین و…. بر روی انها اعمال شده وبه دادگاه بروند و…

  202. باسلام بنظرم جمهوری اسلامی ایران اینقدر قدرتمند و مردمی هست و به مردم خود ارزش قائل هست که احتیاج به اجباری کردن انتخابات ندارد برگزاری دهها انتخابات در طول چندین دهه از عمر انقلاب اسلامی و حضور سلایق مختلف وجریانهای متفاوت در انتخابات نشان از مردم سالاری دینی است

  203. حاضر شدن در پای صندوق های رای نشان دهنده تعهد به خون شهداست، ما مدیون شهداییم.
    اگر زحمت شرکت در انتخابات را به خود ندهیم باید تسلیم انتخاب دیگران شویم.

  204. درباره انتخابات در ایران باید این کلام خدا رو گفت:

    إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

    در دین، هیچ اكراه و اجباری نیست [كسی حق ندارد كسی را از روی اجبار وادار به پذیرفتن دین كند، بلكه هر كسی باید آزادانه با به كارگیری عقل و با تكیه بر مطالعه و تحقیق، دین را بپذیرد]. مسلماً راه هدایت از گمراهی [به وسیله قرآن، پیامبر و امامان معصوم‌] روشن و آشكار شده است. پس هر كه به طاغوت [كه شیطان و بت و هر طغیان گری است‌] كفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بی‌تردید به محكم‌ترین دستگیره كه آن را گسستن نیست چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست. (۲۵۶بقره)

    حق (رای دادن) و باطل چیز معلومیه و نیاز به اجبار نیست
    هر شخص باید در ساختن آینده خودش دخالت داشته باشه و شرکت نکردن یعنی من نمیتونم مسئول و خدمت گذار آینده کشورم رو تعیین کنم

  205. لا اکراه فی الدین

  206. رای دادن در کنار اینکه برای امنیت و سایر مسائل کشور مهم است، یک وظیفه شرعی و سیاسی هم می باشد.

  207. رای اجباری با حق انتخاب و آزادی انسان مغایرت دارد. از این رو بر. اساس مبانی دینی و مردم سالاری اسلامی هیچ اجباری در رای نیست.اابته رای دادن حق طبیعی هر فرد یک مملکت است که نباید به رایگان از دست داد چرا که ارتباط مستقیم با سرنوشت و آینده انسان دارد.

  208. بسمه تعالی
    طبق اصل ۶۲ قانون اساسی«مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌گردد.» از دیگر سو بر اساس اصل صد و چهاردهم،« رئیس‌جمهور برای مدت چهارسال با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.»[۴]طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید از رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد. صرف دارا بودن شرایط فوق برای کاندیداتوری پست ریاست جمهوری کافی نیست؛ بلکه باید صلاحیت کاندیداها به تأیید شورای نگهبان هم برسد . دلیل این مساله کمک به مردم در جهت شناختن بهتر کاندیداها و عدم راه‌یابی اشخاص فاقد صلاحیت و صداقت برای تصدی این سمت می‌باشد.

    نظارت این نهاد به تمام مراحل انتخابات تسری می‌یابد و حتی در جریان انتخابات و پس از آن هم شورای نگهبان می‌تواند به ابطال انتخابات اقدام نماید .وزارت کشور مامور اجرای انتخابات ریاست جمهوری بوده و مسئول صحت اجرای جریان انتخابات است. شرکت در انتخابات هم، برای هر ایرانی دارای ۱۸ سال به بالا از هر قوم و نژاد با هر دین و مذهبی و از هر طبقه اجتماعی آزاد است و در صورت عدم مشارکت نیزهیچ نوع جریمه و یا محرومیتی شامل حال آنها نمی‌گردد.

  209. به نظر شما اگه رای گیری توی ایران اجباری داشت و تبعات قانونی به همراه داشت این دشمنان و معاندین و شبکه های ماهواره ای اینقدر هزینه میکردند که امار مشارکت مردم رو در انتخابات بیارن پایین
    انتخاب اصلح میتواند سرنوشت مملکت را تغییر دهد

  210. اجبار در انتخابات با حکومت مردم سالاری در تضاد است و ایران تنها کشوری است که در آن مشارکت مردم آزاد و انتخاب نماینده نیز اختیاری است.
    این توطئه های دشمن برای کم کردن مشارکت مردم در انتخابات است که این فکر را با خودشان به گور خواهند برد.

  211. سلام علیکم
    هرکسی که ایران خود رو دوست داره باید در انتخابات شرکت کند
    هرکسی که رهبر خودش رو دوست داره باید در انتخابات شرکت کند
    صحنه انتخابات برای ملت اسلامی در حکم روز عاشورا است هرکسی که رای بدهد در خیمه اباعبدالله الحسین علیه السلام است و هرکسی که رای ندهد یا رای باطله بدهد در سپاه یزید است

  212. مردم فهیم ایران نقشه دشمنان شان را از بر شده اند؛ این بار هم مثل همیشه با حضور آزادانه و خردمندانه، اقتدار و یکپارچگی ملی را به رخ بدخواهان این دیار خواهند کشید.

  213. انتخابات در قلمرو حقوق مردم است و نسبت به آن ذاتا تکلیفی وجود ندارد ولی با توجه به شرایط خاص جامعه ممکن است تکلیف سلبی یا ایجابی به آن تعلق بگیرد.

    به حکم عقل و خرد ما نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت خودمان بی تفاوت باشیم 

  214. اجبار در خصوص مردم شریف ایران همیشه نتیجه عکس داده از باب نمونه به جهت همین اجبار و دیکتاتوری، انقلاب اسلامی ایران پدید اومد لذا اجبار برای حضور مردم نه تنها نشانه ضعف حکومت محسوب میشه بلکه مردم رو نسبت به عدم حضور جری تر می‌کنه و ضامن انتخاب اصلح هم نیست مضافاً که اجبار در نقطه مقابل اختیار که مشخصه بارز انسانیت است قرار دارد و مخالف اون هست. برای حضور مردم در صحنه بهتره علت لزوم حضور و نتیجه اون برای مردم بیان بشه تا مردم از سر اختیار اقدام به انتخاب فرد اصلح کنند

  215. ملت ایران با عشق و علاقه وافر به میهن خود و مبانی اسلامی در سال ۵۷ انقلاب کردند و بعد از آن برای پاسداری از آن هزاران شهید طی دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده اند و هرساله در راهپیمایی ها و انتخابات گوناگون به طور خود جوش و داوطلبانه شرکت میکنند و هیچ لزومی برای اجباری کردن شرکت در انتخابات وجود ندارد چون مردم به خاطر عشق به میهن و اسلام هر ساله داوطلبانه در انتخابات شرکت میکنند و این توطئه ها راه به جایی نخواهد برد.

  216. یکی از مزیت های انتخابات ایران همین اختیاری بودن است که به واقعیت حمایت را نشان می دهد و کسی مجبور به حضور ندارد و مردم با اراده شخصی به رقم زدن آینده دست می زنند.

  217. اصل این مطلب که اگر فردی شرکت نکند با فردی که شرکت کند، برابر نیست مورد اتفاق است، مسلما آن که در تعیین سرنوشت خود و آحاد ملت احساس مسؤولیت میکند، باید تشویق هایی علاوه بر فواید عمومی _مثل امنیت عمومی _انتخابات پر شور که به همگان می رسد، در نظر گرفته شود مثلا در سمت ها و انتصابات . البته بحث جریمه با توجه به تجارب کشور های دیگر امکان طرح دارد،اما مصلحت کنونی کشور ما یه هیچ وجه نیست چون هم توان اقتصادی مردم جوابگو نیست و هم دستاویزی علیه کشور برای جو سازی رسانه ای خواهد بود. اگر چه در این بحبوحه انتخابات، آن هم طرح جریمه به وسیله اپوزیسیون خارج، کمی قابل تامل است. شاید هدف آنان این باشد که مشارکت در این انتخابات و موارد دیگر، مانند سابق به معنای تایید نظام نباشد بلکه صرفا راهی باشد برای جریمه نشدن.

  218. اگر انتخابات اجباری بود کسانی که تا الان رای نداده بودند باید برایشان مشکل پیش می‌آمد…دموکراسی با رای اجباری حاصل نمیشه

  219. اگه انتخابات اجباری بود تا الآن هزاران ساعت مصاحبه با افرادی که رأی ندادن از شبکه های معاند بی بی سی و اینترنشنال پخش شده بود…

  220. رای دادن اجباری در بعضی کشورها دارای معنا خواهد بود که یک‌ وظیفه قانونی شمرده شده و عدم تمکین از این قانون سبب مجازاتهایی شود، اما در ایران رای دادن تنها برای مردم به عنوان مشارکت حساب شده، و عدم شرکت مردم هیچ گونه بازتاب منفی برای ایشان نخواهد داشت (البته بجز سیاه نمایی هایی که از عدم شرکت در انتخابات توسط بعضی معاندین انجام میگیرد) اما عقل سلیم هر انسانی حکم میکند، که می تواند برای خود تصمیم بگیرد و یکی از راه های این تصمیم گیری شرکت در انتخابات است، درصورتیکه اگر انتخابات اجباری باشه

    دوتا مورد حتما وجود داره:

    ۱.عدم تبلیغ برای شرکت در انتخابات
    ۲.عدم تنوع نامزدهای انتخاباتی با هر دیدگاه سیاسی

  221. هر کسی که در ايران زندگی کرده، میدونه که هیچ وقت انتخابات در ایران اجباری نبوده و تمام این ها فقط شایعاتی دروغ هستند

  222. با سلام و عرض ادب
    خلاصه عرض کنم ، همیشه فتنه ظاهری زیبا با جلوه واقعیت اتفاق می‌افتد یا اگر زیبا نباشد خلاف واقع هم نیست ؛و‌ اینه که مخاطبین و مردم را جذب می‌کند چون خبری حقیقی می‌باشد و باور همگان را تغییر می‌دهد.
    چرا اینو گفتم ؟ چون که یک چنین جریاناتی ، روشن بشود هدف چیست ؟
    برای فیلم محمد رسول الله دشمن خودمون پول های فراوان خرج کرد ظاهر اسلامی !زیبا! جذاب ! مطابق تاریخ! خب عاشق چشم و ابروی ماست که برامون فیلمی که می‌خوایم بسازه ؟! بله ولایت رو حذف کردند
    در این مسئله انتخابات نیز همین است طوری قشنگ برامون حرف میزنن که نظرمون برگرده از رأی دادن!

  223. مردم ایران بر اساس آموزه های دینی در انتخابات شرکت خواهند کرد و اصلح را انتخاب خواهند نمود.

  224. بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    شکی نیست که قانون انتخابات در ایران دچار نقص‌ها و کمبودها و مشکلاتی است که جای ذکر و پرداختن به آن در اینجا نیست.
    اما ملتی که برای انقلاب، جان و خون عزیزترین افراد خود را داده ، برای شرکت در انتخابات ،نیازی به اجبار و زور و دادگاه ندارد .به عبارتی:زور و اجبار در جایی است که نسبت به امری تحمیلی که علقه‌ای بین مردم و آن کار وجود ندارد صورت گیرد نه در مورد انقلابی که عشق ملت است و حاضر است برای بقای آن هر ایثار و فداکاری‌ای بنماید.

  225. انتخابات عرصۀ ظهور و نمایان شدن ارادۀ سیاسی و حقوقی یک ملت است و هر چند که شرکت در انتخابات بر شهروندان ایران اسلامی الزام قانونی ندارد اما باتوجه به نکته‌ای که در ابتدا بیان شد، شهرواندن خردمند و آگاه جامعه این مهم (شرکت در انتخابات) را بر خود فرض می‌دانند و با آگاهی و بررسی کامل در این رقابت سیاسی شرکت می‌کنند و آینده کشور خود را با اراده و تصمیم خود می‌سازند و به دست دخالت بیگانگان و یا اتفاقات نمی‌سپارند.

  226. ایران هیچ اجباری برای انتخابات قرار ندارن وهرساله مردم برااساس میل وخواست خود قدم برمیدارن اما همین افراد مختار باید باتوجه به حدیث امام صادق فردی که باتقواتر وصالحتر است انتخاب کنند دریک کلام فردی که دشمن براان نگاه خاص دارد ‌‌کنار بگذارد،

  227. به نظرم رای دادن اجبار نیست بلکه یک حق است که تک تک مردم این حق را دارند که فرد شایسته را انتخاب کنند و در رقم زدن اینده ای بهتر برای کشور بلکه خانواده خود و مردمش شریک باشد

  228. با سلام
    دشمنی مجاهدین خلق با ملت ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست و همین نمایش های مضحک و سخنرانی و حرف دوانی های بظاهر خیرخواهانه حربه ی نخ نما شده ی این گروه است.
    حال در ۴۶سال عمر بابرکت این نظام؛و انجام چندین انتخابات گوناگون با مشارکت حداکثری ملت؛خط بطلانی بر این ادعای مضحک اجباری بودن انتخابات و رأی دادن است.
    هرکسی که خواهان تداوم این حرکت مبارک است به وظیفه شرعی و عقلی خود عمل میکند و پای صندوق رأی حاضر میشود.

  229. انتخابات در ایران به معنای صحیح آن است وآزادی درآن کاملا جریان دارد وهرکس بدون هیچ اجباری به هرکسی که بخواهد رای می دهد

  230. سلام خدمت مردم شریف ایران خودم
    خداوند متعال خیلی وقت شناسنامه این منافقین رو، رو کرده (ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار) شگرد امثال این صفی زاده ها به تعبیر بهتر این مزدورها که دستشون تا خرخره بخون پیران و زنان و کودکان این مرز و بوم آغشته بوده از این بیشتر انتظاری نیست. ولی مردم ایران همیشه پای صندوق رای رویاهای این مزدوران رو به آرزوی دیرینه تبدیل کردن. با آرزویی ایرانی قوی
    #رای من _سرنوشت من

  231. اجبار در هیچ اموری پسندیده و مناسب نیست انتخابی مطلوب و مورد رضایت شرع و عقل هست که از روی اختیار باشد در واقع اجبار برای رای یه نوعی استبداد و دیکتاتوری در حاکمیت می‌شود که با رای با طیبب خاطر در تناقض است در واقع رای ندادن نوعی رای هست با این شعر پیام خودم رو خاتمه می‌دهم
    رای ندادن خود رای دیگریست
    خنجری بر پیکر هر کشوریست

  232. اگر انتخابات اجباری بود الان صدای سلبریتی ها در اومده بود!

  233. شما ببین آتش دشمن کدوم طرفه؟
    فعلا سیبل دشمن انتخاباته

  234. سلام
    خداروشکر ما در کشور جمهوری اسلامی ایران،زندگی میکنیم کشوری مردمی با مشارکت داوطلبانه و خودجوش انها در زمینه های مختلف ازجمله انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری میباشد که برخلاف دیگرکشورها خبری از اجبار و تهدید و منع از یکسری حقوق و امتیازات شهروندی و… برا شرکت در انتخاباتش نیست.خود نشان دهنده رقم زدنه اتفاقاتیست که به طور ارادی و خودجوش با مشارکت مردم اتفاق می افتد.همین ارادی بودن و حضور خودجوش مردم، باعث خشم رسانه های بیگانه شده و سعی می کنند به هر طریقی انتخابات ما را زیر سوال ببرند….

  235. در بعضی از کشورها دنیا عدم مشارکت در انتخابات باعث میشه که شخص از یک سری حقوق شهروندی محروم بشه یا حتی مجازتی مثل جریمه نقدی برای شخص در نظر میگیرند
    اما در ایران،آیا شما تا به حال شنیدید که فلان شخص به خاطر عدم حضور جریمه شده؟یا فلان شغل دولتی را نتونسته به این دلیل عهده دار بشه؟؟…
    #در بیان انتقاداتمون انصاف داشته باشیم…

  236. دشمنی این آقا و امثالهم با ایران و ایرانی برای ملت بیدار وآگاهمون اظهر من الشمس هست دیگه کسی فکر نکنم با ریسمان پوسیده این جماعت به چاه بره ..در ایران عزیزمون به معنای واقعی کلمه مردم سالاری دینی حاکمه و هیچ اجباری ازجانب دولت برای رای دادن نیست و این با ارزش هست که مردم همیشه بدون اجبار و با عشق به وطن در انتخابات شرکت کردند و میکنند…زنده باد ایران و ایرانی

  237. طبق ایه ی شریفه :[إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ .سوره رعد آیه ۱۱] کشور اسلامی ما که طبق دستورات خداوند اداره میشود مردم را ازاد گذاشته تا خودشان برای اینده و سرنوشتشان تصمیم بگیرند

  238. بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و عرض ادب
    ما نظام مان بر پایه اسلام است و اسلام از بدو خلق انسان او را مختار قرار داشته است که هر چه انتخاب کرد بر عهده اوست ولی اول صحیح از غلط بیان کرده است در انتخابات هم مردم آذادن که رای بدن و اگر به اجبار رای بدن این مکتب جبرگراها واز خلاق و خوی اسلام بدور است ولی اکه رای بدن بهتر است و به نفع آنها است

  239. همیشه در هر زمان و مکان ک پای جبر به میان آید نتیجه دلخواه و مطلوب به دست نخواهد آمد..
    جمهوری اسلامی ایران هرگز انتخابات خود را بر مبنای جبر بنا نخواهد کرد..
    ملت ایران مختارانه پای صندوق های رای خواهند آمد و شکوهی دیگر را برای کشورشان رقم خواهند زد..
    دشمنان این ملت بدانند که ایران مقتدر و در اوج خواهد ماند و هرگز با دسیسه های شیطانی خود نتوانند ایران عزیز را نابود کنند.
    #ایران_قوی

  240. در کشور ما رای دادن در انتخابات اجباری نیست بلکه یک حق انتخابی است که به خود مردم داده شده است که در پیشرفت کشورشان سهیم باشد، واین یک توطئه از طرف بیگانه ها هست که مردم عزیز کشورمان را با گفتن و تبلیغ های اشتباه مانند اجباری بودن رای دادن آنها را به سمت اینکه این دولت ،دولت دیکتاتوری هست پیش ببرند

  241. سلام علیکم
    به نظر من اگر قرار بر این باشد که انتخابات اجباری باشد دیگر چه فرقی با دیکتاتوری دارد و یا زوری کسی را به انتخابات بیاورند و اصلا کشور ما بر پایه اسلام است و اسلام هم انسان را مختار خوانده است و دیگر اجباری در کار نیست و این اقا واقعا دشمنی اش با ایران اثبات شده است

  242. سلام
    انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است و
    حکومتی که بر دلها حکمرانی میکند نیازی به اجبار در انتخابات ندارد چون مردم ایران انقلابی مومن و ولایت مدار هستند
    محور اصلی در جمهوری اسلامی مردم هستند

  243. سلام.اساس دین اسلام بر اختیار هست واگر جمهوری اسلامی اساسش دین اسلام باشددیگر جبری نیست واگر جبری باشد حکومت اسلامی که اختیار درآن باشد نیست وآن دیگر حکومت ظلم میشود.

  244. اجباری در کار نیست ومحدودیتی هم برای کسی که رای نداده هیچ کجا اعمال نشده؛ کافیه فقط یک سری سوال از کسایی که تابحال رای ندادن ویا کسایی که شناسنامه شون پراز مهر انتخابات پرسیده بشه که کجا این مهرانتخابات به کارشون اومده یا که مانع بوده
    درثانی اگر اجبار بود چه نیاز به تشویق مردم برای حضور حد اکثری بود؟!
    خبر کذبی که ازطرف منافقین یا برانداز منتشر می‌شه ومثل روز واقعیتش برا مردم روشن نتیجه عکس میده ومردم بیشترترغیب می‌شوند برا حضور
    #انتخابات_مردم
    #پیروز_میدان_مردم
    ✌️🇮🇷🇮🇷

  245. سلام
    انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است و
    حکومتی که بر دلها حکمرانی میکند نیازی به اجبار در انتخابات ندارد چون مردم ایران انقلابی مومن و ولایت مدار هستند
    محور اصلی در جمهوری اسلامی مردم هستند

  246. در رابطه با انتخابات باید گفت که انتخابات حق مردم است تمام مردم باید رای بدهند چون نسبت به حقوق شهروندی این حق رو دارن و باید در انتخاب یک فرد اصلح کوشا باشند

  247. در جمهوری اسلامی بدون اجبار و با اختیار خود مردم ، همواره انتخابات آمار بالایی داشته و همواره نشان دهنده شرکت بالای مردم در این زمینه است.
    شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خودمان امری بسیار ضروری و حائز اهمیت میباشد. هر رای ما به صندوق یک قدم به سوی پیشرفت بیشتر و آینده ای روشن تر برای میهن عزیزمان ایران اسلامی میباشد.

  248. گر چه شرکت در انتخابات در بعضی از کشورها اجباری است و کسی که رای ندهد مجازات میشود و یا از ساده ترین حقوق شهروندی محروم میشود اما در جمهوری اسلامی ایران خبری از هیچ کدام از این موارد نیست و برای رای دادن هیچگونه اجباری درکار نیست و همه اختیاری و با جون و دل پای صندق های رای حاظر میشن و رای خود را به صندق ها می اندازد و همین امر هم باعث شده که روز به روز به قدرت جمهوری اسلامی و همچنین محبوبیتش بین افراد افزوده بشه و منافقین هر چقدر بیشتر تلاش میکنن که جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران رو بگیرن ن تنها نمی توانند بلکه روز به روز به قدرت ایران افزوده میشه و این تنها بخاطر محبوبیتی است که بین مردم دارد و این که یک کشوری است که فقط با رای خود ملت انتخاب شده و اصلا خبری از دیکتاتور نیست مثل کشورهای غربی

  249. بسمه الله الرحمن الرحیم
    ما پیروان ولایتیم ، تا انتها رای میدهیم

  250. در صورتی اجبار خوبه که در ازای اجبار چیزی باشه
    وگرنه که هیچ….

  251. ایران کشوری مسلمان و مردم سالار است. در متن قانون اساسی کشور ما بندی در مورد اجبار برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. با این حال انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است و راه اصلاح کشور در انتخابات است مخصوصا انتخابات این دوره که بخاطر وقایع جهانی بسیار اهمیت دارد.عقل سلیم حکم به شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح را می کند.

  252. انتخابات اجباری، گاه به بی‌اعتمادی مردم به نظام و عدم تمایل آنها به مشارکت در انتخابات منجر می‌شود.زمانی که مردم به اجبار در انتخابات شرکت می‌کنند، احتمال تقلب و تخلفات انتخاباتی نیز افزایش می‌یابد.
    در انتخابات اختیاری، انگیزه برای تقلب کمتر است، زیرا نتیجه انتخابات از قبل قابل پیش‌بینی نیست وقتی مردم آزادانه در انتخابات شرکت می‌کنند، به طور طبیعی مشروعیت نظام را بیشتر می‌پذیرند.
    حضور داوطلبانه مردم نشان دهنده اعتماد آنها به نظام و تمایلشان به مشارکت در سرنوشت خود است

  253. سلام عرض میکنم خدمت همه بزرگوارانی که این دیدگاه بنده رو میخونن چیزی که بنده به نظرم میرسه اینه که در ایران اتفاقا بهترین راه رای دادن داره دنبال میشه و معنی واقعی دموکراسی همین هست که ایرانی ها اجباری در رای دادن ندارن یا این که به واسطه های مختلف مثل جریمه و …مجبور نمیشن که بخاطر ترس از خیلی مسائل بروند و رای بدهند و اگر مردم ایران رای میدهند فقط بخاطر غیرت ملی و مقابله ی با دشمنان ایران هست که به هر واسطه ای میخواهند ایران عزیزمون رو زمین بزنند.پس خلاصه حرفم این هست که رای دادن در ایران اجباری نیست و جریمه و چیزی هم برای رای ندادن در نظر نگرفتن که مردم رو بخوان به زور پای صندوق بیاورند اما اگر مردم پای صندوق میایند و رای میدهند بخاطر دفاع از میهن عزیزمون فارق از همه مشکلات معیشتی و اقتصادی هست.در یک کلام به عشق ایرانمون رای میدیم.

  254. با سلام
    به نظر بنده بر اساس سنت الهی که همیشه بندگان باید حالت خوف و رجاء الهی باشند باید در امور مهم هم این گونه باشد که هم تشویق و هم تنبیه وجود داشته باشد و این منافاتی با مردم سالاری ایران ندارد بلکه عین عدالت خواهد بود

  255. تنها در حکومت تشکیل شده بر اساس مردم سالاری دینی ،مشارکت در امورات اجتماعی این چنین نیست،برخلاف سایر حکومت ها و این مزیت حکم رانی مردم سالاری دینی بر حکومت استعماری و استکباری است.آنها در این زمان بدنبال ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور هستند.

  256. انتخابات یک امر کاملا اختیاری است و اجبار در این امر باعث خشم و نارضایتی مردم می‌شود. ایران بهترین روش را در این امر پیش گرفته و در نظامی که متعلق به مردم است به آنها این خود مختاری را داده تا برای آینده ی کشورشان تصمیم بگیرند .
    برای همین دشمن از این مختار بودن مردم استفاده می‌کند و تفکرات غلط و شبهات را در بین مردم رواج می‌دهد تا در انتخابات شرکت نکنند .
    و اگر مردم گول این تبلیغات انحرافی دشمن را بخورند پیامد های جبران ناپذیری را برای کشور ایران در پی خواهد داشت.

  257. روی کار آمدن افکار مختلف در دولت ها، نشان از آزادی انتخاب مردم در بحث انتخابات است. پس نمی توان گفت مردم به اجبار پای صندوق رای می آیند

  258. با سلام
    عجیب از کشور هایی که همیشه ادعای ازادی بیان و اندیشه را دارند ولی در پای عمل به گونه ای دیگر عمل می کنند

  259. انتخابات یک کنش سیاسی جمعی در سطح تمام اقشار جامعه است که افراد بنابر اعتقادات و دیدگاه های سیاسی، اجتماعی ممکن است قانع شوند در این انتخابات شرکت کنند یا بنابر نقدی که بر مشکلات موجود در حاکمیت و جامعه دارند مجاب به شرکت در انتخابات نشوند، اهمیت شرکت در انتخابات در شرایط امروزه کشور بنا بر مصالح سیاسی و امنیتی بر همگان آشکار است و لکن با این وجود هیچ اجباری در هیچ شرایطی برای شرکت در انتخابات از سوی حاکمیت وجود ندارد، انتخابات و شیوه برگزاری آن در ایران از انتخابات شوراهای روستا که در محدود ترین وسعت تا انتخابات خبرگان رهبری که بصورت غیر مستقیم بالاترین مقام کشور را تعیین میکند نمونه بارزی از مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی و ارزش و اهمیت و اختیار مردم در تصمیم گیری امور مهم اجتماعی و سیاسی را نشان می دهد

  260. با توجه به اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی که بر اختیار و کرامت انسان تاکید دارند الزام به رای اجباری با دکترین نظام ذاتا مغایرت دارد.

  261. سلام علیکم
    بنظرم اگر مردم مردم باید دراین انتخابات شرکت کنند
    شرکت کردن =تایید نظام اسلامی حاکم بر ایران
    این خودش موجب ناامیدی دشمنان ما هستش
    ان شاء الله باید با انتخاب درستمون
    وضعیت کشور تغییر بدیم

  262. سلام
    ما باید در تبیین دستاوردهای نظام پرافتخار جمهوری عزیز اسلامی در حالت تهاجم باشیم نه دفاع
    مقابل دشمن تا دندان مسلح رسانه ای، آرایش هجومی-عقلانی پیروز است

  263. ادعای اجباری بودن انتخابات یک ادعایی پوچ و خنده دار است زیرا که اگر اجباری بود اینقدر تبلیغ علیه رای دادن وجود نداشت و عموم مردم مجبور به شرکت کردن بودن در حالی که درصد حضور در انتخابات این را بیان نمی‌کند.

  264. به نظرم عقلانی نیست که با اجبار کسی رو ترغیب به رای دادن کرد و این خلاف اختیار و اراده ی آزاد فرد است
    بلکه بهترین راه تشویق و ترغیب و فراهم کردن زمینه شرکت همگانی در انتخابات رو باید در دستور کار قرار داد

  265. اول اینکه باید تبیین بشود که رای دادن چه تاثیری دارد و دوم اینکه همانطور که دشمنان علیه انتخابات تبلیغ می‌کنند مقابله شود آن گاه تکالیف مشخص می‌شود و این راهبرد برای کشورهای بدون مقبولیت است نه کشور ما که با تمام فشارها و مشکلات هنوز مردم پای کارش هستند.
    لذا این دید غلط باید اصلاح کرد

  266. اول اینکه باید تبیین بشود که رای دادن چه تاثیری دارد و دوم اینکه همانطور که دشمنان علیه انتخابات تبلیغ می‌کنند مقابله شود آن گاه تکالیف مشخص می‌شود و این راهبرد برای کشورهای بدون مقبولیت است نه کشور ما که با تمام فشارها و مشکلات هنوز مردم پای کارش هستند.
    لذا این دید غلط باید اصلاح کرد

  267. اجباری به معنیه اینکه بزور ببرنت برا رای گیری، خیر اینجوری نیس..
    اما خب اگه رای ندی، یسری مضرات هم در پی داره..

  268. سلام و عرض ادب:
    الحمدلله اجباری نبودن انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، خود تاییدی بر مردمی بودن آن دارد و سلامت انتخابات و نحوه اجرای آن از لحاظ کمیت و کفییت بی نظیر است، وحضور خودجوش مردم شریف ما در تمام مناسبتهای ملی-مذهبی بویژه ۲۲بهمن ماه خود دلیل واضح و روشنی بر مردمی بودن این انقلاب اسلامی است.

  269. مردم باید به این نتیجه برسند که رایشون واقعا اثر داره شفاف سازی اگه صورت بگیره مردم مشکلی با رای دان ندارن

  270. محور اصلی در جمهوری اسلامی مردم هستند
    و قدرت مردم نقش آفرینی بسیاری در حکومت دارد
    تفاوت عمده‌ی جمهوری اسلانی با حکومت های دیمر این است که قدرت در برخی حکومت با سیاست و زور اعمال میشود اما مبنای قدرت مردم و ایمان آنها هست

    پس انتخابات اجباری با این مبنا ناسازگار هست و برخلاف سیاست های انقلاب اسلامی است

    و مردم خودشان برای مملکت و آینده خودشان تصمیم میگیرند

  271. با سلام
    بنظر بنده اجبار در هیچ کاری مناسب نیست فلذا باید فکر راه چاره ی دیگری بود، باید به جای اجبار مردم را نسبت به انتخاب صحیح آگاه کرد و اینکه رسانه در این موضوع نقش مهمی دارد صد البته که رسانه باید از سالها قبل روی این قضیه مانور بدهد و دستاوردها رو به مردم نشان دهد نه اینکه یک ماه به انتخابات دنبال آگاه کردن مردم به صورت فشرده باشد.

  272. شرکت مردم در انتخابات از روی اجبار نیست ومردم با دل وجان پای صندوق رای می روند تا خودشان بوسیله رای دادن در ساختن آینده کشور نقش داشته باشند
    مردم حضور پای صندوق رای وظیفه خودشان می دانند وبا حضور در انتخابات ضربه محکمی به دهان دشمنان می زنند
    همه باهم در انتخابات شرکت می کنیم

  273. بسمه تعالی
    اینکه در این خبر آورده شده که بعضی از کشورها تشویق ها و تنبیه هایی برای انتخابات گذاشته اند مربوط به قوانین داخلی همان کشورهاست
    اما مسئله ای که مهم هست و باید توجه داشته باشیم اینکه رای دادن هر فرد بسیار مهم و تاثیرگذار هست و نظام مقدس اسلامی همواره به آرای مردم اهمیت داده و اگر فردی در انتخابات شرکت نکند یعنی بی توجه به سرنوشت خود و جامعه خود می باشد و حضور گسترده مردم در انتخابات خط بطلانی است بر نقشه های پلید دشمنان
    جمهوری اسلامی از مردم جدا نیست و نخواهد بود و با پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی دامت برکاته به حول و قوه الهی روز به روز سرافراز و با اقتدار پیش خواهد رفت.

  274. بحث اصلی در مورد رأی‌گیری اجباری این است که این نوع رأی‌گیری با آزادی سازگار نیست.
    مشارکت زیاد رأی‌دهندگان برخلاف خواست آنان، بیانگر قانونی‌تر بودن نیست.
    ثابت‌شده است که وادار کردن مردم به رأی دادن در مقایسه با کشورهایی که رأی‌گیری اجباری ندارند باعث افزایش تعداد آراء نامعتبر و سفید می‌شود.
    یکی دیگر از پیامدهای رأی‌گیری اجباری تعداد بالای “آراء تصادفی” است. رأی‌دهندگان که مخالف اراده آزاد خود، عمل می‌کنند ممکن است یک نامزد را به‌طور تصادفی انتخاب کنند. پس آیا این آراء تصادفی بر مشروعیت حکومت تأثیر دارد؟

  275. با سلام
    با توجه به اینکه اصل مشارکت در انتخابات در هر کشوری نشان دهنده تایید و حمایت از آن نظام سیاسی است، به نظر می رسد دشمن درصدد است تا مشارکت و حمایت مردم ایران را اجباری و غیر واقعی جلوه دهد.

  276. ایرانی ها تخریب چی هستند.
    صف های طولانی انتخابات، حضور مردم در راهپیمایی ها خود دلیل بر این است که مردم به دلخواه می آییند و اجباری در کار نیست. امسال هم مثل هر سال حضور حداکثری خواهند داشت تا نقشه دشنمنان را تخریب کنند

  277. با سلام وادب
    مردم‌سالاری اسلامی یا دموکراسی اسلامی، به نوعی از ایدئولوژی سیاسی اشاره می‌کند که به دنبال به کار بستن اصول اسلامی در سیاست‌گذاری عمومی در قالب دموکراسی است. نظریهٔ سیاسی اسلامی، ویژگی‌های اصلی مردم‌سالاری اسلامی را تعیین می‌نماید. نخست اینکه رهبران باید توسط مردم انتخاب شوند و دوم نظام تابع شریعت باشد.
    پس با این تعریف اگر اجباری در انتخابات باشد اصل اختیار وآزادی در دین زیر سوال خواهد رفت.
    پس باید به جای این تقلیدات از غرب که رو به سکست است به فکر راهکاری از متن دین بود.

  278. خداوند انسان را صاحب اختیار آفرید تا آنچه می خواهد بکارد و به اختیار خود سرنوشت ابدی خود را رقم بزند
    این اختیار اصلی ترین شاخصه جدا کننده انسان از سایر مخلوقات است
    اگر اختیار از انسان گرفته شود نه نتیجه ارزش فردی و اجتماعی دارد و نه شور و اشتیاق و تمایل به فعالیت در شخص ایجاد می شود
    حال اینکه در این قبیل اخبار با بیان و تلقین اجبار در انتخابات و تهدید در عدم حضور، انسان را با تحریک سلب اختیار فطری به مخالفت با انتخابات سوق می دهند
    در صورتی که اصل مردم سالاری دینی و یا همان دموکراسی در تضاد کامل با این اجبار است
    و به همین دلیل است که حضور مردم ایران در انتخابات همچون سیلی محکم به دشمنان این مرز و بوم است زیرا انتخاباتی از روی اختیار و با شور و شوق و نه از روی اجبار است که مصداق بارز دموکراسی اسلامی و یا همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه ما فرمودند مصداق بارز مردم سالاری دینی است.

  279. با سلام
    بهترین دلیل و متقن ترین دلیل بر یک مسأله وجود آن شی است… به عبارت دیگر در صورتی می‌توان از اجبار سخن گفت که در سیستم و مملکت دلیلی بر آن باشد… طبق قانون رای دادن و انتخاب برای واجدین شرایط یک حق است و کسی حق سلب آن را ندارد و برعکس هیچ ارگان و نهاد و فردی نمی‌تواند مردم را بر این کار وادار و اجبار کند و در هیچ قانون و هیچ شیوه نامه ای و در هیچ استخدامی و … موارد دیگر دلیل و شاهدی بر اینکه شرکت در انتخابات یک شرط یا امتیاز یا اجبار است وجود ندارد که اگر بود قطعا قابل استناد بود.
    و این خود مهم‌ترین دلیل بر عدم اجبار است.

  280. انتخابات در جمهوری اسلامی، هم حق افراد است و هم تکلیفی الهی. وقتی امام فرمود میزان رأی ملت است یعنی تفاوت جمهوری اسلامی با پهلوی در این است که رأی مردم در تعیین مسیر و سرنوشت آن‌ها مؤثر است حتی اگر اشتباه از آب دربیاید. این اهمیت‌دهی به رای مردم در راستای اهداف سیاست در اسلام است. اسلام می‌خواهد انسان متعالی تربیت کند و آن بدون افزایش فهم و عمل متناسب با آن رخ نمی‌دهد. در این میان، صدور اختیاری برخی از اعمال مثل رأی دادن اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا سیاست، امری مرتبط به همگان است و اظهار موضع در آن، در شرایط عادی، هم نشانگر رشد افراد است و هم عامل رشد آن‌ها؛ لذا اگر در یک جامعه، کسی نسبت به انتخابات، بی‌اعتنا باشد، همان قدر از اهداف اسلام در حیطه سیاست، به دور است که آدمِ مجبور به شرکت در انتخابات.
    انتخابات، تجلی فهم مردم از وضعیت سیاسی کشور و اراده آن‌ها برای حرکت به مسیر مطلوب و جدید است و اجباری شدن انتخابات، با این معنا ناسازگار است.

  281. اجباری بودن رای گیری دور از شان مردم و حکومت اسلامی است وانتخابات ۴۵ساله گذشته هم گواهی براین سخن میباشد

  282. جمهوریت در دو اندیشه اسلامی و غربی تفاوت های زیادی دارد جمهوریت اسلامی که میتوان بر ترین شاخصه اش را خدا محور دانست همراه با انتخاب مردم یکی از مستحکم ترین نوع متعارف دمکراسی در جهان هست که در زمان ائمه هم جاری و ساری بوده وبدست ما رسیده اما جمهوریت غربی بر اساس آزادی و ولنگاری وانتخاب افراد ناشایسته هست لذا بهترین نوع انتخاب که صورت گرفته واجباری نبود همین انتخابات جمهوری اسلامی هست

  283. جمهوریت در دو اندیشه اسلامی و غربی تفاوت های زیادی دارد جمهوریت اسلامی که میتوان بر ترین شاخصه اش را خدا محور دانست همراه با انتخاب مردم یکی از مستحکم ترین نوع متعارف دمکراسی در جهان هست که در زمان ائمه هم جاری و ساری بوده وبدست ما رسیده اما جمهوریت غربی بر اساس آزادی و ولنگاری وانتخاب افراد ناشایسته هست لذا بهترین نوع انتخاب که صورت گرفته واجباری نبود همین انتخابات جمهوری اسلامی هست

  284. اگر شخصی ایران را دوست دارد و هنوز غیرت دارد باید در انتخابات شرکت کند واین اجباری نیست بلکه باید خودش وجدانش بیدار باشد

  285. از نظر من رای دادن ما، احترام به ایرانی بودن ما و حق انتخاب ماست..
    از نگاه یک مشاور معتقدم کسی که رای نمیدهد عزت نفس کافی ندارد و تمایل دارد دیگران برای آینده و سرنوشت او تصمیم گیری کنند..
    من رای می دهم زیرا سکوت روش منفعلی ست و در هیچ جای دنیا با انفعال نمیتوان حل مسئله کرد..

  286. شرکت در انتخابات حق وتکلیف است حق است به خاطراینکه هر ایرانی حق دارد درسرنوشت خود سهیم باشد .تکلیف است به خاطراینکه شرکت در انتخابات تکلیف دینی وملی است واز نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه وتکلیف است.حق شرکت در انتخابات برای شهروندان حقی اختیاری است وهیچ قانونی ان را الزامی واجباری در نظام جمهوری اسلامی ایران ندانسته است .اگر اجباری در انتخابات باشد اصل اختیار وازادی ودموکراسی ومردم سالاری دینی زیرسوال خواهدرفت

  287. پر واضح هست که جامعه اسلامی ایران اجبار در انتخابات رو به هیچ بر نمی تابد و قبول نمی کند چرا که پس از چهل چهار سال رشد و بالندگی به آن قوام و پختگی و بلوغ فکری سیاسی رسیده است که می بایست در رویدادهای سیاسی کشور فرد فرد جامعه اثر گذار باشد و دیدگاه و نظر خودش را اعلام نماید و این میسر نخواهد بود مگر با انتخابات آزاد و نامزدهایی با سلایق مختلف و هر فرد ایرانی با بررسی سیاست های کاندید مورد نظر خودش در واقع خواسته های قلبی اش را در سطح کلان جامعه و کشور اعلام و انتخاب می کند و هرچه این حضور بیشتر و پر شورتر باشد نتایج آن در آینده نزدیک ملموس قابل قبول خواهد بود و فرد منتخب نیز در همه ی امور موفق تر خواهد بود ….

  288. به نظر میرسه این مصاحبه از باب «عدو شود سبب خیر …» هست. بعضی از مردم به هر دلیلی در دوره های قبل موفق به مشارکت نشدن و یا اصلا نخواستن رای بدن و واضحه که حاکمیت هم برخوردی باهاشون نکرده از همه امکانات حاکمیت استفاده میکنن. اصلا انتخابات حقی هست که کسی نمیتونه دیگران رو مجبور به استفاده کنه. انسان میتونه خودش از حقش استفاده کنه یا نکنه اما تبعات اون رو هم باید بپذیره. انتخابات در حکومت اسلامی خودش نوعی محک اقبال و توجه مردم به نظام سیاسی هست و طبیعتا این محک زدن با اجبار همخونی نداره.

  289. القا اجباری بودن انتخابات در ایران و خودبخود القا انزجار از انتخابات ات که نکته جائز اهمیت این مصاحبه می باشد البته خود پرداختن به این اراجیف از زبان یک فرد معلوم الحال متاسفانه بزرگ کرن این فرد است.

  290. القا اجباری بودن انتخابات در ایران و خودبخود القا انزجار از انتخابات است که نکته حائز اهمیت این مصاحبه می باشد البته خود پرداختن به این اراجیف از زبان یک فرد معلوم الحال متاسفانه بزرگ کرن این فرد است.

  291. خدا رو شکر در کشوری زندگی میکنم که انتخابات اجباری نیست و عدم شرکت در انتخابات فقط لطمه زدن به فرد و جامعه است و متاسفم از افرادی که نادانسته با بزرگ کردن اینگونه خبرها و اشخاص ناخواسته حرف غلط پشت چرده اینها را القا به مردم میکنند

  292. انتخابات نماد دموکراسی و آزادی در هر نظامی محسوب می شود.
    جمهوری اسلامی ایران از محدود کشور های است که دارای بیشترین انتخابات می باشد.
    دعوت از آحاد مختلف ملت برای شرکت در انتخابات نشانه اختیاری بودن است.

  293. باسمه تعالی
    مردمی که کشور و مملکتشون رو دوست دارند با علاقه و خودجوش میان رأی میدن چون اهمیت موضوع رو درک میکنند و هیچ نیازی به اجبار نیست، البته از تأثیر روشنگری در این زمینه هم نمیشه گذشت

  294. با سلام
    چرا در ایران بعد هر انتخابات مسئولین با افتخار از در صد مشارکت بالای مردم سخن به میان میاورند چون در کشور ما مانند خیلی از کشورهای به ظاهر متمدن انتخابات اختیاری است و فردی که رای نده هیچ محرومیت و مجازاتی براش در پی نداره .پس وقتی به طور مثال ۷۰ درصد شرکت در انتخابات داریم نشان از اینه که مردم چقدر پشت نظام و مملکتشون هستن و نمیخوان گزکی دست دشمن بدهند .
    زنده باد ایران و ایرانی فهیم

  295. الان بر همه ایرانی ها شرکت در انتخابات حقیقتا ضروریه با توجه به فتنه های اخیری که در غرب آسیا وجود داره و نگرانی از شروع جنگ جهانی سوم ما باید به فکر امنیت ملی کشورمون باشیم الان وقت دعوای سیاسی حزبی نیست

  296. سلام وارادت،،،
    شایداجباربه شرکت در انتخابات در بعضی کشورها جواب بده و مردم هم به آن عمل کنندامادرکشورماایران که شعاراستقلال،آزادی را سرلوحه قرارداده جواب نمیده چون همین رابعضیهابهانه وپیراهن عثمان میکنن که با آزادی منافات داره درثانی طبق قانون شرکت در انتخابات وظیفه هر مسلمانی است که برای پیشرفت کشور همه شرکت کنندامااگرکسی بنا به دلایلی شرکت نکرد برایش تنبیه و محدودیت ایجادکننداین شایسته نیست..ثالثااین یه حرف مفت ازجانب کسانی است که دشمن ایرانندنه دوست مردم وایران،،،

  297. هیچ سازمانی درایران کسی را مجبور به رای دادن نمی‌کند ماباید خودمان را مجبور به رای دادن کنیم چون من وقتی رای نمیدم یعنی برای سرنوشت وآینده کشور وخودم هیچ اهمیتی قائل نیستم واین بزرگترین توهین به خود شخص هست.

  298. سلام علیکم
    ایران کشوری نیست که برای نیامدن مردم پای صندوق های رای جریمه قرار دهد، ایران ترکیه نیست، حکومت ایران جدای از مردم نیست بلکه با مردم و در دل مردم قرار دارد، قرار نیست کسی از جای دیگر بیاید تا به او رای دهند، بلکه نمایندگان از دل مردم به مجلس می‌روند.

  299. انتخابات در اصل بر پایه دموکراسی هست و یعنی مردم سالاری و اینکه بخاطر عدم شرکت در اون مجازاتی باشه عملا دموکراسیرو نقض میکنه در ایران برای همین فقط با تبلیغ و تبیین مردم رو سمت صندوق رای میارن نه اجبار

  300. سلام وقتتون بخیر
    اجباری بودن انتخابات در بعضی از کشورها نشان دهنده ی ضعف و بی عدالتی در آن کشور است.
    اگه کشوری بنا خود را در مردم سالاری قرار داده باشد نباید در آن کشور رای دادن اجباری باشد ، بلکه باید تلاش کنن که مردم با رضایت و آگاهی کامل و علمیت برای رای دادن پای صندوق های رای بیان، و در کشور جمهوری اسلامی ایران که بنا ان بر مردم سالاری می باشد ، هیچ اجباری در رای دادن نیست، و هیچ جریمه ای برای آن قرار داده نشده.
    و این مطلب را باید بدانیم که خود رای ندادن ، همان رای دادن به بی عدالتی هست .
    و این روزها جایگاه انتخابات برای ایران در دنیا خیلی مهم است، و دشمنان ایران جرات حمله به کشور عزیزمان را ندارند چون میدانند کشورمان مردمان با غیرت برای دفاع از کشورشان و ناموسشان دارد ولی اگر مشارکت کمتر باشد ، این جرات را پیدا میکنند.
    و دشمنان با نقشه ها و نیرنگ های مختلف میخواهند مشارکت را کمتر و کمرنگ کنند و با تحریم ها و فشارهای اقتصادی ،جامعه را مردد کنند تا مردم بیشتر اذیت شوند و سرنوشت کشورشان را دست نااهلان بسپارند.
    و به همین علت مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار مهم است.

  301. نظام سیاسی کشور ایران حاکمیتی ملی است و شهروندان جزو ارکان سازنده آن هستند. از سوی دیگر با مداقه بر اصل ۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که حق رای را فطری و ذاتی می داند، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب نماید. شرکت در انتخابات یک حق ملی به شمار می آید و سنگینی این حق از هر تکلیفی سنگین تر است و اجرای صحیح قوانین و مقررات منوط به آگاهی مردم از جریانات سیاسی و اجتماعی و انتخاب اگاهانه است. از نظر اسلام، با توجه به این که انسان مظهر اسما الهی است و خلق کردن و خلاقیت از مظاهر جمال حضرت حق بوده، انسان به عنوان فاعل مختار از چنین قابلیت و شایستگی برخوردار می باشد. از طرف دیگر، طبق صراحت اصل ۵۶ قانون اساسی هیچ کس نمی تواند این حق الهی را در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. بنابراین در زمانه ای که همگان ادعا می کنند با توجه به احساس تکلیف شدیدی که در ما ایجاد شده مجبور به کاندیداتوری شده ایم بر رای دهندگان و انتخاب کنندگان واجب است اعمال این حق خود را نه بر احساسات و هیجانات کاندیداها، بلکه بر اساس آگاهی از وضع سیاسی و اجتماعی و برنامه ها و توانایی‌های آنها تنظیم بکنند. فلذا در حاکمیت ملی اگر منافع جامعه ایجاب نماید، دولت می تواند رای دادن را به عنوان تکلیف صرف اجتماعی الزامی، سازد و اجتناب از آن را ممنوع نماید. بنابراین با این نگرش حق رای دادن امری اجباری است که امتناع کننده از آن را موستجب مجازات می نماید.

  302. باسلام
    برخی از کشورهای به ظاهر دموکراسی انتخابات خود را اجباری کرده اند و آن وقت می گویند در جمهوری اسلامی که( شرکت در انتخاباتش اختیاری است ) دموکراسی وجود ندارد و حقوق بشر رعایت نمی شود.
    اصلا اساس اسلام و جمهوری اسلامی بر اجبار بودن در حق انتخاب نیست چرا که کمال و ارزش انسانها بر پایه اختیاری بودن است نه اجباری بودن مشارکت حداکثری را با روش های دیگری هم می شود بدست آورد نه با تعیین مجازات و امثال اینها

  303. به نظر بنده شرکت در انتخابات نباید اجباری باشد و در ایران هم اجباری نیست و حضور در رای دادن در انتخابات یک وظیفه ملی و شرعی می باشد.

  304. انتخابات نه تنهانباید اجباری باشد بلکه بایدتشویقی باشد به این نحو که درصورت انتخاب صحیح به نفع خود مردم خواهدشد نه موارد مادی دیگر چراکه در صدراسلام هم بیعت اینگونه بوده است.هرجا درست بیعت کردند رفاه مادی و معنوی اش را دیدند.

  305. سلام علیکم
    با توجه به آیه ۲۵ سوره حدید که یکی از اهداف اصلی ارسال انبیاء را قیام مردم به قسط و عدالت میداند؛ رسیدن به این هدف با اجباری کردن فعالیتهای سیاسی اجتماعی سازگاری ندارد لذا اجبار کردن مردم برای رای دادن در اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی ره و مقام معظم رهبری جایی ندارد.

  306. اینکه لطفی شامل کمترین افراد در دورترین نقاط کشور شده که حقی دارد در مهمترین مسائل کشور مشارکت کند و تاثیر گذار باشد
    این استفاده نکردن از این فرصت غیر عاقلانه هست و اصلاً نیازی به اجبار ندارد
    و همیشه اکثر مردم کشور عزیزم ایران از این فرصت استفاده کرده اند
    در این انتخابات هم ان شاء الله شرکت میکنن

  307. حاکم شدن نور اسلام بر کشورها و ملت ها یعنی همین، یعنی اینکه همه ی آحاد جامعه حق در تصمیم گیری های کلان جامعه دارند، مردم ایران در این چهل و اندی سال برای رای دادن اجباری ندیدند اما آنهایی که رای ندادن ویا به غیر اصلح رای دادن ضرر کردند و ضرر زدند. بنظر من این تفکر رای ندادن از اجباری خواندن انتخابات بدتر است، چراکه وقتی حکومت حقی به تو داده تا برای ساختن کشور و آینده خودت دخالت داشته باشی و تو بخاطر بعضی از مسائل این حق رو از خودت سلب میکنی بدتر هست از اینکه حکومتی تورا اجبار کند به رای دادن، در اینصورت حداقل جبرا دخالت در آینده کشورت خواهی داشت.
    ایرانی ها از روی تکلیف و عشق به وطن رای میدهند و چون در این چهل سال آزادی مردم از دیکتاتوری با پوست و گوشتشان لمس کرده اند که اجباری در رای دادن نیست بنابراین گول این فریب رسانه ای را نمی‌خورند و این دروغ ها را باور ندارند و از حقشان برای ساختن کشور و آینده ی خود استفاده میکنند.

  308. اولاکه رای دادن درایران اجباری نیست.دومااگه بخوایم ازنظرقرآن جواب بدیم که چرابایدرای دادخداونددرقرآن می فرماید: “ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم”(رعد -۱۱)
    خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.

    پس ان شاالله به اطاعت ازخداورهبری سرنوشت ایرانمان راتغییرمیدهیم بایک بندانگشت .

  309. کسی که میخوادسرنوشت خودوخانواده رامشخص کنه حتمابایدرای بده چون این انتخاب ماست که سرنوشتمونورقم میزنه انتخابات ازاسمش که پیداست انتخابیه که من انجام میدم اجباری درکارنیست همه باهم در۱۱اسفندبه کوری چشم دشمنان

  310. اجباری کردن انتخابات شاید مشکل رای ندادن برخی افراد و همچنین میزان مشارکت را حل کند اما مشکلات دیگری را برای مردم و نظام درپی دارد مانند تبدیل شدن راهکار های ایجابی به سلبی که باعث درگیری قابل توجه قوه قضاییه و در پی آن بدبینی عده زیادی از مردم میشود. همچنین انتخابات از حالت مشارکت آزادانه که یکی از جلوه های آزادی بیان در ایران است خارج میگردد و دست مایه برخی برای زیرسوال بردن نظام خواهد شد.
    فارغ از این نکات و شخصی که با نظام و مردم دشمنی دارد باید به سخنان او با بدبینی نگریست چراکه آنها هیچ گاه خیر و مصلحت را برای مردم و نظام نمیخواهند که شاهد آن اعمال تروریستی و کشتار مردم بی گناه در برهه های مختلف است.

  311. شرکت در انتخابات در ایران اجباری نیست و شهروندان ایرانی حق انتخاب خود را دارند که بیایند و رأی بدهند یا ندهند.

    به علاوه، مزایای انتخابات در ایران نسبت به سایر کشورها شامل موارد زیر است:

    ۱٫ انتخابات به عنوان روشی برای شهروندان برای اعلام نظر و تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی کشور استفاده می‌شود.

    ۲٫ انتخابات می‌تواند فرصتی برای تغییر و تحول در ساختارهای قدرت و سیاست‌های کشور فراهم کند.

    ۳٫ شرکت کردن در انتخابات می‌تواند به تقویت دموکراسی و حقوق شهروندی کمک کند.

    ۴٫ انتخابات می‌تواند فرصتی برای ابراز نظرات مختلف و گسترش دیدگاه‌های متنوع در جامعه فراهم کند.

    به طور کلی، انتخابات به عنوان یک فرصت برای شهروندان برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کشور بسیار ارزشمند است و می‌تواند به تقویت دموکراسی و پویایی جامعه کمک کند.

  312. انتخابات در ایران به طور قطع اجباری نیست و هر فرد حق انتخاب خود را دارد که برای شرکت یا عدم شرکت در آن تصمیم بگیرد. این ادعایی نادرست است که مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کند. در واقع، انتخابات می‌تواند به شهروندان فرصتی برای تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های کشور و تغییرات مثبت در ساختارهای سیاسی فراهم کند.

    بعضی از فواید شرکت در انتخابات در ایران عبارتند از:
    ۱٫ اعلام نظر و تأثیرگذاری: شرکت در انتخابات به شهروندان امکان می‌دهد که نظرات و دیدگاه‌های خود را اعلام کرده و تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های کشور داشته باشند.
    ۲٫ تغییر و تحول: انتخابات می‌تواند فرصتی برای تغییر و تحول در ساختارهای قدرت و سیاست‌های کشور فراهم کند.
    ۳٫ تقویت دموکراسی: شرکت در انتخابات می‌تواند به تقویت دموکراسی و حقوق شهروندی کمک کند.
    ۴٫ ابراز نظرات مختلف: انتخابات فرصتی برای ابراز نظرات مختلف و گسترش دیدگاه‌های متنوع در جامعه فراهم می‌کند.

    بنابراین، شرکت در انتخابات یک فرصت برای شهروندان برای مشارکت فعال در فرآیندهای سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کشور است و می‌تواند به تقویت دموکراسی و پویایی جامعه کمک کند.

  313. سلام.
    بنظرم این صحبتها فقط عوام فریبی ست. مسعود شهرکی بدون اشاره به عدم اجباری بودن انتخابات در ایران، میخواهد ذهن مخاطب را به این موضوع سوق دهد که در ایران انتخابات اجباری است تا هم مخاطب را قانع کند نظام جمهوری اسلامی ایران دیکتاتور است و هم اگر مشارکت حداکثری اتفاق افتاد، ذهن مخاطب عطف به این مصاحبه بزند و این مشارکت را ناشی از اجبار بداند نه اختیار. تیتر خبر نیز بخوبی نمایش دهنده این القا هست.
    در جنگ شناختی راحت ترین راهبرد، القای مطلب بدون استفاده از دروغ مستقیم است.
    متاسفانه ما در جنگ ذهن ها هستیم!!!

  314. به نظر بنده اصل انتخاب بر پایه ی اختیار بنا شده و زمانی که اجباری در آن باشد دیگر نام انتخاب و انتخابات را ندارد و تبدیل به یک دیکتاتوری می شود .
    کشور هایی که ادعای آزادی و حقوق بشر را دارند ولی در عمل هیچ خبری از آزادی نیست و مردم را به اجبار مجبور به کارهایی می‌کنند.
    مردم ایران باید با هوشیاری بالا و مشارکت حداکثری در انتخابات شرکت کنند و فرد اصلح را انتخاب کنند و باعث ناامیدی دشمن بشوند.

  315. با سلام
    به هیچ‌ وجه انتخابات در ایران اجباری نیست و کاملا اختیاری است

    اما از لحاظ شرعی لازم است که در انتخابات شرکت کرده تا این که در سر نوشت کشورمون ، اثر گذار بوده و محکم پای این انقلاب و رهبر عزیز و فرزانه باشیم و ادامه دهنده راه شهدا باشیم

  316. رای دادن درایران باعث ثبات وامنیت است وما قطعا رای خواهیم داد

  317. “شرکت در انتخابات یک فرصت بزرگ برای ما است که نظرات و دیدگاه‌های خود را اعلام کنیم و تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های کشور داشته باشیم. با حضور ما در این فرایند، می‌توانیم به تغییر و تحول در ساختارهای قدرت و تقویت دموکراسی کشور کمک کنیم. پس به شرکت در انتخابات فعالانه فکر کنیم و صدای خود را برای آینده بهتر کشور بشنوانیم. همه ما می‌توانیم تغییری بهتر را به وجود بیاوریم، پس شرکت کنید و صدای خود را شنیده کنید.”

  318. با خواندن این خبر
    و آمارها از انتخابات اجباری واقعا لذت بردم و افتخار میکنم به مردم وطن دوست سرزمینم که بدون اجبار همیشه در شرایط سخت
    همیشه پای عشقشون به وطن وایسادن

  319. سلام .
    حکومتی که بر پایۀ مردم سالاری بنا شده باشد احتیاج و لزومی جهت اجبار بحضور مردم نمیبیند لذا صرفا برای مسائلی مانند انتخابات ، دعوت از آحاد ملت میکند تا آنها با تحقیق و تفحص نمایندۀ اصلح را انتخاب نموده که به پیشبرد منافع خرد و کلان جامعه در راستای شرع و قانون اسلامی بپردازند .

  320. اصل اجبار خوب نیست و ما هم در این سال ها اجباری واسه شرکت در انتخابات ندیدیم لذا دعوت مردم به شرکت در انتخابات واسه خود کشور و مردم بهتره ؛ شاید حالا یه عده همین دعوت های بسیار از همه جهت رو اجبار تلقی کنن!!

  321. اولا اجبار در انتخابات را بطور کلی رد میکنم وقطعا نتیجه بخش نخواهد بود حتی خداوند که قدرت وحاکمیت او مطلق است اجباری در مورد انسان نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش دین خود نکرده انتخابات وشرکت مردم در انتخابات نشانه مردم سالاری دینی وانقلابی میباشد که نشان از بصیرت وشعور سیاسی مردم ایران دارد ویک نوع حق اجتماعی جهت تعیین سرنوشت سیاسی واجتماعی ملت ویک تکلیف ملی وسیاسی است وقطعا مردم ایران با اگاهانه حضور حداکثری ومشارکت اگاهانه خواهند نمود به کوری چشم دشمنان انقلاب وایران

  322. خیلی از اظهار نظر ها متاسفانه ریشه در عدم آگاهی در اطلاعات پایه ای و ساده اس دارد. با رجوع به مطالعه ی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حتی توجه به آمار مشارکت در ادوار گذشته کاملا واضح می شود، انتخابات جمهوری اسلامی اجباری نیست.تنها چیزی که بوده و هست دعوت است نه اجبار

  323. رای اجباری یا هر کار اجباری باعث میشود کاسه صبر مردم لبریز بشود همین امر بلاخره روزی سبب اعتراض و شورش در آن جامعه خواهد شد اما اگر رای اختیاری یا هر کاری اختیاری باشد به حقوق مردم احترام قائل شدن در این صورت آنها میتواند از حق خود استفاده بکنند و از حقوق شهروندی برای امنیت و منافع و پیشرفت کشور استفاده خواهند کرد.

  324. پیشنهاد انتخابات اجباری نشان از ضعف ایدئولوژی است.
    مردم برای شرکت در انتخاباتهای کشور آزادی عمل دارند. در بعضی از کشورها اجباری است؛ حتی در کشورهای غربی – اروپایی و غیر اروپایی- اجبار هست؛ یعنی شرکت نکردن در انتخابات برای آنها هزینه دارد؛ در کشور ما شرکت نکردن در انتخابات هیچ هزینه‌ای ندارد؛ مردم آزادانه شرکت میکنند، با انگیزه شرکت میکنند، با رغبت شرکت میکنند؛ فکری دارند، دنبال فکر حرکت میکنند. این بسیار با ارزش است.

  325. مشروعیت انتخابات و پشتوانه آن مقبولیت عمومی مردم است
    جمهوریت هر چند سال باید به تایید مردم برسد
    تایید اجباری اهمیت ندارد

  326. خداروشکر که تو کشور ما همچین اجباری نیست و همه ی مردم از روی اختیار و خوشحالی میان رای میدن و این رو یک وظیفه نسبت به کشورشون میدونن
    ان شالله با یاری هم پرشور ترین انتخابات رو داشته باشیم(راهش هم برخی فرمودن که هرکدوم از ماها چندنفر رو متقاعد کنیم که رای دادن به نفع کشور و ملت هست و اونهارو بیاریم برای رای دادن) تا دشمنامون کور شن

  327. در مکتب اسلام و حتی انقلاب مقدس اسلامی ایران رای دادن هم حق مردم است و هم تکلیف. ما از حق خود در رای دادن نمی‌گذریم.

  328. اعطای حق رأی به شهروندان احترام به شخصیت آنهاست و شرکت در انتخابات پاسخ به این احترام است و تکریم در برابر احترام نشانه ادب می باشد. البته این از جنبه اخلاقی است غیر از اینکه تعیین سرنوشت.

  329. مهم ترین مسئله که انقلاب اسلامی رو از سایر کشور ها و تمدن ها جدا می کنه مسئله اهمیت به انتخاب و رای مردم هست در ایران کسی مجبور به رای دادن نمیشود بلکه از حیث وجدان اخلاقی هر فرد احساس مسئولیت میکنه که باید اصلح رو انتخاب کنه تا اون کاندید اصلح بهترین تصمیم ها رو برای کشور و مردم برنامه ریزی و اجرا کنه

  330. به طور عقلی آدم وقتی نگاه می‌کنه و میخواد یک انتخابات برگذار کنه میبینه باید اکثر افراد در اون شرکت کنن تا مورد تأیید قرار بگیره برای همین انتخابات رو اجباری میکنن، اما ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم مردم نباید مجبور به انجام کاری شوند حتی انتخابات، شاید یک دلیلش نتایج خنده دار انتخابات های اجباری و آزاد جوامع جهانی باشه که یک گربه به عنوان شهردار انتخاب بشه!!
    این نتیجه انتخابات اجباری، اما در جمهوری اسلامی ایران با وجود این که انتخابات اجباری نیست اما اکثریت مردم در اون شرکت میکنند و اکثریت هم با تعقل و تفکر رأی میدن، این وجه تمایز ما با دیگران است.

  331. به نظر من انتخابات تجلی اراده ملی برای ساخت مملکت هست قطعا اون فردی که با رای بیشتر مردم سر کار بیاد قدرت بیشتری هم برای پیشبرد اهداف داره مضاف بر اینکه هر انسان عاقلی باید نسبت به آینده سرزمین خودش چ بچه هایش حساس باشه

  332. شرکت در انتخابات در ایران یه وظیفه شرعی می باشد و جدای از آن انتخابات بر پایه دموکراسی هست و یعنی مردم سالاری و اینکه بخاطر عدم شرکت در اون مجازاتی باشه عملا دموکراسی رو نقض میکنه. در ایران فقط با تبلیغ و تبیین مردم رو سمت صندوق رای میارن نه اجبار چون مبانی چیز دیگری است و پشت هر رای یک تفکر قرار دارد و آزادانه انتخاب میکنند

  333. بسم الله الرحمن الرحيم.
    با سلام محضر همه شما عزیزان
    انتخابات در کشور ما از دو جنبه اساسی و مهم نسبت به سایر کشور ها اهمیت و حساسیت بیشتری دارد، لذا این دو مسئله که درادامه بیان میکنم باعث میشود که وظیفه ما ایرانی ها و مسلمانان سنگین شود و علاوه بر یک وظیفه ملی جنبه وظیفه شرعی و دینی هم پیدا کند.
    مسئله اول، ایران مرکز ومحافظ اسلام حقیقی و زمینه ساز ظهور است. اجمالا عرض کنم که موقعیت حساس سیاسی جمهوری اسلامی در جهان به عنوان یک حکومت دینی که معادلات استکبار و صهیونیست جهانی را بهم زده است و مستقیما با آنها پنجه در پنجه شده است، و این استکبار ستیزی جمهوری اسلامی که ثمره و حاصل پیاده کردن اسلام حقیقی است، باعث شده ایران دشمنی های زیادی پیدا کند،صهیونیست که راس دشمن جمهوری اسلامی است با تمام قوا و آلات و ابزار و متحدین خود وارد جنگ با ایران شده است از این رو انتخابات ایران یک جنبه تقویت تایید یا تضعیف سیاسی در جهان پیدا کرده است، و انتخابات به امنیت کلی کشور ما مرتبط شده است.
    مسئله دوم لزوم و ضرورت روی کار آمدن مدیران وسیاستگذاران شایسته و توانا که بتوانند زمینه های موفقیت کشورمان را فراهم کنند تا از حرکت توسعه جهانی عقب نمانیم و همینطور عملکرد آنها کمک کند تا سطح نارضایتی ها ی مردم که در اثر ضعف وناتوانی ومتعهد نبودن بعضی مسئولان پیش آمده کمتر شود.

  334. گاهی بر الفاظ توقف میکنیم که اصلا ملاک ، نیستند .
    اجبار، الزام ، اختیار، و ….
    مهم اینست ، انتخابات یک انتخاب است ، قبل از اینکه کسی را انتخاب کنیم ،باید بدانیم زندگی جمعی بر پیایه ی ریاست نماینده صورت می گیرد ، نه تمام افراد.
    پس عقل و منطق می گوید باید انتخابات صورت بگیرد
    و الا زندگی جمعی را مختل می کند.
    انتخاب نکردن مساوی است با عدم قیول زندگی اجتماعی

  335. حکومت اسلامی دارای دو رکن اساسی است یکی مشروعیت و دیگری مقبولیت مشروعیت از جانب ولی فقیه تأمین میشود و مقبولیت بر اساس آرای مردم صورت میگیرد واضح است مقبولیت با اجبار سازگار نیست.

  336. قانون رای اجباری در۲۵ کشوراصلا سازگاری بادموکراسی نداردومطرح کردن این مسئله ازطرف عضوارشدمنافقین نشانه تبلیغ آن کشورهاست ونشان میدهد که منافقین ملت فهیم وآگاه ایران چقدر کینه دارند.شرکت درانتخابات،طبق قانون درجمهوری اسلامی کاملا اختیاری است وملت فهیم وانقلابی ایران شرکت درانتخابات راحق مسلم خود می دانندوان شاءالله این بارهم باحضورحداکثری خود،مشت محکمی به دهان آمریکاواسرائیل ومنافقین کوردل خواهندزد.

  337. به نظر بنده در هیچ کاری اجبار خوب نیست.
    مردم ایران میدانند که انتخابات باعث سربلندی کشورشان میشود بخاطر همین در انتخابات در انتخابات شرکت میکنند.

  338. سلام
    اینها بااین خبرها می خواهند بگویند انتخابات جمهوری اسلامی ایران هم اجباری است واین حضور پر شور مردم را که به خاطر روشن فکری واختیار مردم است را می خواهد از روی اجبار نشان دهند در حالی که مردم ایران اگاه تر از این نقشه های دشمنان است وانشالله باحضور پر شور تر از سال های قبل در انتخابات شرکت میکنند واین نقشه منافقین راازبین می برند

  339. بنظرم این صحبتها بوده هست و ادامه دارد چون کار دشمنان ایران همین است با اینکه خودشان میدانند اجباری در کار نیست ولی قصد مسمومیت اذهان را دارند مسعود شهرکی بدون اشاره به عدم اجباری بودن انتخابات در ایران، میخواهد ذهن مخاطب را به این موضوع سوق دهد که در ایران انتخابات اجباری است تا هم مخاطب را قانع کند نظام جمهوری اسلامی ایران دیکتاتور است و هم اگر مشارکت حداکثری اتفاق افتاد.
    در جنگ شناختی راحت ترین راهبرد، القای مطلب بدون استفاده از دروغ مستقیم است.
    متاسفانه ما در جنگ ذهن ها هستیم!!!

  340. رای‌دهی اجباری روشی است که در آن حکومت، مردم کشور را قانوناً مجبور به شرکت در انتخابات نموده و در صورت عدم شرکت شخصی، وی را با مجازات‌های مختلفی چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی و … مجازات می‌کند.

  341. با عرض سلام و احترام
    انتخابات نماد ملت ایران است همانطور که مردم به اجبار انقلاب نکردند و زمانی که انقلاب انجام شد انتخابات نماد ملت ایران شد. عقلانیت انسان میگوید انتخابات نماد وحدت ملی و آزادگی ایران است و مردم از روی علاقه به انقلاب و نظام پای صندوقهای رای می آیند

  342. سلام وقت به خیر
    دسته بندی رای دهندگان ملل دنیا به اجباری و ….
    خیلی شاید نگاه کلیشه ای باش.
    قشنگ تر ان است که بگوییم اصل رای دادن در همه جهان کاریست که نشان دهنده بلوغ فکری و سیاسی و مشارک بیشتر برای مسولین کشورها قدرت چانه زنی بالایی در سطوح قدرت دارد. لذا با توجه به خوی ظالمانه بیشتر کشورهای دنبال تشویقات یا تنهبیهاتی برای حضور مردم خود پای صندوق می باشند.
    پس اینکه اصل رای دادن باعث تقویت ارکان حکومتی است مورد توجه همه سران ملتها می باشد.

  343. البته اینکه اجبار چی معنی بشه ..اجبار به معنی تحکم و زور مسلما پذیرفته نیست ولی اجبار به معنی اینکه شما باید برای خودت و زندگیت ارزش قایل باشی باید انتخاب کنی که چه کسی برای تو تصمیم گیری کند باید برای آینده خود برنامه داشته باشی صحیح است

  344. عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد.
    اینجاست که مفهوم آزادی در ایران فهمیده میشود.

  345. کشوری ما برپایه ملت است و برای مردم حقی در اداره کشور قائل می باشد و به همین خاطر به هیچ صورتی از هم نمی پاشد .
    شعار اجباری کردن انتخابات ، حجاب و … از ذهن کسانی بالا می آید که از حضور مردم در صحنه ها بیزارند. و بدخواه این نظام هستند واگر غیر این بود هیچ وقت تبلیغاتی بر عدم شرکت در انتخابات را سر نمی دادند
    ولی باز همین مردم هستند که حتی با وجود مشکلات کشور برای حفظ نظام عرصه را خالی نمی‌کنند . و پایبند این نظام و رهبری هستند.

  346. رای‌دهی اجباری روشی است که در آن حکومت، مردم کشور را قانوناً مجبور به شرکت در انتخابات نموده و در صورت عدم شرکت شخصی، وی را با مجازات‌های مختلفی چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی و … مجازات می‌کند.
    #ایران_قوی
    #رای_میدهیم

  347. حضور بدون اجبار در انتخابات ایران تایید مشروعیت جریان فکری ولایت مطلقه فقیه می باشد و این تفکر تنها راه نجات بشریت ورسیدن به عدالت و این مسیر جریاندار ان شاالله به ظهور ختم خواهد شد وامال انبیاء الهی محقق خواهد شد

  348. رأی اجباری» روشی است که بعضی کشورها برای انتخابات خود در نظر گرفته‌اند و از این طریق، به‌صورت قانونی مردم را مجبور به شرکت در انتخابات می‌کند. غایبان انتخابات نیز در صورت نداشتن دلیل موجهی برای عدم حضورشان باید منتظر مجازات‌های نقدی و غیرنقدی باشند که در صورت ادامه، ممکن است آن‌ها را از اساسی‌ترین حقوق شهروندی محروم کند. 
    #ایران_قوی
    #رای_میدهیم

  349. سلام
    من حس میکنم این منافقین الان که نزدیک انتخابات هستیم دارن حرف اجبار در انتخابات رو پیش می‌کشند که با تاثیر و بار روانی ای که داره مردم رو از مشارکت در انتخابات و رای دادن منصرف کنند
    بلاخره تجربه نشون داده هر جا که حرف از اجبار باشه هرچند که اون کار مفید باشه و عقل هم تاییدش کنه اما نا خودآگاه انسان یک حس تنفری به اون کار اجباری پیدا میکنه
    این منافقین هم روی نشر سریع این خبر در جامعه و عدم توجه مردم به این که چه کسی این حرف رو زده حساب کردن که احساسات مردم تحریک و از شرکت در انتخابات منصرف بشوند

  350. در کشور ما برای شرکت در انتخابات هیچ اجباری نیست
    اما برای پیشرفت کشور و منطقه واقعا لازم هست که همه در انتخابات شرکت بکنن و افراد قوی و توانا رو به مجلس بفرستن تا باعث پیشرفت منطقه و کشورمون بشن…

  351. در انتخابات کشور عزیزمان ایران هیچگونه اجباری در کار نیست بلکه نظام اسلامی بر مبنای مردم سالاری دینی و حفظ کرامت انسان‌ها حق انتخاب را به مردم داده است و اگر کسی مشارکت در انتخابات نکند اختیار را از خود سلب کرده است و ارزشی برای خود قائل نشده است و علاوه بر آن مشارکت در انتخابات مهری بر امنیت کشور می باشد که مهمترین رکن یک نظام می‌باشد و در نبود امنیت سایر مسائل مثل اقتصاد و فرهنگ و…بی معنا خواهد بود.

  352. سلام و عرض ادب خدمت شما
    هر انتخاباتی‌ برای‌ ملت‌ ما و فضای‌ عمومی‌ کشور مثل‌ نسیمی‌ است‌ که‌ فضا را تغییر
    می‌دهد و معطر می‌کند؛ هوای‌ تازه‌ای‌ در فضای‌ کشور به‌ وجود می‌آورد و امیدهای‌ تازه‌ای‌ در دل‌ها زنده میکند
    اما نباید انتخابات را به سوی اجبار سوق داد زیرا این امر فضای شاد و مردمی را ازبین خواهد برد.

  353. با تمام وجود در خانه بمان اگر می خواهی ، ولی خودت را گول نزن که رای نمی دهی. در عمل ، چیزی به اسم رای ندادن وجود ندارد : شما یا با رای دادن رای می دهید ، یا با در خانه ماندن رای می دهید و به طور تلویحی ارزش رای یک آدم تعصبی را دو برابر می کنید

  354. سلام علیکم
    الحمدالله مملکت ما بر پایه مردم سالاری دینی حرکت میکند و همیشه عزت مردم را در راس قرار میدهد و با احترام فقط مردم را دعوت میکنند تا رای بدهند ان هم بخاطر امنیت و پیشرفت خود مردم و الا اگر قرار بود که حکومت برای برپا ماندن خودش دست وپا بزند, همانند دیگر کشورهای ذکر شده در این خبر، مردم را به اجبار پای صندوق های رای میاوردند. خود ذکر این خبر مصداق این ضرب المثل هست که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. یعنی امثال این اقا که جزء دشمن‌های قسم خورده ی این انقلاب و مملکت هستند ، عملا اعتراف میکنند که حکومت در ایران بر پایه مردم سالاری دینی حرکت میکند. سایه رهبر عزیزمان مستدام.

  355. چنین اظهار نظرهای برای نفوذ فکری در ذهنیت مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز است تا با تصمیم های مشابه فوق الذکر برخی کشورها، کشور را دچار چالش کنند.
    انتخابات در ایران اسلامی همیشه اختیاری بوده و اجباری و الزام قانونی نداشته است. گرچه از نظر شرعی شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ممکن است حکم وجوب یا حرمت بگیرد اما از نظر قانون تشویق و تنبیهی در نظر گرفته نشده است. البته به نظر من مشوق هایی معنوی و مادی اگر وجود داشته باشد بهتر است ‌؛ تا نیکوکار پاداش بگیرد و عزم و اراده ی او محکم تر شود. اما قوانین سخت و تنبیهی در این برهه از زمان صلاح نیست چراکه اصل آزادی در انتخابات را زیر سوال خواهد برد.

  356. سلام وقت بخیر
    آیا واقعا قبول دارید که انتخابات در ایران اجباریه؟
    اگر انتخابات در ایران اجباری هستش پس چرا همه دوستداران نظام در تلاش هستن با منطق و استدلال،کسانی را که قصد دارند با رای ندادن اعتراض خود را اعلام کنند، را به حضور در انتخابات دعوت کنند؟ اگر اجباری بود به راحتی با تصویب قانون و جرایم سنگین تر مردم را پای صندوق رای می آوردند.
    فقط یازده دوره انتخابات مجلس برگزار شده و آمار مشارکت مردم در این انتخابات نشان میدهد که در هر دوره برخی ها پای صندوق رای نیامدن و آنها از همین مردم بوده و در همین مملکت دارند زندگی میکنن بدون اینکه از خدماتی محروم بشن یا جریمه ای پرداخته باشند.
    اگر دیگران ادعای مردم سالاری و جمهوریت را دارند ما در عمل نشان داده و می دهیم.

  357. اولین شرط افزایش مشارکت همین درک اهمیت مشارکت هست.

    باید اجازه بدهیم مردم خودشون به دنبال رشد و یا حذف یک تفکر باشند و دست مردم را در انتخاب تفکر مورد نظر خود باز بگذاریم.
    اگر مردم تأثیرگذاری نمایندگان پیشین خود را حس کنند بدون شک فعالانه در میدان انتخابات حضور خواهند داشت.

  358. فارغ از صحت و سقم مطالب مطرح شده که نیاز به اعتبار سنجی داره، این مصاحبه و مطرح کردن این مطالب میتونه با هدف تاثیر بر ذهنیت متولیان و تصمیم گیران عرصه برگزاری انتخابات مبنی بر تغییر قوانین و اجباری کردن شرکت در انتخابات باشه

    که البته با نوع مردم سالاری دینی در کشور ما در تضاده

  359. بنابر دو دلیل اصلی در سابقه ی تاریخی انتخابات در ایران اسلامی اجبار و اکراه وجود نداشته است.
    ۱-کسانی که تا به حال بنابر دلائلی در ایران در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده اند و رأی نداده اند که کم هم نیستند ، در این کشور تا کنون دیده نشده که بواسطه ی اهرم فشار و حاکمیت سلب امتیاز یا جریمه شوند یا حتی کمی از حقوق شهروندی (که اصل حقوق شهروندی تک تک مردم این است که در انتخابات شرکت نمایند)کاسته شود.
    ۲-اگر اجبار در انتخابات را در ایران اسلامی قبول نماییم به تبع این اجبار تا کنون کشورهای سلطه گر علیه ایران جبهه ها گرفته بودند،که البته با وجود عدم اکراه در انتخابات هایمان شبانه روز علیه کشور عزیزمان سنگ اندازی می کنند.
    نکته ی جالب اینجاست که نه تنها اجباری در شرکت انتخابات در کشور عزیزمان وجود ندارد بلکه حتی در انتخاباتمان کاملاً آزادیم .
    با این دو دلیل نظام دیکتاتوری هم در ایران اسلامی کاملاً منتفی می شود.چرا که عامل اصلی رژیم دیکتاتوری اکراه در رأی و رأی گیری خواهد بود.

  360. به نظرم تنها راه الزام بر شهروندان، توجیه شرعی و توضیح وظیفه و تکلیف واجب آنان است.

  361. سلام رفقا
    منافقین مزدور و خائن در تلاش هستند که تا می‌توانند فضای انتخاباتی را متشنج کنند و فضا را طوری اجبار و کراهت قرار بدن این تفکر رو القاء کنن که انتخابات تنها یک امر فرمالیته و اجباری هست ولاغیر واین رو با کشورهای دیگری شروع کردند که پیشرفت زیادی ندارن واداشتن و این تفکر که یک امر بیهوده هست وایده ای برای خود مردم نداره را می‌خواهند القاء کنند ولی به حول وقوه الهی و بصیرت مردم امام حسینی این توطئه ها به جایی نخواهد رسید

  362. این حرف با اصل آزادی در ایران مغایر است همه ی مردم ایران می‌دانند که هیچ اجباری در کار نیست و حتی اگر رای هم ندادند، هیچ تنبیهی ندارند. اینها یک مشت آدم ریز خوار غرب و دشمنان ایران و اسلام هستند که در مواقع انتخابات هر جور که شده می‌خواهند مردم را از رای دادن منصرف کنند.

    این هم یک پیام قرآنی برای آنها
    “ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم”
    خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.

  363. با سلام
    خداروشکر در ایران از اول انقلاب رای گیری تا به الان اختیاری بوده حتی آری گفتن ملت به جمهوری اسلامی

    دوستان از نشانه های اختیاری بودن رای گیری در ایران شناسنامه افرادی هستش که حتی یک مهر هم در اون ثبت نشده و الان کارمند و سرمایه دار و گاهن نظامی هستند البته بگم این قابل افتخار نیست که رای ندادن چون مطمئنن مردمی که رای دادن نظر خودشون رو اعمال کردن به اونایی که رای ندادن پس حتمن در رای گیری شرکت کنیم که شخص و عقیده ی دیگری برای ما تصمیم نگیره.

  364. خطاب به مسعود شهرکی باید گفت :
    جدییییییی میفرمائید ؟!!!
    پس این هم‌ وطنهایی که به هر دلیلی رأی نمیدن رو از کجا آوردیم؟!
    مسعودد جوووون اینجا کمپ منافقین نیست که همه چی برای مردم اجباری باشه و هر سرپیچی از دستوری جریمه داشته باشه
    اینجا مردم برای ایرانی قوی تر پای صندوق رأی میان

  365. سلام علیکم.به نظر بنده ایران تنها کشوریه که از نظر انتخابات آزاده آزاده اگه به این شکل نبود الان کسایی و من باهاشون برخورد میکنم که درمورد انتخابات صحبت میکنم میگن حاج آقا من الان چهل سالمه شناسنامم سفیدسفیده یعنی تا حالا شرکت نکردم این خودش بزرگترین ادله برای آزاد بودن انتخابات در ایرانه واینکه اگه اجبار بود شرکت در انتخابات این همه تریبون برای دعوت به شرکت حداکثری در انتخابات بی معنا بود به نظربنده شرکت در انتخابات از اوجب واجباته شهیدان عزیز برای مملکت ونظام جمهوری اسلامی و امام خامنه ای جانشونو دادن نامردیه اگه ما از اثرانگشتمون استفاده نکنیم.

  366. سلام علیکم
    اینکه مردم براساس بینش وآگاهی در انتخابات شرکت کنند به معنتی اجبار نیست .اجبار یعنی استفاده از اهرم حاکمیت ومحدودیت خدمات وتحریک جامعه برای شرکت در انتخابات که در سابقه هیچ کدام از انتخابات های ایران چنین چیزی وجود ندارد

  367. هیچگونه اجباری در انتخابات وجود ندارد چون اگر اجبار بود قطعا باید برایش مجازاتی باشه ک چنین چیزی وجود ندارد خود مردم این را وظیفه شرعی و قانونی خود میدانند

  368. معنای انتخاب کاملا مغایر با اجبار هست
    انتخابات یعنی اختیار در انتخاب فرد اصلح

  369. مردم فهیم کشورما برای رای دادن نیاز به اجبار ندارن چون خودشون میدونن رای دادنشون چه ثمرات خوبی برآینده خود و کشورشون داره

  370. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    انتخابات در کشور عزیزمان ایران اجباری نیست.از انجایی که مردم شریف ایران خودشان را شریک در بهتر شدن و رشد نظام مقدس جمهودی اسلامی ایران میدانند با ذوق و شوق در انتخابات شرکت میکنند

  371. هرچند شرکت در انتخابات یک امر شخصی بوده و حضور یا عدم حضور افراد در آن در اکثر نظام‌های سیاسی بر اساس اختیار است، ولی هستند نظام‌هایی که شرکت در انتخابات و دادن رأی در آنجا اجباری است. در نظام‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه این حضور اختیاری است از نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه و تکلیف است. به تعبیر دیگر به حضور مردم پای صندوق رأی بار ارزشی داده می‌شود و کسانی هم که در آن شرکت نمی‌کنند هیچ گونه بازخواست نمی‌شوند و به اعتبار اینکه نخواسته‌اند از حق قانونی و تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند، هیچ گاه مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند و از حقوق اجتماعی هم محروم نمی‌شوند این یعنی مردم سالاری دینی

  372. گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات
    ۱»انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است
    ۲»انتخابات در کشور ما خصوصیاتی دارد که من چند خصوصیت را که به نظرم مهم می‌آید، عرض میکنم. یکی این است که مردم برای شرکت در انتخاباتهای کشور آزادی عمل دارند. در بعضی از کشورها اجباری است؛ حتی در کشورهای غربی – اروپایی و غیر اروپایی-  اجبار هست؛ یعنی شرکت نکردن در انتخابات برای آنها هزینه دارد؛ در کشور ما شرکت نکردن در انتخابات هیچ هزینه‌ای ندارد؛ مردم آزادانه شرکت میکنند، با انگیزه شرکت میکنند، با رغبت شرکت میکنند؛ فکری دارند، دنبال فکر حرکت میکنند. این بسیار با ارزش است.

  373. انتخابات بنا به فرموده امامین انقلاب و مبانی دینی یک تکلیف است. تکلیف شرایطی دارد که یکی از آنها اختیار است، نه اجبار. تکلیف در گستره اختیار محقق می شود نه در محدوده اجبار.
    اجبار در نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی جایگاهی در انتخابات ندارد ولی تبلیغ درست و ارتقا بصیرت اجتماعی جایگاه ویژه‌ای را دارا هستند.
    از سوی دیگر نظام جمهوری اسلامی یک نظام کلان تربیتی است و اولین شرط تربیت، اختیار است و دومین شرطش راهنمایی.

  374. نفس انتخابات و مشارکت در آن، با اجباری شدن آن در تضاد هست، انتخاب ازاد و مشارکت آزادانه حق شهروندی هر شهروندی میباشد،

    این اعمال جبری را جز در کشورهای دیکتاتوری نمیتوان دید،

    الحمدلله در این ۴۵ سال بدون هیچ اجباری با شور انتخاباتی که در کشور بوده و شعور انتخاباتی که در بین مردم وجود داشته انتخابات هر سال پرشور و آزادانه برگذار شده

  375. با سلام
    الحمدالله با وجود رهبر فرزانه و حکیمی که داریم و با وجود پر برکت انقلاب اسلامی رآی دادن در کشور ما آزاد و به اختیار هست خدا رو شکر مردم فهیم کشور ما می‌دانند که رای دادن حق هر فردی هست و با عشق به وطن و مملکتشان پای صندوق های رای می‌روند و کسی رو به زور پای صندوق های رای نمی‌برند و خدا رو شکر در چنین کشوری زندگی می‌کنیم و هر روز شاهد پشرفت های کشور عزیزمان در همه ی زمینه ها هستیم

  376. همیشه به دانشجویان در دانشگاه می گویم، خیلی از کارهایی که در کشورهای به ظاهر پیشرفته توسط مردم به اجبار انجام می شود، در ایران بدون هیچ اجباری تا حدود زیادی رعایت می شود.
    انتخابات در ایران هم از همین قسم است که علی رغم اختیاری بودن، الحمدلله مشارکتی بیش از کشور های مدعی دموکراسی داد

  377. بنظر بیشتر برای نارضایتی و تقابل مردم با حکومت بحث اجباری بودن مطرح میشود.
    بحث اجبار از نظر قوانین که منتفی است و از نظر شرعی هم که هرکس تابع مرجع تقلید خویش است

  378. انتخاب نکنی باید انتخاب دیگران را تحمل کنی

  379. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می‏‌باشد. ماهیت انقلاب عظیم اسلامی ایران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پیروزی که در شعارهای قاطع و کوبنده همه قشرهای مردم تبلور می‏‌یافت این خواست اساسی را مشخص کرده و اکنون در طلیعه این پیروزی بزرگ، ملت ما با تمام وجود نیل به آن را می‏‌طلبد.

    ویژگی بنیادی این انقلاب نسبت به دیگر نهضت‏های ایران در سده اخیر، مکتبی و اسلامی بودن آن است. ملت مسلمان ایران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی‏ شدن نفت به این تجربه گرانبار دست یافت که علت اساسی و مشخص عدم موفقیت این نهضت‏ها مکتبی نبودن مبارزات بوده است. گرچه در نهضت‏های اخیر خط فکری اسلامی و رهبری روحانیت مبارز سهم اصلی و اساسی را بر عهده داشت، ولی به دلیل دور شدن این مبارزات از مواضع اصیل اسلامی، جنبش‏ها به سرعت به رکود کشانده شد. از اینجا وجدان بیدار ملت به رهبری مرجع عالی‏قدر تقلید حضرت آیت‏‌الله العظمی امام خمینی ضرورت پیگیری خط نهضت اصیل مکتبی و اسلامی را دریافت و این بار روحانیت مبارز کشور که همواره در صف مقدم نهضت‏های مردمی بوده و نویسندگان و روشنفکران متعهد با رهبری ایشان تحرک نوینی یافت

  380. این دیدگاه به درد کشورهایی میخورد که مردمانش حب وطن ندارند کشور ما کشوری اسلامی و مردمی است. مردم ما برای حفظ این کشورها فرزند داده اند جیگرگوشه هایشان را فدا کردن رای دادن که سهل هست .مردم ایران با عشق و علاقه ای به کشورشان دارند به پای صندوقهای رای می آیند و مقبولیت کشورشان را تایید میکنند ما شیعه زاده ایم در دین ما انسان آزاد خلق شده و مختار هست هر جا احساس کنیم که زیر ذره بین دشمنان هستیم پر شورتر و با شکوهتر به میدان می آییم آری همه می آییم

  381. اجبار در دادن رأی، نمود بارز دیکتاتور و مخالفت با مردم سالاری هست و با مبانی دینی ما ناسازگار.
    توصیه این شخص به اجبار، نه تنها به سود نظام اسلامی نیست، بلکه کاملا در ضدیت با مبانی اسلامی است.
    پیشنهاد ایشون در صورت تحقق، سبب مخالفت های اجتماعی و مدنی و گسستگی بین مردم می شه

  382. آیا اینکه مردم بدون هیچ واسطه ای در تشکیل حکومت اسلامی دخیل باشد کاری زشتی هست ،حال آن که رای دردادن هیچ اجباری نیست وهر کس مختار هست ولی اگر ما خودمان را کنار بکشیم بالطبع افراد سود جو در سرنوشت کشور ما دخیل خواهند شد

  383. اینکه در ایران با وجود حکمرانی ولایت فقیه انتخابات آزادانه و بدون فشار و اجبار اجرا می شود، اولا نشان از جمهوریت نظام دارد و ثانیا نشان دهنده این است که سرنوشت مردم را خودشان تعیین می کنند و نظام اسلامی کاملا متکی به همین پشتوانه است. اگر جریمه و اجبار در کار باشد نمی تواند میزان محبوبیت و مقبولیت نظام را ارزشگزاری کرد.

  384. در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک‌ بار با ارائه مدرک اصلی و معتبر حاوی مشخصات هویتی و شماره ملی مانند کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه رأی دهد. بر اساس داده‌های دستگاه احراز، شرکت و رای‌دادن فرد در سوابق سجلی رأی دهنده در سازمان ثبت احوال کشور ثبت خواهد شد.»
    #ایران_قوی
    #رای_میدهیم

  385. با عرض سلام خدمت دوستان
    بالاترین درجه شناخت دشمن شناسی است چه طرفدار نظام باشی چه نباشید
    امروز دشمنی به مردم ما می گویید که رای ندهید که انواع و اقسام جنایت ها را در حق مردم ما خصوصا در ۷۰سال اخیر انجام داده حتی زمانی که شاه از ایران رفت اورا در کشور های خود نپذیرفتند بلکه اورا به بدترین جا فرستادند تا مرد الان هم با نظام اسلامی ایران دشمنی دارند
    لذا کسی که از روی آزادگی دشمن را شناخت در انتخابات بدون اجبار شرکت می کند ولو نظام را قبول نداشته باشد

  386. انتخابات اگراجباری شود با مردم سالاری دینی و جمهوری که حضرت امام ره فرمودند در تضاداست.
    همگی در انتخابات به عشق رهبرمون شرکت میکنیم.

  387. در نظام‌ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه این حضور اختیاری است از نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه و تکلیف است. به تعبیر دیگر به حضور مردم پای صندوق رأی بار ارزشی داده می‌شود و کسانی هم که در آن شرکت نمی‌کنند هیچ گونه بازخواست نمی‌شوند و به اعتبار اینکه نخواسته‌اند از حق قانونی و تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند، هیچ گاه مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند و از حقوق اجتماعی هم محروم نمی‌شوند

  388. کسانی که ادعای دارند انتخابات تو ایران اجباری هستش هیچ دلیل نداره واین هم یک دروغ بزرگ مثل بقیه دروغ های که میگن

  389. انتخابات اجباری نیست بلکه با رای دادن نشان میدهیم که ایران یک ملت متحد است چون ما با نرفتن پای صندوق های رای به دشمنان ایران رای میدهیم

  390. مردم عزیز کشورما در برابر فتنه های دشمن هوشیارند و خود شرکت در انتخابات را برای خودشان اجبار میدانند تا در تعیین سرنوشت کشورشان سهیم باشند . وهیچ اجباری از طرف نظام بر مردم نیست که اگر بود باید مجازات هایی هم به همراه داشت اما دولت ایران همچین کاری در حق مردم عزیز نکرده و نمیکند و اختیارشرکت در انتخابات با خود مردم است .

  391. به نظر من، ایده انتخابات اجباری در ایران به دلیل معایب و تبعات احتمالی که می تواند داشته باشد، راه حل مناسبی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات نیست. مشارکت مردم در انتخابات باید داوطلبانه باشد و مردم آزاد باشند که در صورت تمایل در انتخابات شرکت نکنند.

    دلایل مخالفت من:
    ۱٫ نقض آزادی‌های فردی: اجباری کردن رای‌گیری به نوعی نقض آزادی‌های فردی است و حق انتخاب مردم را محدود می‌کند.
    ۲٫ عدم افزایش مشارکت واقعی: به نظر من، اجباری کردن رای‌گیری نمی‌تواند به طور واقعی مشارکت مردم را در انتخابات افزایش دهد.
    ۳٫ ایجاد نارضایتی: ممکن است برخی از مردم که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، به دلیل اجبار به رای دادن، ناراضی و ناامید شوند.
    ۴٫ توجه به منبع خبر: مسعود صفی زاده به عنوان عضو منافقین، سابقه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را دارد. لذا، دیدگاه او در خصوص انتخابات ایران می تواند جانبدارانه و مغرضانه باشد.
    ۵٫ مقایسه با سایر کشورها: شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. لذا، صرفا به دلیل وجود انتخابات اجباری در برخی کشورها، نمی توان این ایده را به طور مطلق برای ایران نیز مناسب دانست.

    راه حل های جایگزین:
    اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی: اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشور می تواند زمینه را برای افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم در انتخابات فراهم کند.
    افزایش آگاهی عمومی: برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی برای افزایش آگاهی عمومی از اهمیت انتخابات و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود می تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کند.
    ایجاد فضای رقابتی سالم: ایجاد فضای رقابتی سالم و آزاد در انتخابات می تواند انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات را افزایش دهد.

  392. انتخابات آزاد فقط در کشور عزیزمان است
    این به برکت نفس پاک امامین انقلاب و خون شهدای عزیزمان است
    تا پای جان از دستاورد شان حمایت می کنیم
    ان شاء الله

  393. سلام
    افراد حقیقت طلب و منصف خوب میداند که اجباری در ایران وجود.البته ماهم وظیفه تبیین و روشنگری داریم.

  394. عرض سلام و ادب و احترام
    در دین مبین اسلام هیچ اجباری برای پذیرفتن این دین مقدس وجود ندارد ولی راه رشد از راه غیررشد روشن شده است و هر فردی می تواند هر کدام را انتخاب کند،
    لااکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی (سوره بقره آیه ٢٥٦) وقتی که قرآن کریم به صراحت اعلام می کند در پذیرفتن اصل دین مقدس اسلام اجباری وجود ندارد، پس شرکت در انتخابات نیز هیچ گونه اجباری نیست و مردم می توانند آزادانه در آن شرکت کنند.

  395. رای دادن انتخاب سرنوشت کشور و آینده ملت هست و لازمه اش تحقیق و تفحص کافی و دقت در انتخاب است که این مهم در صورتی حاصل می‌شود که فرد رای دهنده با میل و علاقه در این فرآیند شرکت کند که اگر اجباری باشد ممکن است افراد بدون ذره ایی تحقیق و فقط برای اینکه مجازات نشوند در رای گیری شرکت کنند که در این صورت احتمال انتخاب های نادرست بسیار زیاد است.
    اینکه در این برهه این عضو سازمان منافقین این خبر را کار می‌کند ممکن است به انگیزه انداختن مسئولین کشور در اشتباه محاسباتی باشد.

  396. هرکس عزت و امنیت این کشور را می‌خواهد در انتخابات شرکت می‌کند.
    از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به حال انتخابات زیادی برگزار شده و با وجود اینکه اجباری برای شرکت در انتخابات نبوده، مردم فهیم و آگاه ایران با شور و شعور، با شکوه و حداکثری شرکت کرده‌اند. آفرین به این امت بصیر و عاقل

  397. سلام انتخاب با اجبار قابل جمع نیست فرد باید با اختیار کامل و با تحقیق در مورد افراد داوطلب گزینه اصلح را انتخاب کند

  398. اساسا کلا عقل هم با این نوع انتخابات اجباری مختلفه
    اصلا جمهوری اسلامی یک قسمتش جمهوری است نه اینکه ما بیایم مجبور کنیم که باید رای بدهی نه ، باید یک طوری تبیین بشود که طرف اصلا بفهمد که این حق اوست
    قطعا مشکلاتی هستش و هیچ کس هم منکر اون ها نیست ولی با رأی ندادن هیچ چیزی درست نمی شود . پیشنهاد میکنم دوستان صوت همایش یک صندوق شبهه رو گوش بدن . خیلی قابل استفاده هست.

  399. اجباری کردن انتخابات نشانه ی این است که ما می خواهیم به زور برای خودمان مشروعیت بخریم و طرح این مسأله از سوی منافقین زمینه سازی است برای انتخابات اجباری در ایران و القای این مطلب به مردم ایران که جمهوری اسلامی دیگر هیچ منطقی ندارد و شما باید به اجبار رای دهید.

  400. ان اللـه لا یغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم
    خداوند عزیز میفرمایند من وضعیت گروهی را تغییر نمیدهم تا اینکه خود آن ها تغییر را بخواهند.
    پس تغییر وضعیت کشور دست تک تک ماست..
    با انتخاب درست، سرنوشت خود را تغییر میدهیم..

  401. فرض کنیم ۹۰٪ مردم این‌طوری تویِ انتخابات شرکت کنن؛ ولی آیا باز این میزانِ مشارکت بالا در ج.ا ارزشی داره؟
    اون چیزی که نظام و حکومت ما رو از این نوع حکومت‌ها جدا می‌کنه اینِ که اون‌جا به ظاهر دم از دموکراسی و حقوق بشر زده می‌شه؛ ولی این‌جا مردمش به معنی واقعی کلمه حق انتخاب دارن، هم در اصل حضور توی انتخابات و هم در انتخاب نماینده‌ی مدنظرشون.
    مهم‌تر از این‌ حرفا، اینِ که بین مردم و نظام ما پیوند عمیق و واقعی وجود داره. ایران، تنها کشورِ توی جهانه که مردمش خودشون نوع نظام حکم‌رانی‌ کشورشون رو انتخاب کردن.
    این‌جا هیچ‌وقتْ ترس از محرومیت از خدمات اجتماعی، مثل شمشیر داموکلس روی سر مردمش قرار نداشته‌!
    پاینده باد ایران و ایرانی.

  402. واقعا یعنی فکر میکنید ملت نجیب ایران این اراجیف را قبول کنند ؟ ماهیت شماها که کاملا مشخصه … چندین ساله ازترفندهای مخلتف استفاده کردید و هربار بادشکست مواجه شدید . الانم که اجباری شدن انتخابات را پیش کشیدید در حالی که عقل سالم این را قبول ندارد چون جمهوری اسلامی از اولش هم مردمی بوده و هست و خواهد بود . و الا نیاز به اینهمه تبلیغ وووو نبود . مادام العمر خودشون انتخاب میکردن مثل کشورهای دیگر اما نظام ایران بر پایه مردم سالاری دینی بنا گذاشته شده پس خودتونو خسته نکنید .

  403. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق انتخاب را برای همه مردم به رسمیت می‌شناسد و هیچ کس را مجبور به شرکت در انتخابات نمی‌کند.
    مشارکت در انتخابات یک حق و تکلیف است و مردم باید برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند.
    عدم شرکت در انتخابات به معنای عدم رضایت از نظام نیست.ولی شرکت در انتخابات نشان دهنده این است که ما پای این نظام هستیم.
    یه سوال تاحالا کی تو ایران مجبور شده که تو انتخابات شرکت کنه ؟؟
    ولی شرکت در انتخابات به نفع خود ملت است

  404. اساسا دین مبین اسلام مخالف اجبار در دین هست و فرمایش قرآن هم لا اکراه فی الدین
    و یه قانون کلی هست که هر جا قانونی به اجبار بشود نتیجه عکس داره و داشته
    نمونه بارزش وقتی دهه شصت داشتن ویدیو ممنوع بود مردم بیشتر حریص بودن دنبالش باشن
    وقتی انتخاب آزاد باشه و به اختیار باشه استقبال بیشتر هست و نمونه های مختلفتی از این دست زیاد داریم مثل حضور مردم در پای صندوق های رای و راهپیمایی های مختلف و پیاده روی اربعین و …
    پس اگر انتخابات ما اجباری بشود بلاشک این‌همه حضور نخواهد بود و در کشورهای مختلف دیدیم با توجه به اینکه اجبار هست ولی درصد شرکت کنندگان بسیار کمتر از ایران اسلامی ماست

  405. با سلام
    اجباری بودن انتخابات در ایران بیشتر شبیه به شوخی میماند چون اصلا اجباری در رای دادن وجود ندارد از ان لحاظ که دشمن بیشتر در این مبحث کار میکند که نگذارد مردم در انتخابات شرکت کنند بیشتر مردم ایران نیز در راستای پاسخ گوی به این دشمن در انتخابات به صورت ازادانه شرکت خواهند کرد تا جواب دندان شکنی به غربیان و غرب گرایان باشد
    و اگر اجباری در انتخابات و شرکت در انتخابات بود حتما اهاد مردم متوجه این امر شده و از شرکت کردن ممانت میکردن پس این فرضیه و روش که برای بر اندازی نظام در پیش گرفته شده قطعا به جای راه نخواهد برد.انشاالله

  406. باسلام.
    طبق فرموده رهبر انقلاب انتخابات یک تکلیف دینی است و در پیشرفت کشور موثر است.در کشور انتخاباتی که طی۴۵سال گذشته صورت گرفته مردم توسط مسئولان به شرکت در انتخابات تشویق شدن ولی اجباری در کار نبوده.ان شاء الله برای پیشرفت و آبادانی کشور خودمون شرکت میکنیم و تلاش داریم که هم نوعان خودمون رو به شرکت در انتخابات راهنمایی کنیم.
    روز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ساعت۱۲:۰۴

  407. باسلام انتخابات درایران کاملااختیاری ودرفضایی سالم انجام میگیردوگرنه این همه تبلیغات کشورهای معاندبرای رای ندادن معنی نداشت، انتخابات مجلس شورای اسلامی وخبرگان بسیارمهم است سرنوشت هرکشوری راخودمردم آن کشوررقم میزنند

  408. . سرمایه‌گذاری انسانی
    انتخابات سرمایه‏گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایه‏ی سنگین و عظیمی را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است. ملت ایران سرمایه‏گذاری عظیمی را می‌کند، سپرده‏گذاری بزرگی را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‏گذاری و سپرده‏گذاری. هر رأیی که شما در صندوق می‏اندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین می‌کنید. یک رأی هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشور تر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد.
    از آنجایی که توپ خانه های دشمن دارن انتخابات را به شدت میزنند کارمون درسته و در ضمن الحمدالله ما انقلاب کردیم که از موروثی بودن در بیاد و مردم خودشون برای آینده خودشون و فرزندانشون تصمیم بگیرم
    انتخاب میکینم و فردا روزی میتونیم مطالبه کنیم

  409. باسلام
    شرکت در انتخابات نه تنها اجباری نیست بلکه کسانی هم که تا حالا رای نداده اند نیز توبیخ نشده اند.
    اما رای دادن نوعی مقابله با دشمن خارجی و داخلی که قصد براندازی و آسیب زدن به کشور ما را دارند هست و همچنین بیمه کردن امنیت کشور در قبال تهدیدها است کسی که رای میدهد نقشی در تصمیم گیری های کشور دارد بار رای درست تصمیم درست بگیریم.

  410. بنده مخالف انتخابات اجباری هستم چون با اصل و هدف جمهوری اسلامی که همون مردم سالاری دینیه در تضاده و نشانه ضعفه و اینطور تحلیل میشه که چون مردم دیگه رای دادن رو قبول نداشتن اجباریش کردن که این ضعف رو بپوشونه.و در صورتی که اجباری بشه و ۱۰۰ درصد مردم هم شرکت کنن این میزان مشارکت هیچ ارزشی نداره چون نشونه دموکراسی و مردم سالاری دینی نیست و باعث رشد مردم نمیشه

    باید مسئولین همت کنند و اوضاع رو سامان بدن در کنارش مبلغین و دوستداران انقلاب اسلامی با جهاد تبیین و تلاش شبانه روزی به طرق مختلف و با به کارگیری بروزترین روش های تبلیغ دستاوردها رو بیان کنن اون موقع مردم شریف ایران خودشون برای تعیین سرنوشتشون پای صندوق های رای میان.مردم ایران همیشه در حساس ترین لحظات شرافت خودشون رو نشون دادن.

  411. ۲۲ کشور مردم را مجبور به شرکت در انتخابات می کنند ولی جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که حتی اگر احساس کرده باشد مشارکت پایین هست هرگز اجباری در شرکت نداشته است این همان دموکراسی هست که غربی ها از آن دم می زنند ولی در عمل جهموری اسلامی عامل به آن است باید که چشم ها را باز کرد و قدر چنین نعمتی را دانست ما مشکلات زیاد داریم گرانی داریم ولی هرگز کاری نمی کنیم با رای ندادن کشورمان تضعیف شود دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود

  412. انتخابات یعنی انتخاب آزاد و اختیاری و با انتخابات اجباری مغایت دارد.

  413. کمی دقت داشته باشیم میبینیم دشمن از هر مسیری وارد میشه تا ضربه خودشو بزنه
    و خدا رو شکر احق هستند و مردم ایران را نمی‌شناسند
    البته باید بصیرت داشته باشیم و نگذاریم بعضی از افراد مغلوب تبلیغات رسانه ای دشمن بشوند
    مثلاً با این نظریه اجباری بودن انتخابات در ایران
    همه ملت میدانند که یک دروغ محض هست
    زیرا در بین مردم افرادی پیدا میشوند و میگویند من تا به حال رای نداده ام خی کدام جریمه ای شامل حالش شده؟
    فقط باید سعی کنیم مغلوب جنگ رسانه ای نسیم
    لزوم دشمن شناسی و بصیرت

  414. با سلام الحمدلله خودشان معترفند در ان کشور ها اجبار است
    در کشور ما هیچ اجباری نیست و میبینیم برخی ها رای نمیدن و هیچ اتفاقی هم نمیفته

  415. بسم الله الرحمن الرحیم
    باتوجه به اینکه مسئله انتخابات یک مسئله دینی است برای ساختن آینده خودمان وفرزندانمان
    واستقلال پیدا گردن در حق انتخاب رای دادن (یعنی ما بدون اجبار و دخیل بودن کسی میتوانیم برای اینده خودمان و فرزندانمان و مملکتمان کاری که به زعم ما خوب است رو انجام دهیم البته بعد از مشورت و تحقیق درباره فرد اصلح )
    ونمیتوان دست دست کرد ومنتظر ماند تا کسی بیاید مارا مجاب به رای دادن کند باید خودمان تلاش کنیم برای آبادانی این مملکت
    با رای دادن عزت ملی و عزت مردم حفظ میشود و با اقتدار و صلابت کمک به رشد این مملکت میکنیم

  416. مطرح کردن اجباری شدن انتخابات در این زمان تنها هدفی که می‌تونه داشته باشه تلاش برای کاهش مشارکت هست چرا که از اساس و فارق از هر مسئله‌ای اجبار با روحیه آزادگی و حریت مردم ایران سازگاری نداره
    البته از وجود اجبار رأی دادن در کشورهای مختلف دنیا به خوبی میشه استفاده کرد و اهمیت رأی دادن رو برای مردم تبیین کرد، اینکه رأی دادن علاوه بر اینکه یک وظیفه هست یک حق مهم هست که اگر از این حق استفاده نکنیم عرصه رو باز گذاشتیم که بقیه به جای ما تصمیم بگیرن و اونوقت رضایت یا عدم رضایت ما هیچ تأثیری نخواهد داشت و ما عملا مغلوب نظر بقیه خواهیم بود چرا که تا به حال در هیچ کجای عالم صدای معترضین خاموش به گوش کسی نرسیده و تأثیری نداشته.. پس بهترین اعتراض حضور در پای صندوق رأی و رأی دادن به جریانی هست که مخالف جریان مغلوب و بی‌انگیزه و خودباخته هست…

  417. هدیه‌ی امام
    انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‌ی اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‌ها و خاطره‌ها به شکل خلافت‌های موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال می‌کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‌رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‌شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‌ی ما تحقق بخشید
    مردم خودشون برای آینده شون تصمیم میگیرن و فردا روزی مسئولین باید جوابگو باشن

  418. رای دادن یکی از حقوق مهم و اساسی مردم در یک جامعه است. این فعالیت نه تنها به مردم اجازه می‌دهد تا در تعیین سرنوشت کشور خود شرکت کنید، بلکه نیز مردم را قادر می‌سازد تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل اعلام کند رای دادن تأثیر مستقیم و مهمی بر روند تصمیم‌گیری‌ها دارد و باعث می‌شود که نظام سیاسی بهتر و پاسخگوتر شود.
    رای دادن یک فرصت برای تحول و بهبود جامعه است که هر شهروند باید از آن بهره‌مند شود.
    و مردم با رای خود به فرد اصلح می توانند وضعیت جامعه را بهبود بدهند و در ارتقا سطح کشور سهیم باشند

  419. انتخابات را از دیدگاه شهید پر افتخار ایران حاج قاسم عزیز دیدم که می گوید جمهوری اسلامی حرم است و شهید همتی که می گوید ببینید دشمن کدام ناهیه را می کوبد همان راه درست است و اگر این کلام را کنار کلام مبارک حضرت آقا بگذارید که شرکت در انتخابات بر همگان واجب است به این نتیجه می رسید که در انتخابات شرکت کنید و به بقا و قوت و صلابت حرم جمهوری اسلامی رای بدهید.

  420. بسم الله الرحمن الرحیم
    انتخابات در ایران کاملا آزاد و شفاف است، هر کسی با میل خودش می خواهد در انتخابات شرکت کند یا نکند.
    تمام مراحل انتخابات با حضور کاندیداها و نمایندگان آنها و نماینده دستگاه های نظارتی انجام می شود چه در اخذ رأی و چه در شمارش آرا، کاملا هماهنگ و شفاف صورت می گیرد.
    اما اینکه شبهه “انتخابات اجباری” را می کنند بسیار حرف مضحک و خنده داری است که بار اول نیست. دشمنان این نظام و مردم، برای اینکه چیزی گفته باشند دست به این اراجیف میزنند. ولی بنده به عنوان یک شهروند نظام جمهوری اسلامی ان شاءالله حتما در انتخابات شرکت می کنم و از همه همشهریان عزیزم دعوت می کنم که برای عصبانی کردن بیشتر شیطان بزرگ، هر چه باشکوه تر در انتخابات شرکت کنند تا دل امام زمان عج و نایب بر حقش و مستضعفان عالم را شاد کنند و عمل صالح در پرونده شان ثبت کنند تا آمریکا و ایادی اش در عصبانیت از دست شما بمیرند.

    # مشارکت_ حداکثری
    # انتخابات _ آزاد
    # ایران _ قوی🇮🇷🇮🇷

  421. سلام
    افراد جامعه نباید نسبت به همدیگر و نسبت ب کل جامعه بی تفاوت باشند و باید در قبال هم دیگر مسئولیت اجتماعی داشت در این صورت هست که جامعه هم شکوفا می‌شود ولی در عین حال نباید با این تفکر کاری کرد که منجر به سلب آزادی در رفتار اشخاص شود چون که آزادی افراد از جمله حقوق مدنی می باشد که سلب آن باعث لغویت حقوق میشود .در اسلام هم اشخاص نسبت ب مسائل اجتماعی تشویق شدند و حتی در برخی موارد ثواب اخروی هم داده شده اما اجباری در کار نیست.

  422. رای‌ گیری اجباری روشی است که در بعضی کشورها، بطور قانونی مردم را مجبور به شرکت در انتخابات نموده و در صورت شرکت هر شهروندی، امتیازات و خدماتی تعلق می گیرد و در صورت عدم شرکت، وی را با مجازات‌های مختلفی چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی مجازات می‌کنند.
    انتخابات در ایران به صورت دموکراتیک برگزار می‌شوند و شرکت در آن اجباری نیست. اما شرکت در انتخابات می‌تواند به عنوان یک وظیفه شهروندی و مسئولیت اجتماعی مورد تشویق و حمایت حکومت قرار گیرد.

  423. این افراد دنبال آشوب هایی هستن که ناقص برنامه ریزی نشدن و واقعا با برنامه عمل میکنن اما یک چیز هست که فوق اراده هاست و انها را خنثی میکند و همان اراده الهی هست که در طولش اراده ملت شریف ایران هست، این نظر صیفی یعنی در ایران دلبخواهی هست منتهی به مخاطب القا میکنه که باید درمورد انتخابات ایران نظر منفی بده

  424. رای دادن نشان بلوغ سیاسی می باشد و از آنجا که مردم همه در یک سطح از شعور نیستند و ممکن است به بلوغ سیاسی نرسیده باشند لذا اجبار به رای عملی مذموم شمرده می شود و باید فقط کسانی که دارای بلوغ فکری و سیاسی رسیده اند در مدیریت امور کشور تاثیر گزار باشند

  425. سلام
    اعتقاد شخصیم اینه برای هرکاری باید فرهنگ سازی اول صورت بگیره و اگه این فرهنگ جابیفته بین مردم هیچی نمیتونه مانع رای دادن بشه وما خیلی وقتا از اجباری کردن بعضی کارها نتیجه عکس گرفتیم.
    باید اینو جا بندازیم هیچ رای بی تاثیر نیست

  426. مهمترین چیزی در مورد انتخابات صورت گیرد نشان دادن اهمیت رای دادن است
    این رای دادن نشان می‌دهد که یک کشور روح دارد و هنوز زنده هست و نشانه بارز انقلاب دموکراسی در تمام دنیاست ..

  427. اجبار در رای مردمی بودن حکومت اسلامی را زیر سوال می برد اما باید راهکارهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی برای این موضوع اندیشیده شود

  428. درس معلم ار بود زمزمه محبتی
    جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
    برنامه ریزی برای مشارکت مردم در انتخابات امری نیست که در دمادم برگزاری شروع به تبلیغ ان کرد بلکه باید زیر ساخت های مشارکت مردم (از قبیل آگاهی به صرورت نظام اسلامی و تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی و…) پیش از ایام انتخابات صورت گیرد تا مردم با دغدغه حفظ نظام اسلامی و پر شور اشتیاق شرکت در انتخابات داشته باشند.

  429. باید مردم به این درک برسند که رای هر فرد در حفظ امنیت کشور موثر است، و شرکت در انتخابات را امری عقلایی ومنطقی محسوب کنند.

  430. با سلام
    در کشوری که مردم سالاری حرف اول را میزند و رای دادن طبق اختیار خود افراد است و اجباری در کار نیست، و این کشور به عنوان یک کشور مسلمان در جهان شناخته شده، باید هر فرد خود را موظف کند که رای بدهد،برای بقا این اسلام و امت اسلامی

  431. با سلام؛ اجباری بودن انتخابات با ذات و هدف برگزار کردن انتخابات منافات دارد. چرا که انتخاباتی مایه مباهات است که مردم به اختیار در آن شرکت کرده باشند و آزادانه گزینه و فرد مدنظر خود را انتخاب کرده باشند. اما با اجباری کردن انتخابات اولا که هدف از برگزاری انتخابات زیر سوال میرود و ثانیا جلوی رشد و پیشرفت فکری اجتماعی مردم را خواهد گرفت.

  432. متأسفانه بسیاری از اقشار مختلف جامعه این ذهنیت را دارند که در کشورهای دیگر غیر از ایران عزیز اسلامی، آزادی و جمهوریت به معنای حقیقی خودش وجود دارد و این مطلبی است که خود آن کشورها با تبلیغات بسیاری که انجام داده اند، این ذهنیت را برای بسیاری از افراد خصوصا بخشی از جامعه دانشجویان ایجاد کرده اند و در مقابل برای ایران اسلامی کاملا با سیاهنمائی پرداخته اند. این در حالی است که شهروندان ایرانی به وجدان خود دریافت می کنند که هیچ یک از خدمات اجتماعی مشروط به شرکت در رأی گیری نبوده و نیست و بر خلاف ادعای رسانه های پرقدرت آنان، ایران اسلامی است که کاملا مبنی بر آزادی در انتخاب اداره می شود و همه اقشار با اختلاف سلائق خود کاملا می توانند آزادانه به انتخاب بپردازند و احزاب مختلف سیاسی نیز می توانند در عرصه انتخابات دارای نماینده باشند.

  433. با احترام،

    در مورد انتخابات در ایران، می‌توان گفت که انتخابات در این کشور اجباری نیستند و شهروندان حق انتخاب دارند. شرکت در انتخابات یکی از حقوق اساسی شهروندان است که به آن‌ها امکان می‌دهد در تصمیم‌گیری‌های عمومی و انتخاب نمایندگان خود دخالت کنند.

    انتخابات در هر کشوری فرصتی برای انتخاب نمایندگان مردم و تعیین سیاست‌های عمومی است. در ایران نیز، انتخابات به عنوان روشی برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و شوراهای شهری و روستایی برگزار می‌شوند. این انتخابات فرصتی است که شهروندان بتوانند نظرات و ارزش‌های خود را از طریق رأی‌گیری بیان کنند.

    شرکت در انتخابات فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، امکان تعیین سیاست‌های دولتی و مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگانی که از طریق انتخابات انتخاب شده‌اند، وجود دارد. همچنین، شرکت در انتخابات به شهروندان امکان می‌دهد تا نمایندگانی را که بهترین نیازها و مصالح آن‌ها را در نظر می‌گیرند، انتخاب کنند و در تصمیم‌گیری‌های عمومی دخالت کنند.

    بنابراین، انتخابات در ایران فرصتی برای شهروندان است تا نظرات خود را بیان کرده و نمایندگانی را که معتقدند بهترین سیاست‌ها و مصالح عمومی را به تصویب می‌رسانند، انتخاب کنند.

    با تشکر از شما

  434. شرکت در انتخابات یک حق است برای هر فرد که در ایجاد فرصت به نفع مصالح کشور انسان سهیم باشد ، حقی است که عبور از آن و گذشتن از آن باعث فوت این فرصت عمومی می‌شود پس اخلاقا انسان نباید با زیر پاگذاشتن این حق سبب اتلاف فرصت عمومی شود ، از این جهت شرکت در انتخابات واجب اخلاقی است

  435. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس سابقه و سنت‌های اجتماعی جامعه ایران نیز یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای شرکت مردم در سرنوشت خویش، برگزاری انتخابات در نظر گرفته شد؛ به‌طوری که در طی سه دهه نظام جمهوری اسلامی ایران به‌طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است. تا سال ۱۳۷۷ رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از طریق آرای عمومی انتخاب می‌شدند و از آن سال به بعد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز به جمع انواع انتخابات کشورمان افزوده شد

  436. باسلام اجبار کردن مردم به رای دادن مردم سالاری دینی را زیر سوال میبرد اما اگر برای مردم به درستی روشنگری شود که رای حق مسلم هر ایرانی است وتکلیف شرعی وعرفی است که درانتخابات شرکت کنند ولواینکه برگ رای راسفید درصندوق بریزند قطعا مردم ما مردمی فهیم وباغیرتند ودرسرنوشت کشور شان بی تفاوت نخواهند بود

  437. حکومت های برپایه دموکراسی مبنا را بر رای مردم قرار می دهند حکومت هایی که مردم نقشی در آن نداشته و فقط می خواهند رضایت مردم را در انتخاب افراد نشان دهند ، مردمی نبوده و رای دادن را اجباری کرده
    ولی حکومت ما مردمی بوده و نقش مردم موثر است به اصطلاح مردم سالار دینی و مردم خود را در نقش و پیشرفت کشور سهیم می دانند و وظیفه ی خود می دانند .
    حکومت قدرت خود را از مردم می گیرد و عدم مشارکت مردم قدرت را هم از مردم و هم از حکومت می گیرد

  438. انتخابات درکشور رفراندوم ملی است وباید شرکت کنیم واین شرکت کردن رمز ماندگاری وپیروزی ایران عزیزمان خواهد شد،انتخابات درکشور ما یک امری کاملا اختیاری است ودرفضایی سالم وبه دور از تنش برگزار میشود؛

  439. به نظر بنده انتخابات اجباری با دموکراسی اسلامی سازگار نیست و منافات دارد.البته واقعا اگر مردم را به این باور برسانیم که رائ آنها تاثیر بسیاری در آینده آنها دارد قطعا همه شرکت خواهند کرد و نیازی به اجبار نیست

  440. باسلام اتفاقا این که درکشورهای دیگر جریمه وجود دارد حتی کشوری مثل انگلستان،نشان دهنده آزادی درکشور ما وبلوغ جمعی هست که بدون این اجبارها مردم مشارکت خوب وفعالی درانتخابات دارند وازاکثرکشوزهای دنیا بالاتر مشارکت می کنند .به هرحال مردم ایران خود می دانند اجباری درمشارکت نیست وتعصب به وطن وارادت به رهبر آنهارا پای صندوق می کشاند

  441. انتخابات در کشور یک امری مهم و سرنوشت ساز برای کشور هست
    اجبار برای رای نیست .
    یک اختیار هست ک مردم با انتخاب درست ب آینده و پیشرفت کشور باهم سهیم مشارکت دارند ؛

  442. حضور در انتخابات وظیفه ای است که به گردن ما نهانده شده وحق است که بر گردن تک به تک ماست پس پس خود شخص باید بر خود واجب واجباری بداند حضور را اگر خود شخص این حق را را بخواهد زائل کند مرتکب ظلم به خود وهم نوع خود شده پس انتخابات اجباری ندارد اینکه انتخاب اجباری باشد صحیح نیست

  443. جمهوری اسلامی از وقتی پابه عرصه حضورگذاشته برمبنای مردم سالاری دینی بوده و همین ویژگی این حکومت راازدیگرحکومت هامتمایزمیکند

  444. کشور ما یک کشور اسلامی است و هر کاری هم که موجب برپا داشتن و سرافرازی پرچم اسلام شود باید انجام دهیم و حضور در انتخابات هم موجب اقتدار ملی خواهد شد واز آنجایی که ما مردم سالاری دینی را شعار انقلاب میدانیم پس باید در انتخابات حاضر شویم و رای دهیم

  445. انتخابات اجباری در کشور جمهوریت رو زیر سوال میبرد
    مردم باید آزادانه مشارکت کنند
    در ایران انتخابات با حضور حداکثری سبب رقابت ،سلامت ، امنیت و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور تاثیر گذار هست و سبب برجستگی کشور در تمام امور در سطح بین الملل میشود

  446. انتخابات برای ما یک فرصت و برای دشمنان ما یک تهدید خواهد بود و ما قطعا از این فرصت برای اقتدار کشورم استفاده خواهیم کرد و در انتخابات شرکت خواهیم کرد

  447. اصولا موضوع انتخاب با اجبار سازگار نیست . و مطلب دیگر اینکه حضور اثر گذار با حضور نمایشی خیلی فرق دارد . هر چند در حضور موثر هم نمایش وجود دارد اما این نمایش برخاسته از عمق جان هست و اثرگذار . بله برای حضور نمایشی اجبار هم یکی از راهکارههاست .

  448. انتخابات هم حق است و هم تکلیف ،به وسیله همین انتخابات هست که امنیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و…ایجاد میشود،انتخابات یعنی مردم در امورات کشور نقش دارند و دموکراسی به معنای واقعی یعنی همین انتخابات آزادکه در کشور ما ایران انجام میشود.

  449. شرکت در انتخابات در ایران به خاطر مردم سالاری هیچ وقت اجباری نبوده ولی هر کس خودش به خاطر امنیت، استقلال و انتخاب فرد اصلح باید شرکت کنه

  450. تجربه نشان داده است ایرانیان منافع ملی خود را با هیچ چیزی معاوضه نمی کنند.
    حس غرور ملی غیرت، عزت و شرف حس مشترک ملت ایران است.
    درود بر ایران و ایرانی
    چوایران نباشد تن من مباد.

  451. انتخابات در ایران اجباری نیست بلکه یک حق هست که به افراد داده شده تا برای آینده ی خودشان تصمیم گیری کنند و اصل اسلام مخالف اجباری بودن چنین موردی است ، منتهی انجام آن یکی از واجب ترین موارد است و اصل جمهوریت به همین شرکت در انتخابات است و تعیین سیاست های آن

  452. حق رای داشتن نتنها اجبار نیست بلکه اوج پیاده کردن دموکراسی در اون کشور است
    اینکه مردمی خودشون میتونن در انتخاب مسوولین کشورشون دخیل باشن اوج احترام به آنهاست
    هیچ گاه قانونی که نشان دهنده ی اجباری بودن انتخابات در ایران باشد وجود ندارد
    بلکه مردم فهیم ایران بخاطر حفظ نظام و ارزش ها و به پاسداری از خون شهدا همیشه داوطلبانه در پای صندوق های رای حاضر می شوند.
    هر عقل سلیمی

  453. بسم تعالی
    شرکت در انتخابات در ایران از لحاظ اجتماعی یک امر اجباری نیست ، چون امری می شود گفت که اجباری است که عدم شرکت و عدم انجام آن کار باعث عقاب و ضمانت اجرایی داشته باشد.و مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی باشد، اما در ایران اینطور نیست.
    و یک حق است که طبق یک شرایط برای افراد قائل می‌شود. یک حق انتخاب است.
    اما از لحاظ اخلاقی و دینی یک فرضه و واجب است.

  454. باسلام و احترام
    کشورایران با رأی و مشارکت مردم تا به الان در برابر ابرقدرتهای جهان ایستاده و ایستادگی میکند ،وهرکشوری که رإی مردمش را ازدست بدهد محکوم به زوال است بنابراین به نظر بنده هر ملتی که بخواهد در آرامش و آسایش درکشورش زندگی کند باید نسبت به مسائل مهم کشورش مانند انتخابات و.. اهمیت بدهدو دران مشارکت کند.

  455. هر عقل سلیمی حق رای دادن داشتن رو یک امتیاز تلقی میکنه نه اجبار

  456. انتخابات یک عقیده است نه اجبار

  457. حکومت در کشور ما بر اساس مردم سالاری دینی است واین مردم هستن که با اختیارانتخاب میکنن چه کسی سرکار بیاد وبرای کشور تصمیم بگیره نه اینکه از روی اجبار باشه، اطراف همه ما هستن کسانی که تا حالا رای ندادن وهیچ ممنوعیتی برای استفاده از خدمات دولتی نداشتن وحتی هیچ مجازاتی هم نشدن بلکه از همان خدماتی که نتیجه انتخاب دیگران هست آنها هم استفاده میکنند،ثانیا همه ی این اخبار وهجمه های دشمن بخاطر ترسی هست که از غیرت همین مردم دارد ومیداند مردم ایران حتی اگر به بعضی شرایط من جمله وضعیت اقتصادی معترض باشند سر بزنگاه پشت نظام وحکومت هستن و چون امنیت کشور و آسایش وامنیت خود را در گرو امنیت نظام وحکومت اسلامی میدانند پشت نظام را خالی نمیکنند، شرکت پرشور در انتخابات سال های قبل وحضور هرسال پر رنگ تر از سال قبل گواهی تاییدی است بر این سخن.

  458. انتخابات در ایران کاملا آزاد است و هیچ اجباری درآن نیست ساده ترین دلیل بر این اختیار هجمه ها و کمپین ها و هشتک هایی است که برای ترغیب مردم ایران به رای ندادن وجود دارد.(چون اگه اجباری بود هیچ کس به حرف این معاندان عمل نمی کرد که باعث محرومیتش از امکانات عمومی بشود)

  459. باسلام واحترام خدمت بزرگواران
    در هیچ کجای دنیا به اندازه کشورما مردم سالاری ودمکراسی اجرانشد کشور ماخودمردم ایران رابه اقتدار رساندن نه کشورهای بیگانه و درجایی که مردم پشتوانه نظام باشن به مملکتمون آسیبی. نمیرسه

  460. در مورد خااااارج این حرفا رو میزنییید؟!!!!
    خیلی ناراحتن برگردن😂😂😂😂

    خارج از شوخی ، شرکت در انتخابات یه جور نماد رضایت مردم و اقتدار کشوره وقتی به زور کسی رو میبرن پای صندوق رأی خب ‌‌چه ارزشی داره؟!
    واقعا در ایران خیلی آزادی بیشتره🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  461. بنابر قوانینی که در ایران وضع شده است شرکت در انتخابات حق همه ی شهروندان است و هیچ فرد یا نهادی نمیتواند این حق را از شهروندان سلب کند و این حق یک حق اختیاری است که به شهروندان داده شده است و هیچ قانونی آنرا اجباری ندانسته است و هیچ قانونی نمیتواند شهروندان را وادار به شرکت در انتخابات نماید تا چه رسد به اینکه شهروندان را از حقوق اجتماعی و شهروندی از جمله خروج از کشور یا تحصیل منع کند اما در کشورهای نام برده شده شرکت در انتخابات اجباری است و این اجباری بودن در قوانین آن کشورها قرار داده شده است و اما انجام یک چنین مصاحبه هایی در آستانه انتخابات به نوعی تحریک مردم به عدم شرکت در انتخابات به بهانه اجباری بودن انتخابات است و از طرفی تلویحاً خواسته خود را به جامعه القاء میکنند که در صورت حاکمیت بر جامعه ای انتخابات اجباری جزء قوانین آن جامعه است

  462. سلام علیکم
    در کشوری که مردمی شهید پرور و حافظ اسلام دارد مردمی که داوطلبانه در کمک رسانی ها شرکت میکنند کمی سابقه و کارنامه مردم کشور ما رو دقت کنند متوجه میشن که مردم سالاری در کشور ایران حاکم هست
    اینکه مردم در انتخابات سرنوشت ساز کشورشون به اجبار شرکت کنند بی اساس هست از پیر و جوان در صفهای طولانی میایستند تا دست بیگانگان رو از کشورشون کوتاه کنند وتا به امروز موفق بودند

  463. ولی با توجه به ۴۵ سال گذشته هیچ وقت چنین کار هایی و چنین اجبار و مجازات هایی برای مردم ما در نظر نگرفته شده و دلیل آن مشخصه
    به نظر من مردم ما با علم و آگاهی رأی می‌دهند و برای حفظ کشور و استقلال و بخاطر حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی خودشان شرکت می‌کنند
    و این مطلب بخوبی می‌رساند که فهم سیاسی مردم روز به روز بالارفته و اهمیت تصمیم و مشارکت مردم در رأی دادن رو خوب فهمیده اند.
    ان‌شاءالله همه باهم برای ایران قوی پای صندوق های رأی حاضر می‌شویم✌️

  464. با سلام و احترام
    رأی دادن در ایران اجباری نیست …اما رأی ندادن هیاهو و جنجال نداره…
    حالا دشمن داره هیاهو می کنه …
    چرا پیشاپیش داد میزند و هیاهو می کند؟؟؟
    زیرا رأی ندادن ،هدف دشمن ، برای تخریب قدرت منطقه ای و تضعیف قدرت ملی مردم ایران است.
    چرا؟؟
    چون میدونه رأی دادن یعنی اقتدار مردم ، یعنی امنیت و آرامش مردم…
    حواسمون باشه ، دشمن داره فتنه انگیزگی می کنه….
    وظیفه ما ایستادن مقابل فتنه است ،
    محکم می ایستیم و
    رأی میدهیم ،زیرا وظیفه ملی و مذهبی ماست ،
    و با افتخار و شجاعت هم اعلام میکنیم که رأی میدهیم .
    به لطف خدا ان شاءالله این فتنه هم با هوشیاری من و شما ومردم بزرگوار ، نقش برآب خواهد شد و دشمن شکست خواهد خورد…
    من‌ رأی میدهم !
    این ” اعلام رای دادن ” برای شکست فتنه ی دشمن است . پس همه ما با دلیری و شجاعت اعلام میکنیم که،

    ما رأی میدهم!!!

  465. مسئله حضور مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب جزء موارد لازم و ضروری است و اکنون که جنگ گسترده تبلیغاتی برای کم‌رنگ کردن حضور مردم در صحنه اثرگذاری اجتماعی بر پا شده است، با جهاد تبیین باید اثر حضور مردم و لزوم حضور آنها را گوشزد کرد که خود بهترین راهکار برای افزایش شرکت است و الان که که حضور در انتخابات اجباری نیست ارزش دارد و پشتوانه نظام است و الا شرکت در انتخابات با جریمه و تهدید که نمی توان پشتوانه حساب قرار داد.

  466. اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
    جواب: “و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون” (یونس – ۸)
    راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن

  467. سلام
    انتخابات اجباری، نقض حقوق و اختیارات فردی است. در واقع انتخابات اجباری همان دیکتاتوری مدرن می باشد که برای فریب افراد به اینکه حکومتشان دموکراسی است انان را اجبار به انتخابات می کنند. بهترین دلیل آن همین فرد می باشد که خود جز یکی از دیکتاتورترین گروهک های تروریستی عالم می باشد و الان به طرفداری انتخابات اجباری سخنانی را بیان می کند. میزان مشارکت مردم در انتخابات ازاد نشان دهنده استقبال مردم از آن حکومت است نه اینکه انتخابات اجباری باشد.

  468. یکی از اساسی‌ترین شعار های انقلاب اسلامی ایران ، شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی است ، این شعار در عین خلاصه بودن گویای ماهیت این نظام است ، بدون شک انتخابات اجباری با آزادی که در این شعار بیان شده در تضاد است و مخالفت دارد ؛ از طرف دیگر همیشه از ابتدا انقلاب وقتی به مناسبت های راهپیمایی و یا انتخابات می رسیم ، این دو مناسب را به عنوان میزان حمایت و محبوبیت مردم کشور از این نظام می دانسته و همیشه باعث درخشش بیشتر انقلاب اسلامی در دید جهانیان شده است ؛ با اجباری شدن انتخابات دیگر حضور و مشارکت مردم در انتخابات ها سند افتخاری برای این نظام نخواهد بود و شور و شوق و هیجان مردم هم نسبت به این رخداد ازبین خواهد رفت .

  469. بسم الله الرحمن الرحیم
    در انتخابات همگی شرکت مینماییم
    از گذرفتنه ها عبور خواهیم کرد برای کشوری قوی و مقتدر
    دشمن را ناکام میگذاریم

  470. اجبار در رای خلاف جمهوریت هستش ، و در ایران این کاملا قابل درک که کسی مجبور به رای دادن نیست اما موظف به رای دادن هست

  471. با عرض سلام و تبریک ایام شعبانیه
    ممکنه در خیلی از کشورها انتخابات و رای دادن اجباری باشه ولی در کشور جمهوری اسلامی ایران ،اجباری بودن رای و انتخابات با جمهوریت منافات داره و با کمی تحقیق وبررسی در ادوار مختلف انتخابات مشخص میشه که مردم خوب ایران با اختیار و رضایت قلبی خود در انتخابات شرکت کرده اند تا در سرنوشت کشور شریک باشن…
    در آخر شرکت در انتخابات یک امتیازه برای شخص شرکت کننده و هیچ جریمه ای برای عدم شرکت در انتخابات در مواد قانون اساسی ایران وجود نداره که اگر وجود میداشت بایستی به مانند کشورهایی که انتخابات اجباریه و موادی درباب مجازات و جربمه عدم شرکت انتخابات دارن ، موادی آورده میشد به عنوان سند و دلیل برای اجباری بودن انتخابات ایران….

  472. دشمن جمهوری اسلامی وسط انتخابات میگه: آی مردم بدونید بعضی کشورهای پیشرفته انتخابات اجباری دارن و صد البته که خیلی هم خوبه
    بعد همه جا، کلمه‌ی اجباری تیتر میشه
    قراره با شنیدن کلمه‌ی انتخابات، به جای دو واژه‌ی حق و تکلیف، کلمه اجبار به ذهن مخاطب خطور کنه

  473. رای دادن در مملکت ما، یک حرکت سیاسی صرف نیست؛ بلکه یک عبادت و فریضه می باشد.

  474. سلام اصلا چنین نمی باشد رای اجباری نیست ،،رای دادن برای خودمان است برای برپایی نظام و دولت است رای دادن برای امینت و ارامش خودمان است

  475. در مدل مردمسالاری دینی رای اجباری نیست و اساسا رای اجباری توهین به شعور جامعه محسوب میشود و مردم در اندیشه امام و رهبری رکن مهم مردمسالاری هستند و رای دادن هم حق مردم است و هم در یک نگاه مسوولیت پذیر، تکلیف انهاست و افراد اگاه از تاثیر انتخابات بر سرنوشت کشور و امنیت ملی کشور غافل نیستند

  476. اینکه بخواهیم رای اجباری را به مردم القا کنیم مخالف جمهوریت است و ضعف و قدرت هر حکومتی پشتوانه مردمی آن است و برای اینکه بخواهیم پشتوانه مردمی با آمار رای دهندگانی که به اجبار رای دادن درست کنیم ،این پشتوانه حاصل نمی شود، بلکه تنفر و انزجار مردم از حکومت بدست می آوریم، بهتر اینست که با آگاه سازی مردم نسبت به اینکه اگر رای بدهند چه تاثیری در معیشت و زندگی اجتماعیشون می گذارد خود مردم مشتاقانه به پای صندوق های رای می آیند.

  477. انتخابات کشور یک مسئله و امری غیر قابل اجبار هست
    و مردم باید برای پیش بورد اهداف کشور دست ب دست هم بدهند و اختیارانه در این امر و مسئله مهم کشور شرکت کنند

  478. اولین دلیل رای ندادن نا امید بودن از اصلاح و آینده است و قسمت زیادی از این ناامیدی رو رسانه های معاند با نظام و سکوهای خارجی در جامعه به صورت ٢٤ ساعته و ٣٦٥ روز سال تزریق می کنن
    اول بایستی توانایی ناامید کردن مردم رو ازشون بگیریم بعد بشینیم ببینیم چه مسائلی با اندازه واقعی و نه اغراق شده وجود داره تا حلش کنیم

  479. رای اجباری مخالف مردم سالاری دینی ودموکراسی در کشور ماهست واین خبر کاملا کذب ومتناقض با الگویدموکراسی در کشور مامی باشم ودشمنان وقتی راهپیمایی ۲۲ بهمن را دیدن واز حضور پرشور مردم بهت زده شده ودچار یاس وناامیدی تمام روبه کذب ودروغ اوردن

  480. نکته ای که قابل توجه هست این است که انتخابات در ایران اجباری نبوده و نظام جمهوری اسلامی هیچ اجباری برای انتخابات و رای دادن ندارند ولی مردم آن را یک وظیفه ی عقلی و شرعی و عرفی و ملی می دانند و به همین دلیل انتخابات ایران جلوه ی بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است و مردم برای تعیین مسئولین کشور در قوه ی مجریه و مقننه شرکت می کنند.

  481. کسی که ادعایی میکند باید دلیل بیاره، اجباری در نظام جمهوری اسلامی برای رای دادن هیچ وقت نبوده و شاهد آن هم حضور خود مردم است

  482. اصل واژه «رای» و«انتخاب» با اجبار منافات دارد آن هم در عصری که ایرانی خود را در اوج استقلال وآزادی می بیند. استقلالی که برخواسته از همین رأی و انتخابات است که امام راحل با انقلاب به مردم ایران هدیه داد. انتخابات ومشارکت حدأکثری امتداد آزادی است وآزاد خواهیم ماند.

  483. دموکراسی و رفراندوم یعنی مردم سالاری پس مردم حق انتخاب دارند و می توانند با شرکت خویش سرونشت خود را مشخص کنند این حق ازادی با اجبار در رای گیری در تضاد هست ایران به عنوان یک کشور مردم سالار و حکومتی که به مردمش حق انتخاب حاکمانش را داده هست به عنوان نماد ازادی هست ولی برخی کشورهایی که به اجبار مردم را به شرکت در انتخابات وادار میکنند فقط اسم ازادی و دموکراسی را یدک میکشند

  484. اجبار کردن در رأی گیری در کشور ایران جواب نخواهد داد و سبب کشمکش های فراوانی خواهد بود بخاطر این که همواره شرکت در انتخابات مهر تایید بر حاکمیت است و اگه اجبار بشود به شرکت در انتخابات این شبهه را در ذهن می‌اندازد که حکومت مقبولیت خود را از دست داده است و برای همین به سمت اجبار رفته است و همین سبب نا آرامی ها و سبب استفاده دشمن خواهد بود

  485. به خلاف کشورهای دیگر، جمهوری اسلامی ایران حق رای را برای مردم خود چه مرد و چه زن بصورت اختیاری قرار داده است. اگر اجباری و یا جریمه ای در کار بود، کسانی که رای نمیدهند، به صراحت و متاسفانه با افتخار دم از رای ندادن نمیزدند..
    دشمنان شکست خورده ما برای اینکه این حرم امن(جمهوری اسلامی ایران) توانسته بدون جبر مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کند، به یاوه گویی پرداخته اند.😎

  486. انتخابات در ایران علاوه بر اینکه این حضور اختیاری است از نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه و تکلیف است. به تعبیر دیگر به حضور مردم پای صندوق رأی بار ارزشی داده می‌شود و کسانی هم که در آن شرکت نمی‌کنند هیچ گونه بازخواست نمی‌شوند و به اعتبار اینکه نخواسته‌اند از حق قانونی و تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند، هیچ گاه مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند و از حقوق اجتماعی هم محروم نمی‌شوند.

  487. ۱: هر ادعایی نیاز به اثبات دارد
    به چه دلیل می گویید: انتخابات در ایران اجباری است ؟
    کدام ماده قانونی دلالت بر اجباری بودن انتخابات در ایران دارد ؟

    ۲:شواهدی وجود دارد که انتخابات در ایران اجباری نیست:
    الف: اگر انتخابات در ایران اجباری بود در طول انقلاب درصد رای دهندگان بیشتر می شد ولی این طور نبود مثل بستن کمر بند هنگام رانندگی

    ب: خیلی از افراد در انتخابات گذشته شرکت نکردند ولی ندیدیم به این علت از حقی محروم شده باشند و یا جریمه ای پرداخت کرده باشند یا خودشان چنین ادعایی داشته باشد
    گاهی آن هایی که رای نداده اند از حقوق بیشتری برخوردارند

    ج: …

  488. باسمه تعالی
    حق رای در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۵۶ بدین شکل تصریح شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد» با توجه به این اصل تعیین سرنوشت اجتماعی یک حق است که از طرفی هیچ فرد حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند آن را از مردم سلب نماید. از طرف دیگر اجباری در تعیین سرنوشت در هیچ یک از اصول قانون اساسی یا قوانین فرعی وجود ندارد. سرنوشت مقوله ایی است که به هر حال رقم خواهد خورد، چنانچه فردی خود را در آن دخالت ندهد صرفا تعیین سرنوشت خود را به دیگران حواله داده، لذا در صورت عدم شرکت در انتخابات در واقع رای به تعیین سرنوشت خود به دست دیگران داده اییم، رای به حفظ وضعیت موجود دادیم… لذا اساسا چیزی به نام رای ندادن در عالم وجود ندارد…
    پس چه بهتر که خود انتخابگر باشیم و طبق اصول قانون اساسی سرنوشت خود را تعیین کنیم.

  489. إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗۗ
    رأی دادن وظیفه همه است و اجباری در دادن رأی نیست بلکه هر شخص باید بداند که با رأی خود امنیت خودو خانواده و ناموس خود را تضمین میکند چرا که اگر رأی دادن درست نبود دشمن این همه برای رأی ندادن تبلیغ نمی‌کرد همه باید هوشیار و بیدار پای رهبر عزیزمان و نظام و انقلابمان بایستیم .
    راه شهدا ادامه دارد ………………

  490. هیچ کسی رو اجبار نکردن که در راهپیمایی یا انتخابات یا رای دادن شرکت کنه. هر کسی دلش بخواد میاد و هر کسی نخواد نمیاد. مثل مراسم اربعین و حج و ….

  491. به نظر بنده،اجباری کردن انتخابات با ماهیت جمهوری اسلامی در تناقضه،چون جمهوری اسلامی در اول انقلاب،باشعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی،به وجود آمد.اصل آزادی ،در ماهیت جمهوریت تنیده شده.بنابراین کسانی که قائل به اجباری کردن انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هستن،اصولا با ماهیت جمهوری اسلامی ناآشنا و بیگانه هستن.

  492. در ایران عزیز مردم سالاری است و به هرکسی حق انتخاب داده شده است، و هرکس آزاد است انتخاب کند و اجباری هم در کار نیست

  493. به نظربنده کسانی که قائل به اجباری کردن انتخابات در جمهوری اسلامی هستن،اصولا با ماهیت جمهوری اسلامی که برپایه استقلال و آزادی بنا شده ،بیگانه و ناآشنا هستن

  494. سلام وقت بخیر بحث انتخابات شبیه حادثه کربلاست یایزیدی هستیم یاامام حسینی یاهم بیطرف شرکت درانتخابات ورای به اصلح یعنی توجمع حسینی هستیم شرکت کردن ورای به غیراصلح یزیدی هستیم ودرنهایت شرکت نکردن یعنی فاصله گرفتن ودخالت نکردن درسرنوشت کشوروملت وصحنه روسپردن به افرادمنافق وضدانقلاب پس شرکت نماییدوبه اصلح رای دهیدموفق وسربلندباشیددرپناه حق

  495. شرکت کردن نکردن یعنی بیتوجهی به سخن رهبرم که نائب برحق اقاامام زمان عج هستن واین یک امتحان الهی است ازبندگان گرفته میشودپس عزیزان وجوونهای خوب مملکتم به هوش باشیدوبه سخنان دشمن شادبعضی مسئولین ضدنظام توجه نکنیدیک رای شمایعنی نجات یک ملت وکشور

  496. انتخابات در ایران همیشه به صورت آزاد و هیچ گونه فشار و اجباری انجام شده و تا بوده دشمنان اسلام سعی در اجبار نشان دادن و ناامیدی حضور مردم پای صندوق های رای داشته و دارند

  497. سلام. از دیدگاه امام خمینی ره انتخابات مسیری برای رشد مردم است لذا اجباری کردن آن با هدف ناسازگار است. هدف منافقین ترسیم وجهه دیکتاتورمآبانه از انقلاب مردمی ایران است…

  498. در کشور ما هیچ اجباری برای رأی دادن یا رأی ندادن افراد نیست،ولی هر شخصی با یک رأی برای آینده و سرنوشت خودش و کشورش تصمیم میگیره..شخصی ک در رأی گیری شرکت نمیکنه ب راحتی این رو قبول کرده ک بقیه براش تصمیم بگیرن
    همه باهم برای ایرانی سربلند🇮🇷

  499. کشور ایران مردمی آگاه و متدین و انقلابی دارد و همه،ریشه در آزادگی دارد انسان آزاده را با اختیار عزت میبخشند نه با اجبار ! سردمداران کشورها از ترس عدم مشارکت حداکثری مردم پناه به اجبار آورده اند در حالیکه کشور قدرتمند ایران بواسطه اتحاد ملی هرگز جا در ردپای چنین راههایی که در نتیجه سوءمدیریت همان قدرتهاست نمی گذارد! قطعا مردم در انتخابات شوری دگر می آفرینند و هرگز به انرژیهای منفی که از جانب منافقین و رقبای حسود کشورعزیزمان ارسال می شود هیچ توجهی نخواهند داشت ایران مقتدر با انتخاباتی مؤثر

  500. سرفصل های بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات

    صحبتی از رای گیری و انتخابات اجباری نیست

    _ حضور پرشور و نشاط و حضور حداکثری

    _ تکلیف شرعی و وظیفه عمومی

    _ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند

    _ تحکیم مردم سالاری دینی

    _ تثبیت اقتدار ملی

    _ حضور آگاهانه

    _ عمل به تشخیص

    _ شناخت اصلح

    _ حضور به وقت در انتخابات

    _ رأی دادن با نیت خیر و خدایی

  501. کشور ایران مردمی آگاه و متدین و انقلابی دارد و همه،ریشه در آزادگی دارد انسان آزاده را با اختیار عزت میبخشند نه با اجبار ! سردمداران کشورها از ترس عدم مشارکت حداکثری مردم پناه به اجبار آورده اند در حالیکه کشور قدرتمند ایران بواسطه اتحاد ملی هرگز جا در ردپای چنین راههایی که در نتیجه سوءمدیریت همان قدرتهاست نمی گذارد! قطعا مردم در انتخابات شوری دگر می آفرینند و هرگز به انرژیهای منفی که از جانب منافقین و رقبای حسود کشورعزیزمان ارسال می شود هیچ توجهی نخواهند داشت ایران مقتدر با انتخاباتی مؤثر

  502. اجبار در انتخابات اگر به معنی باید و نباید هنجاری باشد نه تنها بد نیست بلکه لازمه بقاء زندگی جمعی و احترام به حقوق هم‌نوع محسوب می‌شود. اگر اجبار به معنی تحمیل در رای دادن باشد دو حالت دارد: اگر به منظور فعلی از افعال اجتماعی ما که در برهه حساس مصلحت جامعه به آن متوقف باشد در راستای اهداف آرمانی قرار گیرد و ولی فقیه به ترک چنین مصلحتی از غیر از این راه راضی نباشد، باز هم اجبار وظیفه محسوب می‌شود و حسن است ولی اگر هیچ الزام یا هنجاری درگیر شما نباشد، آن زمان است که صپشما صرفا حق رای دادن داری و اجباری در این زمینه متوجه شما نیست که این فرض بیشتر به زندگی حیوانات شبیه تر است تا زندگی مدنی انسانی. پس به این هنجار اجتماعی با خلوص نیت، احترام بگذاریم.
    یاعلی

  503. در جمهوری اسلامی و اساسا در اسلام، مردم حرف اول رو میزنن و از ابتدای شکل گیری حکومت اسلامی تا دوام و بقای و پیشرفت اون در عرصه های مختلف، به دست مردم آن حکومته. حاکم اسلامی مشروعیت خود را از مردم میگیره
    اینکه حضرت امیرالمومنین علیه السلام ۲۳ سال خانه نشین شد و وقتی حکومت رو قبول کرد که مردم به در خانه ش اومدن یعنی اهمیت مردم.
    اما بحث اجبار در انتخابات:
    از این نظر که هر کسی برای زندگی در یک جامعه یکسری وظایفی داره حرف درستیه
    ولی وقتی ماهیت یک کاری فرهنگی باشه، اون کار رو نمیشه با اجبار به خورد مردم داد و باید از راه درستش که تبیین و روشنگری و فرهن سازی هست پیش رفت.
    باید این مسئله که رأی دادن یک وظیفه ی همگانی هست رو با دلیل و مستند برای مردم تبیین کرد
    اگه صحیح روشنگری بشه مخصوصا برای نسل جوان، میشه هم به آینده امیدوار تر بود و در نسبت به انتخاب افراد صحیح.

  504. باسلام
    به حمدلله عدوشود سبب خیر اگر خدا خواهد
    چیزی که مطالعه شد امیدآفرین بود نسبت به
    حضوردر انتخابات. چرا که سند مهمی بود از اعتقاد
    ما اولا به واقعی بودن انتخابات به اینکه نمایش
    کذب و ساختگی نیست. ثانیا به مردم سالاری و
    دموکراسی حقیقی در ایران. هیچ ملتی و کشوری
    مثل ایران این دموکراسی و مردم سالاری دینی و
    حقیقی را یا مثل ایران ندارد یا اگر دارد مثل ایران
    حقیقی نیست. ثالثا،مردم برای مشارکت
    اگر شرکت نکنند و برای سرنوشت خود تصمیم
    نگیرند درسته که به دشمن به نوعی کمک کردند و
    خود موجب مشکلات مضاعف شدند اما دولت و
    حاکمیت و سیاست جمهوری مانند سیاست کشورهای
    مدعی آزادی و مدعی دموکراسی و حقوق شهروندی
    نیست که اموال ملت را بخاطر رای ندادن مصادره
    کنند و یا برای آنها جریمه سنگین وضع کنند.

    با این نکاتی که عرض شد نتیجه این می شود
    که جمهوری اسلامی مهد آزادی بیان، دموکراسی و
    مردم سالاری دینی هست و نظام برای تک تک
    افراد جامعه ارزش قائل هست. لذا برای نقش بر
    آب کردن نقشه های دشمنان به سیاه نمایی و
    ناامید کردن ملت از حضور و بدبینی نسبت به
    حاکمیت، ما در پای صندوق سروقت و باوضو و
    به نیابت از همه شهدا و امام شهدا و به فرمان
    رهبری عزیز که دلسوزترین فرد در ایران اسلامی
    هست حاضرشده و رای به اصلح می دهیم.

  505. رای دادن به فرد اصلح در انتخابات جمهوری اسلامی ایران در واقع رای ندادن به خواسته های دشمنان کشور عزیزم است.

  506. مهم ترین جواب برای اینکه ثابت کنیم تو ایران انتخابات اجباری نیست اینه که حکومت حاکم تبلیغ می کنه که مردم رای بدن .
    معمولا کسی که دیکتاتوره زیاد خودش و به آب و آتیش نمی زنه برای مشارکت چون هم خودش و هم مردمش می دونن که اگه مشارکت نکنن چه بلایی سر مردمش میاره ولی تو ایران حکومت هیچچچ تبعیضی بین کسی که رای می ده با کسی که رای نمی ده قائل نمی شه و همه از حقوق یکسانی برخوردارن.

  507. یکی از ویژگی ها جمهوری اسلامی ایران این است که شر کت در انتخابات در آن اجباری نیست وهمچنین مردم برای رفتن پای صندوق های رای هزینه ای از حکومت دریافت نمی کنند بلکه مردم با عشق وعلاقه ای که به جمهوری اسلامی دارند به پای صندوق های رای می روند ونماینده خود را انتخاب می کنند واگر کسی هم در جمهوری اسلامی ایران در انتخابات شرکت نکند نه از فعالیتی وکارش محروم می شود و نه جریمه می شود بلکه مردم خودشان می دانند که شرکت در انتخابات یک وظیفه ای است که بر خودشان واجب می دانند در آن شرکت کنند وبا شرکت در انتخابات علاوه بر این که از نظام خودمان حمایت قاطع داریم بر دشمنان جمهوری اسلامی ایران می فهمانیم که شما در مقابل جمهوری اسلامی ایران هیچ غلطی نمی توانید کنید ما با تمام جانی که در بدن داریم از کشورمان حمایت می کنیم ومشکلات اقتصادی فراون تاثیری در ما نمی گذارد با قدرت در انتخابات شرکت می کنیم .

  508. جدی میفرمایید

  509. الحمدلله جمهوری اسلامی نظامی مقتدر و توانمند و دارای ایدئولوژی است و دارای قوانین اسلامی و حقوقی می باشد.
    درکشور ما انتخاب یک حق است و این ارزش ونشانه توجه به آزادی است که به حقوق تک تک افراد توجه شده و اینگونه دست بیگانگان را از سر این مملکت کوتاه کرده است.

  510. با سلام
    از زمانی که ما یادمان است دشمن این حربه را داشته است که انتخابات در ایران اجباری است و اگر مردم شرکت نکنند؛کوپن و امثال آن به آنها داده نمی شود،اما مردم ما در این ۴۵ سال متوجه شده اند که چنین چیزی وجود ندارد و چه افرادی که در انتخابات شرکت کرده و چه شرکت نکرده از امکانات مساوی برخوردار بوده اند،لذا دیگر این حربه ها فایده ای نداشته و ان شاءالله مردم ایران مانند سال های قبل حماسه ی دیگری خواهند ساخت و مشتی بر دهان یاوه گویان خواهند زد.

    یک نفر از این قوم مانده که خواهد امد

  511. بی شک القای اجباری بودن انتخابات به اذهان عمومی یکی از تکنیک های عملیات روانی منافقین است. حالا که بعد از هزینه های هنگفت دلاری و تلاش برای ترندینگ هشتگ هایشان که در صدد بودند #رأی_بی_رأی را به اذهان عمومی القا کنند حال آنکه این یک سناریوی نخ نما بود و عملا با شکست مواجه است؛ این راهبرد روانی را در پیش گرفته اند تا مردم سالاری دینی را زیر سوال ببرند و بگویند در ایران هم حق آزادی نیست و شرکت در انتخابات با اجبار حکومت است. این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی از مردم و با انتخاب مردم است. مردم ایران بصیر و زمان شناس اند و دشمن با این عملیات های روانی راهی از پیش نخواهد برد.

  512. روشن است که پیاده سازی چنین ایده ای یک تناقض به تمام معنا است به این بیان که رای گیری می شود تا جمهوریت و آزادی در انتخاب تحقق پیدا کند اما از طرفی همین کار را با اجبار انجام دادن دقیقا سلب جمهوریت با اختیار و اراده است.
    آثار سوئی این ایده دارد از جمله اینکه انتخاب ها صرفا رای رفع تکلیفی است و هیچ گونه کاشفیتی از اراده افراد برای انتخاب شخص منتخب وجود ندارد و انتخاب تصادفی خواهد بود.
    دوم اینکه تعداد آراء سفید و باطله بسیار زیاد خواهد بود
    سوم اینکه مشارکت های اینچنینی هیچ کاشفیتی از میزان رضایت آنها از کشورشان ندارد و به عبارتی در عین اینکه ظاهری جمهوری دارد اما هیچ پشتوانه دفاع مردمی از کشور ندارد و عیب های دیگری که اگر فکر کنید ممکن است به موارد دیگر دست پیدا کنید

  513. اجبار با قوه ی اختیار آدمی در تضاد است مخصوصا در مردم سالاری دینی که اصل اولیه آن رساندن به کمال و خدمت به خلق خدا با قانون کامل خود خداوند متعال می باشد پس زمانی ما این اصول را رعایت کنیم مردم طبق فطرت و با قوه ی اختیار خود وظایف خود را انجام‌ خواهند داد.

  514. بسم الله الرحمن الرحیم
    خبر اجباری بودن انتخابات در ایران برای تشویش اذهان عمومی است ،والا انتخابات در ایران نشانه مشارکت عمومی مردم در سرنوشت خود و جمهوریت نظام اسلامی ایران هست ،مردم با انتخاب آگاهانه خود سرنوشت کشور خود را رقم می زنند ،برای جلب نظر مردم برای مشارکت بیشتر باید آگاهی مردم را بالا برد ،نه از زور استفاده کرد که این کار خودش کسانی که این نظریه را داده اند دلسوز مردم و کشور نیستند بلکه برای ضربه زدن به کشور و این حرف ها را می زنند .

  515. در یک نظام دینی که مردم از روی اختیار آن را انتخاب می کنند، حفظ این نظام و تلاش برای استمرار آن به بهترین وجه برای افراد واجد شرایط رأی دادن یک تکلیف و وظیفه دینی و شرعی خواهد بود و ثانیاً این افراد باید در انجام تکلیف نهایت دقت را برای صحیح انجام دادن آن داشته باشند. انجام صحیح تکلیف در انتخابات، یعنی با مطالعه و تحقیق از میان نامزد‌ها براساس معیار‌ها و ملاک‌های معقول و دینی، بهترین‌ها را شناسایی کنند به عبارت دیگر انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری مورد نیاز برای تصدی مسئولیت‌ها اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.

     انتخابات اعم از حق داوطلبی یا حق رای از مهم‌ترین مصادیق حقوق شهروندی به حساب می‌آید، در این معنی زمانی که در روابط حق و تکلیف شهروندان در یک جامعه شهروندمدار قرار می‌گیریم، این شهروندان هستند که در خود احساس مسولیت کرده و با شرکت در انتخابات یا در قالب حق انتخاب شدن یا حق انتخاب کردن به این مهم عمل می‌کنند.

    استیفای حقوق و آزادی‌های مدنی و سیاسی از جمله آزادی اندیشه و بیان، مشارکت مردم در حیات اجتماعی به برخورداری بدون تبعیض شهروندان از حق بهره‌مندی از نظام اقتصادی شفاف و رقابتی و سایر حقوق، تنها با تعهد، مسئولیت‌پذیری و اراده سیاسی دولت امکان‌پذیر است که مستلزم بهره گیری از حق تعیین سرنوشت و اداره شایسته امور کشور به اتکای آرای عمومی از طریق نظام انتخاباتی سالم است.

  516. انتخابات از مولفه‌های اصلی دموکراسی یا مردم سالاری در جوامع دموکراتیک و توسعه یافته محسوب می‌شود و تنها راه‏کار و امکانی است که سیاست و قدرت را از انحصار افراد و گروه‌های خاص بیرون می‌کشد و به میان مردم می‌آورد، ولی مقدار استفاده از آن، به آگاهی سیاسی و حساسیت سیاسی خود مردم وابسته است.

    خاستگاه نظام‌های سیاسی، نقش مردم در سیاست و حکومت، فرایند و میزان اثرگذاری شهروندان در تصمیمات سیاسی و در نهایت نظام‌های انتخاباتی در کشور‌ها عناصری است که مختصات «انتخابات» را مشخص می‌کند.

    شرکت افراد واجد شرایط رأی در انتخابات برای رأی دادن به نامزدها، یعنی ایفای نقش آن افراد در تعیین مسئولان نظام برای اداره کشور است. با توجه به اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رأی، در آستانه هر انتخاباتی، این سؤال مطرح می‌شود که آیا شرکت در انتخابات، حق مردم است یا یک تکلیف دینی و شرعی به حساب می‌آید. پاسخ به این سؤال ضروری و دارای اهمیت از حیث حضور یا عدم حضور پای صندوق رأی و کیفیت رأی دادن است. در واقع با توجه به اینکه  در مفهوم حق «اختیار» و در مفهوم تکلیف «الزام و اجبار» نهفته است، پیامد‌های حق دانستن شرکت در انتخابات و یا تکلیف دانستن آن، بسیار متفاوت می‌باشد.

  517. انتخابات در ایران اجباری نیست چون اولا: عده‌ای از افراد هستند که تابه حال رأی نداده‌اند و به خودشون افتخار می کنند که اگر اجباری در کار بود باید مانند کشور های دیگر باید مجازات برایشان درنظر می گرفتند واز هرگونه خدمات دولتی و… محروم می شدند درحالی که این گونه افراد از هیچ چیزی در ایران محروم نیستند.
    ثانیا: کشور ایران دارای حکومت اسلامی است پس مردم کاملا اختیار در رای دادن یا رای ندادن هستند و هیچ گونه اجباری در کار نیست ومردم با شناخت و آگاهی خود در انتخابات شرکت می کنند.

  518. قصد وی این است که بگوید اگر خواهید دید میزان مشارکت در انتخابات ایران مورد پسند انان نیست به خاطر این است که انتخابات در ایران اجباری است

  519. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این هست که حکومت سلطنتی را تبدیل کرد به نظام دموکراسی و مرد سالاری.
    در جمهوری اسلامی ایران احترام به نظر مردم و انتخاب مردم حرف اول می زنه.
    جابجایی قدرت از ریاست جمهوری تا مجلس شورای اسلامی بین احزاب و سلایق مختلف نشان از دموکراسی و مردم سالاری است واختلاف درصد مشارکت مردم در دوره های مختلف نشان از اختیاری بودن بودن انتخاب و رای دادن در جمهوری اسلامی است.

  520. مبنای حکومت در ایران بعد از انقلاب براساس جریان فکری اهل البیت است ،اهل البیت برای ارشاد مردم از زور استفاده نمی کردند چون رشد و سعادت اجباری نمی شود و همه جا ائمه به نظر مردم احترام می گذاشتن حتی اگر انتخابشان اشتباه باشد مثل جنگ صفین ،و این یعنی مردم سالاری دینی
    بعد از انقلاب هم امامین انقلاب با تعصی به سیره اهل بیت از راه عدم اجبار مردم در انتخابات استفاده می کنند و دلیل آن نداشتن جریمه و محکومیت برای شرکت نکردن در انتخابات ایران است و این یعنی دمکراسی اسلامی

  521. الحمدالله در کشور عزیز ما ایران شرکت در انتخابات برای واجدین شرایط آزاد و بدون اجبار هست. اما عده ای از مردم متاسفانه فریب رسانه های بیگانه را می خورند ولی مطمئنا با گذر زمان و روشنگری برای این افراد آنها هم در انتخابات شرکت میکنند و از حق مسلم خود استفاده خواهند کرد

  522. شرکت در انتخابات؛ علاوه بر این که جزء حقوق شهروندی است ، تکلیفی عقلی؛ شرعی و ملی نیز محسوب می شود.
    چرا که آثاری چون دفع فتنه و انضباط اجتماعی و… به همراه دارد.
    ولی ترغیبِ عموم جامعه به حضور در انتخوابات از طریق اعطاءِ امتیازاتی از جانب حاکمیت؛ به خصوص در شرایط فعلی جامعه ی ایران؛ امری است که بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
    ولی اعمالِ مجازات؛ با اصل مردمی بودن حکومت جمهوری اسلامی در تنافی است و چه بسا همان خواسته ی ذهنی دشمنان باشد .

  523. سلام علیکم
    حکومتی انتخابات را اجباری می کند که ترس از برملا شدن وجهه غیرمردمی خود داشته باشد حاکمیت اسلام براساس آیه لااکراه فی الدین هیچوقت نیازی به این کار نمی‌بیند.

  524. یکی از مهمترین مولفه های نظریه ی مردم سالاری دینی، در نگاه امام و رهبری مسئله ی رشد فکری، اجتماعی و سیاسی مردم است. در واقع در این مدل حکومت رشد فهم وبصیرت مردم از مهمترین ارکان پیشرفت است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع با این که انتخاب مردم با نظر رهبر نظام متفاوت بوده است، کاملا با نظر مردم همراهی شده. ولو به قیمت این که ۸ سال اقتصاد و سیاست ضربه ببیند و سکون و در برخی موارد عقبگرد کند زیرا آن چه از پیشرفت اقتصادی در چند سال مهمتر است این است که ملت نتیجه ی انتخاب خود را ببینند و خودشان بفهمند که راه حل رفع مشکلات اقتصادی التماس و آویزان شدن به غرب نیست
    برای مشارکت هم به همین صورت اگر مردم انتخاب کنند که حضور کمی را در انتخابات داشته باشند خودشان ثمره ی این تصمیم اشتباه را باید ببینند و چیزی نیست که با اجبار بتوان آن را حل کرد(که البته به لطف و عنایت الهی مشارکت با شکوهی را در این انتخابات هم شاهد خواهیم بود)
    و این مدل حکومت از مترقی ترین مدل های حکومت داری است که تا این حد فهم و رشد فکری مردم در آن حائز اهمیت است

  525. سلام
    یکی از مهمترین جنبه های این خبر این است که سالها نظام جمهوری اسلامی رو متهم می کردند که اگر کسی رای ندهد از خدمات اجتماعی محروم میشه و هر جا میخواد بره اول صفحه انتخابات شناسنامه اش را نگاه می کنند و… از این حرفها. در حالیکه خودشون این کاره بودند
    از مهمترین امتیازهای جمهوری اسلامی همین آزادی است که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود. کجای دنیا اجازه می دهند کسی بر علیه حکومت کشورش حرف بزند و بعد استاد دانشگاه همان حکومت هم باشد. همین نوع آزادی را در انتخابات هم داریم. و از همه طیفها هم کاندید می شوند و هم رای می دهند بدون کمترین اجبار.

  526. خیر انتخابات اجباری نیست ولی لازمه ماندگاری وطن است و هر ایرانی وطن پرست و مسئوبیت پذیر برای پایداری این کشور باید پای صندوق های رأی بیاد. چون دشمن چشم انتظار این است که جامعه منسجم ایران از هم پاشیده شود و ما این آرزوی کور کورانه دشمن را به تباهی بکشانیم.
    یاعلی

  527. با سلام
    در مورد این خبر لازم است که به چند نکته توجه شود:
    اول اینکه، بیان‌کنندگان این خبر و منتشر کنندگان آن به هیچ‌وجه دلسوز این ملت و کشور نبوده و نیستند.
    دوم اینکه، هدف از بیان و انتشار این خبر بر‌هم زدن آرامش مردم و مغشوش کردن اذهان آنها با شبهات و همچنین بدبین کردن آنها نسبت به نظام و جمهوریت می‌باشد.
    و نهایتا اینکه، رای دادن یک حق است برای مردم و کسی نمی‌تواند آنها را بر دریافت حقشان مجبور کرد. ولی، می‌توان با جهاد تبیین آنها را نسبت به این حق سرنوشت‌ساز وتاثیری که می‌تواند بر زندگی کنونی و آینده آنها و خانواده‌شان داشته باشد آگاهانید و از این طریق کاری کرد که آنها از سر اختیار و فراغ‌بال اقدام به رای دادن نمایند.

  528. هیچ مقامی یا مرجعی در ایران قانونا نمی‌تواند شهروندان را به شرکت در انتخابات وادار کند یا بهره‌مندی از دیگر حقوق اجتماعی یا اقتصادی شهروندان از جمله حق اشتغال، حق خروج از کشور یا حق تحصیل را منوط به شرکت آن‌ها در انتخابات کند.هرگونه اعمال تحدید در دسترسی شهروندان به حقوق قانونی خود به دلیل عدم شرکت در انتخابات، مصداق بارز ایجاد محدودیت غیر قانونی در بهره‌مندی شهروندان از حقوق‌شان محسوب می‌شود، جرم است و برای مرتکب مجازات در بر دارد. پس با توجه به این مساله میفهمیم که در قانون رای اختیاری هست نه اجبار .

  529. این متن واضح وخیلی روشن است که از سوی دشمنان وبدخواهان و کسانی که دشمن انقلاب هستند صادر شده وخیلی هم روشن گفته هرکه کوچکترین اطلاعاتی داشته باشه مشخصه هدفش چیست اولا انتخابات ایران اجبار لازم ندارد خود مردم با انتخاب خودشان وصیمیم قلب با جان و دل رای میدهند چون ملت ایران ملتی شهید پرور است وزیر باز ظلم طاغوت نمی‌رود دوماً تنها ترین کشوری مستقل و ولایت مدار ایران است که تمام آزادی خواهان جهان دنباله رو همین مسلک ایران هستند

  530. هرچند شرکت در انتخابات یک امر شخصی بوده و حضور یا عدم حضور افراد در آن در اکثر نظام‌های سیاسی بر اساس اختیار است، ولی هستند نظام‌هایی که شرکت در انتخابات و دادن رأی در آنجا اجباری است. در نظام‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه این حضور اختیاری است از نگاه دینی شرکت در انتخابات یک فریضه و تکلیف است. به تعبیر دیگر به حضور مردم پای صندوق رأی بار ارزشی داده می‌شود و کسانی هم که در آن شرکت نمی‌کنند هیچ گونه بازخواست نمی‌شوند و به اعتبار اینکه نخواسته اند از حق قانونی و تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند، هیچ گاه مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند و از حقوق اجتماعی هم محروم نمی‌شوند.

  531. اجباری شدن شرکت در انتخابات دوای هیچ دردی نیست. علت تاکید رهبران جمهوری اسلامی بر مشارکت گسترده مردم، ایجاد فضای همدلی در جامعه و روی کار آمدن مسئولینی است که برای گرفتن تصمیم‌هایی مهم و اساسی پشت‌شان به مردمی حامی گرم باشد. اجباری شدن این امر، اگر نقض غرض هم نباشد بی‌فایده و مسخره است. انتخابات برگزار می‌شود تا دغدغه‌مندی و کاردانی و رشد مردم محک زده و بیشتر شود. اجباری شود که چه شود؟!

  532. به نظرم ابتدا باید برای آحاد ملت اهمیت انتخابات حل شود و درست تبیین شود تا مشارکت همراه با بصیرت و آگاهانه باشد. اگر می خواهند مشارکت بالا باشد…

  533. رای اجباری روشی است که در آن حکومت، مردم کشور را قانوناً مجبور به شرکت در انتخابات نموده و در صورت عدم شرکت شخصی، وی را با مجازات‌های مختلفی چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی و … مجازات می‌کند. در حالی که در کشور ایران شرکت در انتخابات وظیفه ی شرعی و عینی همه می باشد و  عدم شرکت در انتخابات مجازاتی در پی نخواهد داشت 

  534. اساسا اجبار بر مشارکت در انتخابات باعث زیر سوال بردن مردم سالاری میشود و این امر در نظام مردم سالاری دینی مورد قبول نیست

  535. درایران هیچ اجباری به رای نیست واین نشان آزادی دراین کشوراست

  536. این متن خیلی واضح دروغ گفته و کاملا مشخصه برای برهم زدن آرامش ما طراحی شده
    انتخابات‌ در ایران هیچ وقت اجباری نبوده و نخواهد بود
    چون حکومت ما مردم سالاریه
    فقط دوستان اگه رای ما مهم نبود یا بود و نبودش برا دشمنامون فرقی نداشت اینقدر واسه رای ندادن ما تبلیغ و هزینه نمیکردن…

  537. اگر ملت به این نتیجه رسیده باشندکه رای هر فرد مثل تکه پازلی است که با درکنار هم قراردادن آنها باعث انتخاب امنیت همه جانبه خواهد شد حتما در انتخابات شرکت میکنند وآن را امری عقلایی ومنطقی قلمداد میکنند

  538. شرکت در انتخابات یک حق در مسیر سرنوشت است من فقط یه نکته برام حائر اهمیت است اگر انتخابات در مسیر رشد جامعه و ایجاد حس همدلی و حل مسایل کشور اهمیت نداشت این همه تبلیغات گسترده بر رای ندادن مردم صورت نمیگرفت لذا حق اختیاری شرکت در انتخابات بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف مشترک یک ملت و بهترین گزینه برای فرارفت از مشکلات است

  539. شرکت در انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا آزادانه و اختیاری بوده و علی رغم تلاش دشمنان به نشان دادن اجبار مردم به انتخابات از طرف حکومت ولی با تبلیغات فراوان برای عدم شرکت در انتخابات، این دم خروسشان و دروغشان را عیان به مردم نشان داده اند
    هدف دشمنان از مطرح کردن چنین دیدگاهی، دلسوزی برای انقلاب نبوده بلکه طرح این موضوعات و پروبال دادن به این مسائل میخواهد به مردم القا کند که این مشارکت ها نه بخاطر اهمیت آینده کشور برای مردم است بلکه بخاطر ترسی است که حکومت در دل ها ایجاد کرده است والا مردم با حکومت همراه نیستند
    هر پروبال دادن به این موضوع می تواند به اهداف دشمنان در این دسیسه کمک کند و فقط ترغیب مردم به انتخابات و نشان دادن مقاط مثبت این حضورها راهگشا خواهد بود

  540. هیچ کس اجباربه رای دادن نیست وتاحالا هیچ چیزی هم در این مملکت اجباری نبوده.انتخابات در کشورما یک حرکت نمایشی نیست اصل نظام جمهوری اسلامی ایران همین انتخابات هست انشاء الله باحضور پرشور مردم ایران دشمن رانا امید خواهیم کرد.

  541. واژه دموکراسی( در غرب) و مردم سالاری( در ایران و اسلام)، در ذات خود با اجبار در تضاد است، اما بنابر استناد به متن فوق در تعدادی از کشورهای دنیا با ابزارهای تنبیهی متنوعی مردم را ملزم به شرکت در انتخابات میکنند، اما در جمهوری اسلامی ایران که انقلابش از اساس متکی بر مردم بوده و هست، هیچ ابزار تنبیهی و مجبور کننده ای برای شرکت در انتخابات تعیین نشده و در مقابل بر اساس یک رویکرد صحیح و متعالی از عالی ترین مقام کشور یعنی رهبری تا رسانه و … با بیان فواید و تاثیرات مثبت و منفی مشارکت مردم در انتخابات و نیز انتخاب فرد اصلح، سعی در آگاهی بخشی هر چه بیشتر به مردم دارند ، لذا میتوان انتخابات ایران را مترقی و ارزشمند قلمداد کرد.
    در همین خصوص رهبری معظم میفرمایند:…اینکه دین باید حاکمیت کند و در این حاکمیت باید مردم حضور داشته باشند،یعنی مردم سالاری دینی از متن اسلام بر می آید و یک استنباط عالمانه (از جانب امام خمینی ره)است.

  542. در بین مردم مشخص و معلوم است که رای دادن در جمهوری اسلامی اختیاری است اگر رای دادن اجباری بود باید کسانی که رای نمی دهند مثل بعضی کشورهای دیگر از حق شهروندی محروم می شدند در حالی که می بینم آنهایی که رای نمی دهند از حق شهروندی محروم نمی شوند و مثل سایر مردم حق شهروندی هستند
    و رای دادن مردم در انتخابات باعث می شود که قدرت ایران بیشتر شود

  543. چجوری از یه متن زرد تیتر زرد و بی ربط استخراج کنیم به روایت این خبر😊

    هیچ دلیلی برای ادعاتون ارائه نکردید یعنی هرچه که خزعبلات مرقومه رو مطالعه کردم تا دلیلی بر مدعای شما پیدا کنم خالی از دلیل بود که چگونه و با چه دلیلی به راهبرد انتخابات اجباری در ایران پی بردید؟

  544. سلام
    باید تبیین و روشنگری شود که رای دادن چه تاثیری دارد و هر رای چگونه باعث تغییر سرنوشت خود افرادی که در این کشور زندگی میکنند می شود اعم از مثبت و بیان و تبیین اثرات منفی رای ندادن واینکه همانطور که دشمنان عدم شرکت در انتخابات رو تبلیغ می‌کنند باید مقابله شود و حضور افراد آگاه برای آگاه سازی این مورد در فضای مجازی بیشتر شود.

  545. بسم الله الرحمن الرحیم. ایران کشوری اسلامی است که ایمان به خدا مهمترین رکن آن می باشد وآنچه تا بحال باعث استحکام واقتدار آن بوده همین مسئله می باشد که در رگ خون همه ای مردم ایران جاری هست وهمیشه ودرهمه عرصه ها باعث یک پارچگی وهمدلی اونها شده که محکم بامشت ما ملت امام حسینیم برهان دشمنان کوبیده وهیچ وقت نیاز نخواهد بود که اجبار در رای دادن را قانون قرار دهیم واگر جای وبعضی مواقع حرفهای زده می‌شود که بوی برهم زدن اتحاد مردم را می‌دهد کاردشمن وفرزندان نامشروع اون بوده وان شاءالله مردم دوست داشتنی ایران از همه ای اقشار وتفکرات. مسجدی غیر مسجدی شیعه وسنی وغیره ..یک بار دیگر باذکر الله اکبر مرگ بردشمنان ایران رای خود را به صندوق انتخابات خواهند انداخت

  546. هدف اینه که انتخابات ایران رو بی ارزش جلوه بدن. انتخابات اجباری یعنی رأی مردم رو به نام پذیرش و حمایت از انقلاب نگذارید.

    در حالیکه هر کسی که بیاد ایران و دو ساعت تو خیابون های پایتخت بچرخه، می‌تونه از تک تک مردم در این باره سوال کنه که آیا انتخابات اجباریه؟

    اگر اجباری بود این همه سران مملکت دنبال اقناع مردم برای رای دادن و تاثیر اون در پیشرفت کشور نبودن؟ یه مجازات سنگین برای رای ندادن وضع میکردن و خلاص!

  547. ناشناس در ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ at 5:47 ب.ظ
    با سلام
    خود شرکت نکردن در انتخابات نوعی انتخاب است!
    یعنی فرد سرنوشت وآینده کشورش را به دست دیگری می سپارد ومی گویدتو سرنوشت کشورم را رقم بزن واین دلیل بر اجباری نبودن انتخابات است.
    پس درانتخابات به دلایل ذیل شرکت میکنم .
    -امنیت میخواهم
    -یک وظیفه شرعی،عقلی واجتماعی است.
    -بیعت مجدد با رهبر وانقلاب اسلامی است.
    -اقتدار کشورم افزایش پیدا می‌کند

  548. مهم ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی در ایران،مردم هستند بنابراین شرکت مردم در انتخابات باعث تقویت و پایداری این نظام می شود و به همین خاطر دشمن همیشه از حضور مردم ایران در صحنه های مختلف می ترسد که مهم ترین انها انتخابات است.

  549. همه ی آنها که دم از انتخاب اجباری در ایران می زنند ، اگر چنین قانونی بود، فریاد وامصیبتاه سر می‌دادند که چرا در ایران به جای دموکراسی، اجبار در انتخابات است.
    مردم فهیم ایران رکن اصلی در جامعه اند و همواره در آسایش و سختی ، به خوبی دِین خود را نسبت به مملکت خود ادا کرده اند. و در ادای این تکلیف که حق مسلّم آنهاست کوتاه نخواهند آمد.

  550. سلام
    اولا اسلام دینی است که می فرماید لا اکراه فی الدین هیچ اجباری در دین نیست ، نه تنها در دین بلکه در تمام ابعاد زندگی اسلامی انتخابات نیز امر مهمی است که سرنوشت همه ی ما به آن بستگی دارد، دشمن تمام تلاش خود را میکند که با اخبار کذب و از هر طریقی شده مارا از رفتن به پای صندوق های رای باز دارد پس مثل همیشه بیایید برای حفظ نظام و امنیت کشورمان دشمن را نامید کرده و با هر رای خود خون شهیدانمان را حفظ کنیم من الله توفیق.

  551. مسئله انتخابات مختص ایران نیست هر کشوری نیازمند اجرای انتخابات جهت پیشرفت و پیشبرد کارها هست

  552. اجبار در رای گیری نتیجه عکس داره و بیشتر باعث اغتشاش و شورش میشه چیزی که دقیقا همین منافقین دنبال اون در کشور هستند

  553. متاسفانه تمام کشورهایی که ازدموکراسی صحبت میکنند جزء لاف چیزی دربرندارند وفقط بواسطه تبلیغات دروغ اتفاقهایی که می افتد را جوردیگر برای کشورها نشان میدهند جایی که خودرامهد دموکراسی میداندویژگی وصفات اهل خبره بی نظیر دردنیاکه کار رابرای ما راحت میکنن وبا اطمینان بیشتر سراغ انتخاب اصلح میرویم ولی کشور امریکا و انگلیس وهمه کشورهایی که خود رامهد تمدن میدانند چنان قوانینی دارند که ما یک لحظه تحمل نخواهیم کرد الکترال که رای اقلیت اهذاب کان لم یکن محسوب میشه وسنا عزل میکند بعدانتخاب وبعدنظارت مجلس پارلمان انگلیس هم سلطنت تشریفاتی ودموکراسی نیست بلکه موروثی اعیان ولردهاست ومجلس عوام اما کشور عزیز ما ایران اگر میگوید دموکراسی واقعا دموکراسی هیچ فرقی بین رای من وبقیه وجود ندارد وبا اینکه رای دادن از تکالیفی است که واجب برای حفظ انقلاب اسلامی باز هیچ اجباری نیست واز اساس همیشه کشور ما برپایه مردم بوده وهست وطبق گفته امام خمینی ره میزان رای ملت است .

  554. رای گیری اجباری نیست و هر کی هم رای میده با پای خود و با میل و اختیار خودش پای صندوق رای میره.

  555. مردم ایران نقش بسیار مهمی در ساختن کشور و سرنوشت خود دارند به همین خاطر بدون هیچ اجباری در انتخابات شرکت می کنند.

  556. انتخابات کاملا اختیاری میباشد و اگر با تحقیق و بررسی صورت بگیرد اصلح انتخواب میشود و ضمنا جوان گرایی مهم است.

  557. در آیه قرآن داریم که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خود آنان بخواهند….در موضوع رای گیری هم میتوان با انتخاب اصلح سرنوشت مملکت حود را تغییر داد

  558. خود دشمن هم میدونه انتخابات در ایران آزاد آزاده و دلیل این همه برنامه ریزی هم واسه بی رغبت مردم نسبت به انتخاباته چون مردم با عقل و اختیار خودشون شرکت میکنن ولی دشمن میخواد نظر و اهداف خودش رو تحمیل کنه تا شاید مردم کمتر رای بدن و ایران قوی رو به چالش بکشن تا جایی که نامی از ایران و ایرانی نمونه. به امید حق مردم با بصیرت و جمعیت دشمن کُش انتخابات پرشوری رو رقم خواهند زد.

  559. مردم سالاری دینی تناقص با اجبار در انتخابات دارد اما اگر دیدگاه شرعی عقلانی و عقلائی به طور صحیح تبیین شود، مردم واقف می شوند که که شرکت در انتخابات حق و تکلیف می باشد در نتیجه با شرکت در انتخابات با انتخاب اصلح از حقشان استفاده می کنند.

  560. انتخابات اجباری در ایران از دو جهت قابل بررسی هست.
    اولاً از جهت مصداقی و صغروی، در ایران هرگز انتخابات اجباری نبوده است. هرچند که میزان مشارکت همواره مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی ایران بوده. و کسی را سراغ نداریم که به علت عدم شرکت در انتخابات مورد تحریم و تنبیه قرار گرفته باشد.
    از نظر کبروی و اینکه آیا اصلا اجبار در انتخابات صحیح است یا غلط، میتوان گفت اساساً قدرت اختیار و انتخاب با اجبار سازگار نیست، چون در نظام آفرینش الهی هرگز اجباری بر هدایت نبوده است.
    از سوی دیگر در امور شرعی هم اجبار معنایی ندارد بلکه برای انجام اوامر و ترک نواهی خداوند نیز، تبلیغ و فرهنگ سازی لازم است.
    بله تنها در فرضی که انجام یا ترک فعلی سبب اختلال نظام زندگی مردم و حکومت شود به جهت حفظ مصلحت عامه اجبار لازم است که اسن امری عقلایی است.

  561. انتخاب صحیح امروز گامی بزرگ برای تحقق اهداف و تشکیل مدینه فاضله است.
    در حال حاضر دشمنان می دانند که استقلال امروز در جنبه های مختلف وامدار همین انتخاب وتصمیم های خود مردم ایران است چرا که چندین سال است با انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی و اخراج رژیم طاغوتی به رهبری امام خمینی (ره) قدرت انتخاب و اراده جمهوری
    اسلامی به جهانیان ثابت شده است.
    هر امری که موجب تضعیف بنیه جبهه اسلام و تسلط کفار و جبهه معاند بر مسلمانان بشود حرام شرعی است چه بسا شرکت در انتخابات بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ایی حفظه الله تکلیفی واجب است.

  562. باعرض سلام
    بهترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی در ایران،مردم هستند بنابراین شرکت مردم در انتخابات باعث تقویت و پایداری این نظام می شود و به همین خاطر دشمن همیشه از حضور مردم ایران در صحنه های مختلف می ترسد که مهم ترین انها انتخابات است.

  563. باسلام
    انتخاب در ادامه همان حق اختیاری می باشد که خداوند متعال به آدمی به عنوان اشرف مخلوقات عطا کرده است .پس هر انسان آگاه و ژرف اندیشی بنا بر قوه اختیار تلاش می کند بهترین تصمیم و نتیجه و عملکرد را از زندگی خود برداشت کند .حال همین انسان مختار لازمه ی زندگی اجتماعی خود را در انتخاب صحیح فردی می بیند که از حقوق او در میان اقوام و انسانهای دیگر محافظت کند .پس سعی می کند به درستکار ترین و امین ترین فرد اعتماد کند.زیرا خوب می داند که اگر به فرد خطا کار اعتماد کند نتیجه ای جز ضرر برایش حاصل نمی شود….پس نتیجه گرفته میشود انسان صاحب اختیار آینده خود است و انسانی که آگاه باشد نباید حق نظر و رای دادن و نشان دادن تاثیر گذار بودن خود را در جامعه به عنوان شهروند از بین ببرد .

  564. به فرموده رهبر معظم انقلاب شک نیست که جبهه‌ی استکبار با انتخابات ما مخالف است؛ چرا مخالفند؟ چون نظام ما عبارت است از «جمهوری اسلامی»؛ دو تکّه دارد؛ هم با جمهوری‌اش مخالفند، هم با اسلامی‌اش. مظهر «جمهوری» همین انتخابات است؛ این انتخابات مظهر «جمهوری» است. پس وقتی که آمریکا با نظام جمهوری اسلامی مخالف است، یعنی در واقع با انتخابات مخالف است، با حضور مردم مخالف است، با آمدن مردم پای صندوق مخالف است، با شور و هیجانی که در انتخابات باشد و شرکت بیشتر مردم، مخالف است.»
    مسلما

  565. سلام علیکم از نوع هر حکومتی می شود نقش مردم را در ان حکومت فهمید در حکومت اسلامی ایران جایگاه مردم به عنوان جمهوری لازم است کسی که در جائی که جمهور مردم باید باشند حضور نداشته باشد تخلّف کرده است ۰
    از لحاظ اسلامی بودن نظام شرکت در انتخابات یک واجب سیاسی و شرعی است و شرکت نکردن در آن ترک واجب است لذا شرکت نکردن بدون عذر شرعی جایز نیست لازم است همه شرکت کنیم و به این واجب سیاسی الهی عمل کنیم تا فردای قيامت معاقب قرارنگیریم زيرا عقل سلیم خود را موظف به انجام اين عماتاتاکیددارد
    لذا ترک عمل جايز نیست

  566. با توجه به مضراتی که این بحث انتخابات اجباری دارد صلاح بر عدم اجرای این نوع از انتخابات است

  567. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    انتخابات درکشورعزیزماایران کاملا اختیاری است وهیچ اجباری نیست.چون افرادی هستندکه به چندمیلیون نفرهم می رسندودرانتخابات شرکت نمی کنندولی هیچ اتفاقی برای آنهادراموراجتماعی وزندگی پیش نیامده است.بعضی افرادهم به راحتی می گویندمادرانتخابات شرکت نمی کنیم چون می دانند درانتخابات هیچ اجباری نیست وبرای آنهاهیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

  568. بسم الله الرحمن الرحیم عسی ان تکرهوا شیئا وهو خیرلکم
    در انتخابات ایران هیچگونه اجباری و اگر اصرار برحضور است به این موجب است که مردم برای پیشرفت و آبادانی افراد اصلح را انتخاب کنند و لاغیر و این مردم سالاریست.

  569. از این جهت که رأی دادن یک حق برای هر شهروند هست، حقی که به او اجازه مشارکت در سرنوشت سیاسی و همکاری در سازماندهی حکومت می دهد، لذا اجبار در آن معنا ندارد و هر شخص مخیر هست از این حق خود استفاده کند یا نکند. اما اگر از این منظر به آن نگاه کنیم که یک عمل اجتماعی و تکلیف نسبت به جامعه ای باشد که در آن زندگی می کنیم، می توان الزام و اجبار برای آن را نیز متصور بود. مسئولین و دلسوزان نظام باید به گونه ای عمل کنند که مردم این احساس تکلیف را داشته باشند و از حق خود برای تعیین سرنوشت کشور بهترین استفاده را ببرند.

  570. اگر بر راه حقی که پیموده ایم نظر بیفکنیم در کوچه پس کوچه های تهران از میدان شهدا تا تپه های قیطریه، تندیسهای جاودانه صلابت انقلابی ،را جای به جای خواهیم دید. تندیسهایی که بر پیکره خود عزت اسلام را به جلوه گذاشته اند جلوه ای که چشم جهان خیره بدان است. جلای دوباره آن اشتیاق خدایی به گامهای ما بسته است، گام ها را در قفای رهبر فرزانه محکمتر از گذشته برداریم هر قدم و هر رأی چراغی است که چهل چراغ انقلاب را فروزنده تر خواهد کرد بیاییم آن عزم مؤمنانه دیروز را به حرکت
    آگاهانه امروز پیوند زنیم و از این ،تقارن مولودی مبارک را به انتظار بنشینیم.

  571. انقلاب و نظام اسلامی به پشتوانه مردمی بودن نه اجباری بودن به گفته رهبری به ثمره نشست و اکنون با ۴۵ سال مجاهدت مردم در دوره تشکیل دولت اسلامی قرار دارد و برای رسیدن به کشور و دنیای اسلامی یعنی تمدن اسلام باز هم با آینده ای روشن برای رساندن این انقلاب به صاحب اصلی آن است نه با اجبار بلکه با #مشارکت_حداکثری پای صندوق رای باید رفت باید دانست که
    یک عدّه‌ای کمین کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه‌ی انتخابات یا با تحریم انتخابات یا با سست‌کردنِ انتخابات یک مچ‌گیری از نظام جمهوری اسلامی بکنند؛
    یک عدّه‌ای کمین کرده‌اند. ملّت در مقابل این کمین‌کرده‌های نابکار، کارآمدیِ خودش را نشان داده است، امروز هم نشان خواهد داد.
    #انتخابات

  572. دو نظریه در بحث رای دادن است ۱_رای حق مردم است۲_رای تکلیف بر مردم است و واجب ،،هر دو نظریه قابل نقد است :اگر حق است پس میتواند از حق خود بگذرد و رای ندهد وحال آنکه قائلین این نظریه این را قبول ندارند ،،،اگر تکلیف است یعنی رای دادن اجباری و این یعنی بی ارزش بودن نظر مردم
    نظر اسلام:با در نظر گرفتن تفاوت های مقبولیت و مشروعیت ،،در عصر غیبت چون نصب الاهی به دلیل حاضر نبودن امام امکان ندارد برای مشروعیت انتخاب چاره ای جز مشارکت مردمی و رای دادن نیست البته اختیاری نه اجباری

  573. سلام
    به نظر من انتخابات، تکلیف نیست، بلکه حق است. حقی که بابت آن، هزینه ی بسیار هنگفتی از طرف پدران و مادران و اجدادمان در طول قرن های اخیر و بالاخص در سالهای منتهی به انقلاب پرداخت شده.
    خون‌ها ریخته شده تا ما مردم بتوانیم خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم و آینده ی خودمان را مشخص کنیم.
    با این وجود هیچ اجباری برای شرکت کردن در انتخابات وجود ندارد و باید هم همینگونه باشد چرا که فضیلت درجایی است که کاری را به اختیار انجام دهند نه از سر زور و اجبار.
    البته همه مردم باید بدانند که شرکت نکردن در انتخابات به معنای این است که من راضی شدم که دیگران به جای من تصمیم بگیرند.

  574. بسم الله الرحمن الرحیم
    مردم ایران در تمام مسائل سیاسی و اعتقادی دخالت می‌کنند و نظر می‌دهند و با هم بحث می‌کنندواین نشان از این دارد که مردم ایران نسبت امور کشورشان بی‌تفاوت نیستند. و سرنوشت کشورشان برایشان مهم است.واین را حق و تکلیف خود میدانند.
    مردم ایران مسلمان هستند و با توجه به وظیفه دینی که دارند باید نسبت به این امور بی‌تفاوت نباشند و به این خاطر دخالت کردن در مسائل مختلف را جز وظایف خود می‌دانند.
    از خوبی‌های این دخالت کردن این است که مردم در سرنوشت کشورشان اثر دارند و اگر در مسیر درست دخالت کنند،سبب پویایی جامعه می‌شوند.
    واجباردرامور گاهی مانع پویایی و ناخوشایند خواهد بود.

  575. سلام
    اجبار در انتخابات در ایران با توجه به دین و مذهبی که حکم فرماست و اساس آن بر جمهوری اسلامی است در تضاد کامل است چون با توجه به حکمرانی دینی در کشور اجبار در بالاترین رده که دین است مطلبی رد شده است و اگر نسبت به انتخابات بسنجیم از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است
    اما در عین حال که اجبار ممنوع است باید تدابیری اندیشیده شود تا مردم خود و با اختیار کامل خود در انتخابات شرکت کنند

  576. انتخابات یک حق هم شرعی و هم عرفی که بخاطر آن هزاران نفر در تمام زمینه‌ها فدا شده‌اند و دشمنان را ناامید کرده‌اند همانطور که همه تلاششان مثل ۲۲ بهمن در انسجام علیه ایران بوده ولی ناکام ماندند اما مردم ایران با تمام توان ایندفعه که رئیس جمهور کاملا انقلابی است محکم‌تر ایستاده‌اند اینجاست که به عنوان یک ایرانی غیرتمند و صاحب آزادی و رای از آرمانمان دفاع می‌کنیم

  577. حکومتی که بر دلها حکمرانی میکند نیازی به اجبار در انتخابات ندارد.انتخابات حق مسلم همه مردم هست با انتخاب یک فرد صالح حق مردم ضایع نمی‌شود به نظر من انتخابات تکلیفی است به گردن همه ما تا در انتخاب سرنوشت کشور وطن میهن منطقه شهر وروستای خود سهیم باشیم

  578. بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که علی رغم تظاهر به وجود آزادی اما در عمل هیچ کسی اجازه تضعیف حکومت را ندارد اما در جمهوری اسلامی علما افراد مختلفی ضمن تشویق به رای ندادن شبهات زیادی در مورد حکومت و انتخابات مطرح می کنند. با وجود حجم قابل ملاحظه هجوم رسانه ای دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات اما امار حضور مردم ایران نشان دهنده اعتقاد حقیقی انها به نظام جمهوری اسلامی است. در واقع مشکلات متعددی که برای قشر متوسط و ضعیف جامعه وجود داشته هیچ گاه باور عمیق آنها به نظام را زیر سوال نبرده. وجود اجبار در رای دادن در بعضی کشورها خودش گویای نوع حکومت های جاری در آنهاست تا بدین اسباب در سطح بین الملل آبروی آنها حفظ بشود

  579. با سلام و احترام
    به نظر بنده حقیر انتخابات در هر کشوری قوانین خاص خودش رو دارد در ایران انتخابات اختیاری و در فضای کاملا سالم برگزار میشود هیچ گونه اجباری در کار نیست همه مردم حق انتخاب و رای دادن را دارند و حضور موثری و انتخاب فرد اصلح و تشویق و تبلیغ مردم به رای دادن از وظایف ما است.

  580. با این اوضاع و احوالی که از طرف منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی می بینیم متوجه میشویم که نهایت تلاش های خود را به کار بسته و میخواهند از آب گل آلود به خیال خود ماهی بگیرند زهی خیال باطل. اکثر ملت ایران از روی علاقه و آگاهی به حضور در برنامه ها اعم از انتخابات و راه پیمایی ها و دیگر امور شرکت کرده و باعث برملا شدن نقشه های شوم دشمنان و بدخواهان میشوند

  581. شرکت در انتخابات در حقیقت رأی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است و این برای کشور بسیار با ارزش و با اهمیت است.
    با رای خود سرنوشتمان را تعیین میکنیم و اجازه دخالت بیگانگان را در سرنوشت خود محدود کرده و همه با هم برای سازندگی ایران رای میدهیم و چشم دشمنان را کور میسازیم.

  582. سلام
    اجباری ساختن رای دادن در ایران مسئله کاملا رد شده است و این از قرائن و شواهد مبنی بر تشویق و توصیه شرکت در انتخابات از بالاترین رتبه مسئول در کشور هویدا است که اگر اجباری بود نیازی به توصیه و تشویق نبود.

  583. سلام، یکی از مواردی که در هر کشوری مهمه رای دادن شهرواندن اون کشوره، مطمئن هستم مردم شریف و نجیب و شهید پرور کشورم ایران امسال بیشتر از سالهای قبل پای صندوق رای خواهند آمد و دین خودشون رو به امام و شهدا ادا خواهند کرد.( من نمیدونم کسی که دشمن این ملت و مردم هستش چرا این نظر رو میده که ایران باید فلان قانون رو مثل بقیه کشورها بزاره؟ واقعا دنبال چی هستند؟ آیا میخواهند دموکراسی کشور رو زیر سوال ببرند؟ آیا میخواهند چهره ایران رو بد جلو بدهند؟ آیا میخواهند بگویند که در ایران آزادی رای وجود ندارد؟ و…….. در هر صورت به قول رهبر انقلاب به گفته و سخنان دشمنان دل نبدید.

  584. حضور آگاهانه در انتخابات و انتخاب هوشمندانه از سوی آحاد مردم، مشارکت در سرنوشت کشور است و دشمن بداند که مردم دست از انقلاب و آرمان هایش دست بر نمیدارند

  585. آزادانه و بدون اجبار رإی خواهیم داد تا کور شود هر آنکه نتواند دید.

  586. سلام
    انتخابات در ایران کاملا اختیاری ست.
    صندوق رای قدرت ساز است. قدرت مهمترین رکن یک جامعه است برای اینکه به هرجایی بخواهد برسد.
    حضور مردم، اراده جامعه و حاکمیت را تقویت می کند.

  587. سلام 

    اجبار در انتخابات در ایران با توجه به دین و مذهبی که حکم فرماست و اساس آن بر جمهوری اسلامی است در تضاد کامل است چون با توجه به حکمرانی دینی در کشور اجبار در بالاترین رده که دین است مطلبی رد شده است و اگر نسبت به انتخابات بسنجیم از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است

  588. اگر ما رای ندهیم دشمنان در مسائل داخلی دخالت میکنند. یا خودم تصمیم میگیرم یا بدخواهان خارج نشین تصمیم میگیرند

  589. اولا اسلام سفارش به مشارکت عمومی کرده و ثانیا مردم ایران با شعورتر و فهمیده تر از اونی هستن که نیاز به اجبار داشته باشن.

  590. باسلام و احترام حکومت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مردم هست یعنی حکومت مردمی دارد و هیچ اجباری در رای دادن نیست و رای دادن ما امنیت برای ما می آورد از تمامی هم میهنانمان درخواست دارم که در انتخابات حتما شرکت کنند .

  591. امام خمینی، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی میفرمایند: «الزام نیست که بروید مأمور بگذارید مثل سابق که مأمور می گذاشتند سر مردم که رأی بدهید،…لکن شما هدایت کنید مردم را…» منبع: B2n.ir/d16392

  592. سلام
    به نظر من کشور ایران وقتی رای را اجباری نمیزارد یعنی به تمام مردم خودش دارد آزادی میدهد مگوید شما اختیار کامل دارید یعنی ازادی به تمام معنای واقعی دارید یعنی مردمش را دوست دارد کدام از کشورها به مردمش همچین حقی رو میدهد هیچ کدام همین دوست داشتن برای یک عمر قدر دانی کافی هست

  593. انتخابات تعین کننده سرنوشت آینده مردم یک ملت هست و تمامی مردم مسئول رقم زدن سر نوشت خودش وعزیزانش هست قطعا انسان های که حرکتی در وجودش دارد ادای مسئولیت کرده و آینده اش را تعیین میکنند و اونای که خود را مسئول نمی دانند حرکتی در وجودش ندارد و وانسانهای مرده را که جریمه و اکراه معنی ندارد

  594. اولا این مسئله ک انتخابات در ایران اجباری است منتفی
    دوما: در دو سال اخیر شاهد این هستیم ک دشمنان بیشترین تمرکزشان را در جهت نا امن سازی و نا امید سازی مردم را دارند
    و امنیت فقط در گرو اقتدار نظام هست
    و اقتدار نظام هم در گرو پشتیبانی ملت از نظام هست
    در حال حاضر بهترین و مهمترین پشتیبانی مسئله انتخابات است
    پس جدای از مسائل معیشتی هرکس امنیتش مهم باشد باید در انتخابات شرکت کند

  595. سلام
    جمهوری اسلامی ایران تا کنون دستیابی های فراوانی
    در عرصه های مختلف از جمله علوم وفناوری سطح اول جهان،کسب رتبه های برتر در تولید علم،پیشرفت در عرصه آموزش وپژوهش،دستاوردهای نظامی وامنیتی را داشته هم اکنون که به قله نزدیک هستیم با رای دادن پوزه دشمنان را به خاک میمالیم وهمانند حاج قاسم ودیگر شهیدان که خون خود را فدای این انقلاب کرده اند با رای دادن پشت این انقلاب هستیم.رای دادن درایران بدون اجبار است اما با رای ندادن ویا رای سفید دادن دشمنان حاج قاسم واین انقلاب را یاری نکنیم.همگی باهم پای صندوقهای رای حاضر میشویم.

  596. شرکت در انتخابات باید اختیاری باشد همانگونه که اسلام سایر ادیان های اسمانی رو در صورت عدم ایجاد جنگ و محاربه از طرف اون ادیان اجبار بر قبول اسلام نمیکند باید دولت ها هم مردم را اجبار بر انتخابات نکنند. ولی از این جهت که انتخابات یک حقی برای مردم هست برای انتخاب مسئول و اینده خود و کشورشان هست باید به صورت خودجوش در انتخابات شرکت کنند تا اینده شان را دیگران انتخاب نکنند برایش.

  597. در هیچ جای ایران در هیچ نهادی هیچ گونه اجباری برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. هر کس ذره ای برای خود و سرنوشت شهر و کشور خود ارزش قائل باشد شرکت خواهد کرد

  598. به نظرم انتخابات احترام به شعور افراد جامعه هست و کسی که شرکت نمیکنه داره به شعور خودش خودش توهین می‌کنه و اجبار هم لازم نیست

  599. بنظرم انتخابات احترام به خود و احترام به شهدایی هست که برای این خاک زحمت کشیدن این نشان دهنده ی اقتدار مردم ما هست که نشان دهنده همیشه پای این نظام مقدس هستند

  600. در هیچ نقطه از ایران وجمهوری اسلامی و در هیچ نهادی رسمی و غیر رسمی دستوری مبنی بر اجباری برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. هر کس ذره ای برای خود و سرنوشت شهر و کشور خود ارزش قائل بود شرکت می کرد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.